Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har jag börjat planera mitt nya "ELOS" kar på 446 L + sump. Det är första gången jag bygger något sådant här så det ska bli riktigt kul!

Karet kommer att få måtten 120x62x60 = 446 L

Som det ser ut nu så ska jag bygga en bänk passande till detta kar, som utseendemässigt liknar Jakens burk med högblanka luckor. Karet skall beställas med optiwhiterutor på 2 eller tre sidor... Här behöver jag hjälp att bestämma mig. (Karet kommer att stå i ett hörn, men placeringen kan i framtiden komma att ändras.) Det kommer att finnas en ytavrinningskammare i högra bakre hörnet.

Orsaken till det lite udda måttet på karet är att jag till skåpet tänkt använda 60 cm luckor på sidorna och framsidan. Bredden blir då 60 + 2 cm då frontluckorna är 2 cm tjocka.

En sump ska byggas med 3 kammare för skummare, teknik och retur. Storlek rördragning pumpar mm har jag noll koll på...

Sedan ska jag ha en omostank eller en dunk.

Tekniken är lika mycket i planeringsstadiet som det andra.

Teknikmässigt så har jag tänkt detta:

- Belysning: Giesemann Infinity 2x250 MH + 4x50 T5... dyrt men bra...

- Skummare: Grothec HEA150S eller något annat som är tyst

- Pumpar har jag iiingen aning om.

- Osmolator: Tunze 3155

- Ballingdoserpump: Bubble Magus (kör den idag)

- Cirkpumpar behöver jag hjälp med att fundera ut. Funderar på att använda Tunzes system med två pumpar som kan växla.

Är det nu någon vänlig själ som vet om detta är bu eller bä?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snåla inte! Optiwhite på alla 3 sidor! Du kommer ångra dig i all oändlighet annars.

Låter som ett trevligt bygge! Ska bli kul o följa det!

Du har inte funderat på LED-belysning istället?

Ok, du kör med Optiwhite på ditt kar vad jag förstått. Om du låter så övertygad som du gör så utgår jag nog från tre sidor -Tummen upp

Jo jag har funderat på LED mycket. Jag har en MaxSpect 160 idag till mitt 140 L kar som fungerar riktigt bra. Det är bara det att jag vet inte om det blir "snyggt". Dom säljs i 80 och 40 längder idag. Mitt ligger dessutom idag på kanten vilket passar bra på karet idag men frågan är om det gör det på det här... hmmm... här måste jag klura lite till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump ska byggas med 3 kammare för skummare, teknik och retur. Storlek rördragning pumpar mm har jag noll koll på...

Sedan ska jag ha en omostank eller en dunk.

Varför inte låta osmostanken vara en kammare i sumpen, då försvinner en översvämningsrisk. Om osmolatorn hakar upp sig och fyller som en tok så rinner vattnet tillbaka i osmostanken istället för på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte låta osmostanken vara en kammare i sumpen, då försvinner en översvämningsrisk. Om osmolatorn hakar upp sig och fyller som en tok så rinner vattnet tillbaka i osmostanken istället för på golvet.

Den var riktigt smart :)

Det ska jag banne mig göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tipps, kolla upp hur gångjärnen är placerade på de luckor du tänker använda. Jag upptäckte själv att på de jag tänkte använda (IKEA Applåd). så sitter gångjärnsinfästningen väldigt nära över o underkant, vilket begränsar/försvårar möjligheten till att överlappa en grövre regel i över/underkant. Om du hänger med på hur jag menar. :)

Tänk även på att inte gå ända ner till golvet, det kan bli svårt att öpnna dörren då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tipps, kolla upp hur gångjärnen är placerade på de luckor du tänker använda. Jag upptäckte själv att på de jag tänkte använda (IKEA Applåd). så sitter gångjärnsinfästningen väldigt nära över o underkant, vilket begränsar/försvårar möjligheten till att överlappa en grövre regel i över/underkant. Om du hänger med på hur jag menar. :)

Tänk även på att inte gå ända ner till golvet, det kan bli svårt att öpnna dörren då.

Bra tanke. Ska kolla det med gångjärnen. Det kanske någon som har IKEA-köksluckor som kan mäta?

Jag drog in stödbenen fram för att hantera det men det är klart att ramen uppe och nere kan vara ivägen.

Upptill har jag tänkt använda 70 reglar vilket innebär att infästningen måste vara 7 cm ner från kanten. Nertill är det 35 + 22 + 70 =127 mm alltså ca 13 cm.

Det kommer att vara en liiten springa längst ner. Det enda är om det kan bli nedhängning på mitten fram som ställer till det. Vad tror du om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny skiss på ramen. Har skurit ur reglarna och satt in en smalare list nertill som komplement. Jag har mätt och nu kommer man åt att sätta fast gångjärnen utan problem :)

Tanken är att göra som Christer T och lägga in en plastmatta så att det blir en liten balja därinne.

post-4730-14468919440447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela bilden kom inte med och framförallt inte det som skulle visas. 5,3 cm och 3,3 cm.

Tack Fredrik. Nu fick jag t.o.m. se det :)

Skönt att man får hjälp INNAN man börjar... blir ju så mycket enklare nu :)

När allt är klart med ritningen ska materialet köpas, kapas och målas med högblank vit pianofärg eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte plastmattan, jag ångrar att jag inte la in en plastmattan och såg till att få en vattentät balja. Fästet till min returpump gick rakt av och den tömde i stort sett hela sumpen i det utrymmet på nolltid. Roligare överaskningar vill man ha när man kommer hem från jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte plastmattan, jag ångrar att jag inte la in en plastmattan och såg till att få en vattentät balja. Fästet till min returpump gick rakt av och den tömde i stort sett hela sumpen i det utrymmet på nolltid. Roligare överaskningar vill man ha när man kommer hem från jobbet.

Tack för påminnelsen. Jag har tänkt att lägga in en plastmatta som viks upp. Det är därför min möbelskiss har ett ramverk nertill.

Jag såg detta hos Christer T och snodde med mig hans idé (Bli inte arg nu Christer ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...