Gå till innehåll

Tobbes 940 liter i väggen


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Då är det snart dags för saltvatten i karet, har en del levande sten som ska i också men för att få igång karet har jag lite funderingar.

Ska man vänta någon dag med att tillsätta bakteriekultur efter att stenen lagts i eller det är ok att göra det omgående samt när kan det vara aktuellt att starta skummaren. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra bakteriekultur direkt, överdosera ordentligt mot vad som står på flaskan. Sen kan du fylla på med lite mer bakterier 2-3 gånger med ett par dagars mellanrum.

 

Skummaren syresätter vattnet så den är bra att köra även om det inte skulle finnas tillräckligt med proteiner för att den ska skumma ut något skit ur vattnet. Däremot är det nog bra att stänga av den i några timmar efter du hällt i bakterierna så dom inte skummas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Nu har karet körts igenom med kaustiksoda,  ättika och tre vattenbyten med kranvatten. Jag håller för närvarande på med att fylla upp med osmosvatten men är lite osäker om vattenbytena varit tillräckliga eftersom vattnet är rätt disigt. I värsta fall är det bara att tömma ut osmosvatten igen och köra några ytterligare vattenbyten. Det är märkligt bara eftersom vattnet var helt klart när det var ättika i.

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet hade klarnat till idag så kvällen har ägnat åt att bygga upp revet. Är ganska nöjd som det är nu förutom att jag funderar på att flytta bak det högra revet en bit och vrida det lite motsols, för att få lite mer djup. Nu ska karet stå tills värdena stabiliserat sig innan städpatrullen åker i.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 25 januari 2017 at 09:58, addo sa:

Jag brukar inte gilla den typen av bakgrunder då jag ofta tycker dom dödar djupkänslan. Men i ditt kar blev det väldigt snyggt!

Tackar!

 

sumpen är limmad och i helgen är det dags att limma pvc för att kunna köra igång hela systemet. Lite kass bild på sumpen med ipaden:)

Köpte till 15 kg ny levande sten för att få lite ny sten också i karet.

Jag har också tillsatt zeobak sen tre dagar tillbaka, hoppas på en snabb uppstart med förhoppningsvis inte så mycket fulalger.

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr stötte man på patrull när mina streamers som kom i posten idag skulle monteras. Urtagen i bakgrunden sitter för högt upp varpå pumparna suger luft....inte bra. Funderar på lösning men det blir nog till att försöka på något sätt att bryta bort den gjutna bakgrunden en bit neråt. Har dock ingen aning hur det ska gå till utan att riskera skador i glaset. Hmm....fortsättning följer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som väl var lyckades manövern med att knacka loss bitar i bakgrunden så att det gick att sänka pumparna, de är nu på plats och funkar fint.

sumpen är klar och skummare är igång, ska mäta värden ikväll framförallt fosfat för att de hur mkt bakgrunden släpper ifrån sig mm.

Har även lagt en del tid på att få till en samlad montering av alla styrningar till pumpar, redox, mm.

nästa projekt blir att få upp kalkreaktorn.

 

lite bilder får man också bjuda på.

 

//Tobbe

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tagit lite mätvärden ikväll

 

fosfat 0,03

nitrit 0

nitrat 2,5

ph 8,4

 

känns som rätt ok värden, tror ni att det är dags att börja belysa och sätta i lite sniglar och eremiter. Eller det är för tidigt??

 

mvh

 

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja belysa, när det har kommit lite alger så kan du släppa i några eremiter Snäckor är känsligare än eremiter mot Ammonium, så jag skulle börja med eremiterna och släppa i snäckorna några dagar senare om eremiterna verkar trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hända grejer, lite kiselalger har börjat komma och man kan se en del liv på stenen. Ska fixa en städpatrull i helgen, bli dock svårt att låta bli att inhandla ngn fisk:) men så är det i denna hobbyn, skynda långsamt!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår fick akvariet sina första invånare, det blev 10 eremiter och en räka. Väldigt kul när det börjar röra på sig i karet:)

Jag har dock lite frågor om ngn kan hjälpa mig med det:

 

Hur länge är det lämpligt att belysa karet i detta läget per dygn? Börjar nämligen se en del trådalger på stenen och det vill jag helst undvika.

 

Hur stor bör min städpatrull vara och vad ska den bestå av? Känns som rätt lite med 10 eremiter på 1000 liter, kanske en salaris hade varit lämplig?

 

 

Tack på förhand

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har minst 50 eremiter och lika många snäckor i mitt. 3 sjöborrar. Då är alla turbo barn oräknade. Jag startade mitt kar med ca +20 eremiter, +20 snäckor och några sjöborrar med i stort sett fullt lyse direkt. Nu har du börjat etablera trådalger och då är det i sista laget för en städpatrull bestående enbart av eremiter och snäckor. Några diadema borrar skulle nog sitta fint. Men mer eremiter och snäckor också.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte här på guiden efter diademan, den är ju fantastiskt vacker men dock lite giftig vad det verkar. Man får väl ha handskar på i karet, finns det ngn inte så giftig sjöborre som också gör jobbet eller är diademan den effektivaste?

 

Blir till att åka o handla lite i veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt är på 300 liter men jag överdriver alltid när det gäller städpatrullen. Ja diademan är den effektivaste enligt mina erfarenheter och också mest livskraftiga - köp bara inte pyttesmå. Den är också graciös och välter inte ner lika mycket som de andra. Giftigheten är inte så där väldigt stark. Gör ont som f-n i början men in med fingret i så varmt vatten som möjligt (brukar i detta fall hjälpa med ca 5 minuter) så släpper värken. I början när jag stack mig kände jag inte några obehag men nu kan jag bli tjuvtjock i magen en natt eller så. Just nu har jag en diadema och 2 st maskeringsborrar

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Tobbe sa:

Sökte här på guiden efter diademan, den är ju fantastiskt vacker men dock lite giftig vad det verkar. Man får väl ha handskar på i karet, finns det ngn inte så giftig sjöborre som också gör jobbet eller är diademan den effektivaste?

 

Blir till att åka o handla lite i veckan

Om du inte har någon kraftig allergi så bör det inte vara någon fara med diadema (de gånger jag fått en tagg i handen har det gjort ont, men inte mer).

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+530+595&pcatid=595 är väldigt duktig på att jobba och den finns ganska ofta i affärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev rätt sugen på en diadema, ska väl gå att hålla fingrarna borta från den:) den är väldigt fin.

 

jag antar att det är fosfater i vattnet även om testet nu visar noll eftersom trådalgerna nu växer i karet. Har en kalkmixer jag tänkte bygga om till fosfatfilter istället för att ha det i strumpa som det är nu, tydligen inte särskilt effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering till ang min redoxmätare som ni kanske kan hjälpa mig med, man har glömt av en del på de åren det var sötvatten i karet.

 

redoxvärdet ligger på ca 300 och har gått upp från 260 på ca 2 veckor. Min fråga är om man strävar efter ett högt eller lågt mätvärde, jag har för mig att mitt tidigare kar låg runt 400-420, har läst en del diskussioner här på forumet där man pratar om att ha låga redoxvärde. Men det är kanske i ett annat sammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Tobbe sa:

Blev rätt sugen på en diadema, ska väl gå att hålla fingrarna borta från den:) den är väldigt fin.

 

Go for it! :D 

 

Angående fosfatfilter så har jag mitt media (kör med Rowaphos för det mesta) i en nylonstrumpa som hänger vid utblåset från skummaren (dvs i högt flöde). Mina Tritontester ligger på ca 0.01-0.02 så nog funkar det i strumpa med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...