Gå till innehåll

Blåringad bläckfisk på Triton


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Oj not bad.Giftig som tusan men är dom inte sitalistad eller vad det heter?

Kanske finns andra sorter som kallas blåringad bläckfisk.

Iofs skall man inte läsa vad jag skriver då jag brukar ofta ha fel.

Är den för visning eller försäljning??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hrmm!! en sådan vore ju inte dumt att ha. skall man kolla på giftigheten så har vi ju koraller som är bra irriterande när man har små sår på nävarna. jo tack själv så har jag fått lära mig att arbeta med tänger och skrapor med skaft pga det simmar runt en sällskaps sjuk drake i mitt rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den matas med småkrabbor som följer med LSen. Den är tydligen såpass giftig att Leffe inte törs hantera den utan överlåter det på sin yngre och mer vältränade kollega som förmodligen har en större chans att överleva ett bett...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt imponerande! Blev sjukligt sugen att åka till Triton och kika :)

Citerar wiki: "The blue-ringed octopus is currently one of the most dangerous known sea creatures and, despite its small size, carries enough venom to kill 26 adult humans within minutes. Furthermore, their bites are tiny and often painless, with many victims not realizing they have been envenomated until respiratory depression and paralysis start to set in."

Så länge man inte är ensam och är medveten om att man blev biten så att man kan få akut vård, så kan man klara sig. Det hela hänger tydligen på andningen, får man hjälp med den av en respirator så kan man klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den matas med småkrabbor som följer med LSen. Den är tydligen såpass giftig att Leffe inte törs hantera den utan överlåter det på sin yngre och mer vältränade kollega som förmodligen har en större chans att överleva ett bett...

Spelar nog ingen roll hur vältränad han är, ingen överlever ett bett från den krabaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte det häller. på tal om bläckis. går det att köpa en bläckis som är lite fredligare ;) visst den blå ringade är ju helt underbar men oxå ett STORT ansvar. vet ni några som man kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte vara den som förstör mystiken men det går att överleva ett bett från en sådan krabat vilket en lycklig människa i Australien fått erfara. Dessutom är inte alla individer farliga för människor då mängden gift skiljer sig mellan olika exemplar, enligt Dr Roy som forskar på dessa krabater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har för närvarande 3 st såna här krabater - dessa är visningsdjur som inte är till salu annat än till offentliga akvarium, pga de potentiella riskerna med innehav och skötsel.

Det primära problemet är att giftet som injeceras vid bett orsakar förlamning av andningsorganen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har för närvarande 3 st såna här krabater - dessa är visningsdjur som inte är till salu annat än till offentliga akvarium, pga de potentiella riskerna med innehav och skötsel.

Det primära problemet är att giftet som injeceras vid bett orsakar förlamning av andningsorganen

Coolt sätt att dö på, dock. "Farsan blev biten av en blåringad bläckfisk..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...