Gå till innehåll

Ny hanna?


mano

Rekommenderade inlägg

Hanna mäter i PPM (parts per million?) och jag har noterat att i AquaCalulator så gäller mg/L. Är detta samma enhet?

Ja i det stora hela. Beteckningen ppm betyder miljondel och eftersom 1 liter vatten ungefär väger 1000 gram så blir det så. Vi den ursprungliga definitionen där man sammankopplade massa och volym så sa man att 1 gram var den massa 1 kubikcentimeter av 4 gradigt vatten har. Numera med andra def. av massa och volym så har 1 kubikcentimer vatten vid 4 grader en massa på 0,999 95 gram. Vid 20 grader så är massan av en kubikcentimeter vatten 0,998 gram.

Du begår alltså inget större fel om du direkt översätter ppm till mg/l men skall du vara exakt säker på att ditt vatten innehåller mindre än 0,015 mg/l av fosfat så skall du dividera ditt avlästa ppm värde med 0,998. Detta sagt med mycket stor ironi eftersom gamla gnälliga och petiga jag kan inte låta bli att förundras över den påstådda exaktheten i låga nivåer av en apparat som kostar 500 kronor. Om detta är sant så kan de flesta tillverkare av analysinstrument slänga sig i väggen eftersom de flesta i instrumenten som kostar över 20 - 30 000 kronor inte har denna exakthet i dessa låga nivåer precis vid detekteringsgränsen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då har jag gjort en ny mätning med Hanna och även med JBL-Sensitive.

JBL:en ger mig 0,1 i värde medan Hannan ger mig 0,63...

Huga... min första mätning häromdagen gav mig 0,35 med Hannan...

Detta är lite läskigt att det misstämmer så.

Är det någon annan som lyckats mäta flera gånger och får stabila värden?

(Det som är meckigt med Hannan är dessa förbannade reagenspåsarna som är svåra att hälla ur. Är det någon erfaren som vet något smart sätt?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att du fick 0,35 ppm en dag och 0,63 ppm dagen efter, båda från samma akvarium?

Japp... :sur:

Jag kommer att göra nya tester för att se om det har att göra med slarv från min sida eller inte. Detta reagenspulver är nämligen lite knepigt att få ner i provröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Det som är meckigt med Hannan är dessa förbannade reagenspåsarna som är svåra att hälla ur. Är det någon erfaren som vet något smart sätt?)

fra RC:

Quote:

Originally Posted by simonskl

I ended up spilling some powder out I too was worrying not putting enough powder in to skew the test result.

Standard trick is to fold a piece of paper in 2.

Pour out reagent, and slide down crease into vial.

Ask your local drug^H^H^H^H reef addict.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp... :sur:

Jag kommer att göra nya tester för att se om det har att göra med slarv från min sida eller inte. Detta reagenspulver är nämligen lite knepigt att få ner i provröret.

Det känns ju lite galet, måste nästan vara slarv. Du gör inga konstigheter som att nollställa med den ena kyvetten och mäta med den andra? Eller torkar rent kyvetten med papper som lämnar kvar en massa ludd?

Du skulle ju kunna testa att försöka jämföra färgerna med färgskalan från något av dina vanliga tester för att få en uppfattning om det är avläsningen som går fel eller om det är något med reagensen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns ju lite galet, måste nästan vara slarv. Du gör inga konstigheter som att nollställa med den ena kyvetten och mäta med den andra? Eller torkar rent kyvetten med papper som lämnar kvar en massa ludd?

Du skulle ju kunna testa att försöka jämföra färgerna med färgskalan från något av dina vanliga tester för att få en uppfattning om det är avläsningen som går fel eller om det är något med reagensen.

Jag misstänker att det har att göra med slarv.

Jag använder bara den ena kyvetten när jag testar

Jag gör så här:

1. Tvättar ur kyvetten i akvariet med akvarievattnet.

2. Fyller på 10 ml med en spruta (som också sköljts i akvariet innan)

3. Sätter kyvetten i Hanna:n och trycker på knappen C1. (Kanske ska torka av den med en trasa först?)

4. Sedan tar jag ur kyvetten och häller i reagenspulvret (så gott det går)

5. Skakar i ca 20 sekunder.

6. Sätter tillbaka den i Hanna:n och trycker på knappen. 3 minuters nedräkning börjar då.

7. Läser av mätresultatet.

8. SKöljer rent kyvetten i kranvatten.

That's it.

Jag misstänker att det kan ha att göra med reagensen att göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ferngren:

Ser att vi bor inte så långt i från varandra, jag kan ju komma över någon gång och jämför när jag har fått hem min?

Det skulle definitivt vara av intresse.

Jag ska också kolla med Triton om de har den vanliga Hannan och se om jag kan få dubbelkolla mot den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att det har att göra med slarv.

Jag använder bara den ena kyvetten när jag testar

Jag gör så här:

1. Tvättar ur kyvetten i akvariet med akvarievattnet.

2. Fyller på 10 ml med en spruta (som också sköljts i akvariet innan)

3. Sätter kyvetten i Hanna:n och trycker på knappen C1. (Kanske ska torka av den med en trasa först?)

4. Sedan tar jag ur kyvetten och häller i reagenspulvret (så gott det går)

5. Skakar i ca 20 sekunder.

6. Sätter tillbaka den i Hanna:n och trycker på knappen. 3 minuters nedräkning börjar då.

7. Läser av mätresultatet.

8. SKöljer rent kyvetten i kranvatten.

That's it.

Jag misstänker att det kan ha att göra med reagensen att göra

Jag har använt den gamla Hannan i några år och kan se tre potentiella problem(1, 2 och 5).

Med ettan så kan det bli saltavlagringar på utsidan och tvåan så kan det bli luftbubblor när sprutet från sprutan tränger net igenom vattenytan, skakningar kan det också bli luftbubblor av.

Jag brukar göra rent kyvetten med rinnande vatten och en liten flaskborste, den ska vara helt glasklar(iblan tar jag till lite diskmedel). Sen doppar jag ner kyvetten i akvariet så det sipprar in vatten, sen sköljer jag av kyvetten på utsidan med rinnade vatten och torkar av den med en ren handduk eller liknande. Håll upp den mot ljuset den ska vara glasklar och utan bubblor.

Det gör inget om du inte får i all reagens för det finns lite extra i påsen, du behöver heller inte skaka den för det som ska lösa sig gör det under de tre minuterna. Du ska bara lungt vicka den eller snurra runt den lite så reagensen hamnar i vattnet.

Om du ska jämföra så skall du ta provet samma tid för fosforhalten ändrar sig över dygnet och du bör också ha samma rutiner för övrigt t.ex. matning bör man gör efter provtagning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man mäter i så låga fosforhalter är det mycket som kan påverka förutom Jannes påpekande. För att vara säker på värdena bör kyvetter syradiskas och absolut inte diskas med diskmedel utan man vet att det är fosfatfritt. (en del diskmedel, framförallt maskindiskmedel innehåller fosfat). Sprutor och annat man använder för att mäta upp provvolymen bör också syradiskas, helst bör man använda glaspipetter för provtagning (och som sköljs i mycket RO vatten samt syradiskas med jämna mellanrum.)

Om du tvivlar på resultatet så kan du göra en serie prov med samma provvatten men med olika reagenser. Det finns antagligen en standardavvikelse angiven på instrumentet. Är du ovan vid att hantera denna typ av provtagningsutrustning så brukar det efter en 20 - 30 prov ge en mer stabil provtagning. Du måste sträva att göra på samma sätt varje gång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spektrofotometer på jobbet - skulle det fungera att bara köpa reagenserna på säg Ebay och köra proverna på en ordentlig spek? Dvs är det så enkelt som att blanda reagenspulvret med en bestämd mängd akvarievatten och läsa av absorbans vid 890 eller 525 nm? En liten standardkurva kan jag ju lätt fixa genom att titrera från en fosfatlösning med en bestämd koncentration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle vara så.

Vet inte vad du menar med standardkurva men det enda problemet jag skulle kunna tänka mig är att reagensen stämmer dåligt med en sån standardkurva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad du menar med standardkurva men det enda problemet jag skulle kunna tänka mig är att reagensen stämmer dåligt med en sån standardkurva.

Lite slarvigt uttryckt av mig. Vad jag menar är att jag kan tillsätta natriumfosfatlösning till fosfatfritt saltvatten så att jag får vissa bestämda värden. Sedan kör jag Hannatesten på dessa prover och läser av absorbansen i spektrofotometern för varje prov. Eftersom jag har flera mätpunkter inom för akvarievatten relevanta koncentrationer fosfat så kan jag plotta lösningens riktiga fosfatkoncentration (den jag tillsatte!) mot absorbasen jag mätte. Om allt går väl så ska jag kunna dra en rät linje mellan punkterna i plotten. Det är min standardkurva som jag kan använda som referens när jag gör testet på akvarievatten där jag inte känner till fosfatkoncentrationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter definitivt som en framkomlig väg även om jag inte skulle förutsätta att det är en rät linje som passar in i plotten, utan att tänka efter ordentligt så tycker jag att det tex borde kunna vara en exponentiell kurva som skulle vara en bättre anpassning.

Sen gäller det att ha utrustning för att kunna göra lösningen tillräckligt noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle strunta i att försöka göra en kurva och istället mäta upp den del jag är intresserad av.

Jag skulle ta och mäta upp våglängden på 0,05 0,04 0,03 0,02 0,01 det räcker, över 0,05 är det ointressant, det är först vid 0,03 det börjar hända saker och under 0,01 så klarar den ändå inte och mäta. Om man inte tror på noggranheten så kan man i alla fall använda siffrorna relativt och det är det viktiga, så man ser åt vilket håll det barkar eller om man står still och bankar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det flesta mätningar brukar ge en plot som går mot något slutligt värde och inte vara så linjära i sin helhet men oftast håller vi våra mätningar inom en approximerad linjär del av plotten. Labbet kommer med jobbet så att göra exakta lösningar är inget problem.

Är Hannas kemi egentligen olik den som används av säg Salifert? Skulle jag kunna ta ett Saliferttest, pipettera istället för att droppa lösningarna och köra absorbansmätning på speken? Jag kanske inte behöver specifikt Hannas kemi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...