Gå till innehåll

Tobbes 940 liter i väggen


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju tagit tillvara ca 400 liter vatten inkl 120 kg sten som jag häller tillbaka i det nya karet men kan jag koppla ihop sumpen och karet utan att chocka korallerna med de värden som finns i karet eller ska jag låta det stabiliseras innan jag kopplar ihop??. Vill ju inte ta död på något nu när allt annat har gått enligt planerna. Nitrat och fosfat ligger nog en aning högt i de temporära karen skule jag tro och det finns ju ingen möjlighet att skumma dem för att sänka näringsnivåerna. Har även försökt ladda upp ett par bilder här men av någon anledning så vill de inte ladda upp, någon som vet varför??????

MVH

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

koralerna har gått i sumpens fraggkar tillsammans med fiskarna och stenen har gått i separata kar med cirkulation så det är väl mest värdena på vattnet i stenkaren som jag e bekymmrad över, det vatnet vill jag ju gärna ta tillvara. I sumpen har skummaren gått för fullt så där e det nog bra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha! då kan man bara luta sig tillbaka och njuta, det blev faktiskt så bra som man tänkt sig. Jag har haft en del algväxt men det börjar gå tillbaka nu, och som tur är inga trådalger. I nuläget är det ingen vidare stil på stenhögen men det där brukar växa fram efter en del ändringar. Likadant med korallerna de är bara nedstoppade där man yckte att det passade för stunden men det ska rättas till. Jag trodde att det skulle se djupare ut faktiskt så det var ju tur att man klämde till med 90 cm i varje fall. Lite pics kommer här. Tacksam för tips hur man kan framhäva djupet lite mer.

Jodå Ni ser rätt det är en fungia som ligger upp och ner jag har inte nått den ännu det får bli googels på.

post-3274-14468919728415_thumb.jpg

post-3274-14468919728601_thumb.jpg

post-3274-14468919728745_thumb.jpg

post-3274-14468919728877_thumb.jpg

post-3274-14468919729027_thumb.jpg

post-3274-14468919729172_thumb.jpg

post-3274-14468919729308_thumb.jpg

post-3274-14468919729438_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon som är intresserad av att byta fraggar så hör av er då det finns en hel del att fragga på, jag är själv på jakt efter lite xenia samt acropora fraggar. Det får nog bli en liten ommöblering i karet i veckan om inte jobbet eller kidsen kräver för mycket.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej!

Har inte uppdaterat tråden på ett bra tag karet har fått sköta sig själv då man mest jobbat och jobbat och jobbat. Har kört med kalkreaktor under 3 år men jag har bestämt mig för att köra balling då jag tycker att det är ett ständigt mixtrande med flöden och bubblor. Finns det några bra tips ang dosering mm. mm. så tas det tacksamt emot. Jag har doserpumpar på väg hem samt alla kemikalier för att köra balling classic. Ska lägga upp lite bilder såfort tid ges.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det var ett tag sen men nu ska jag lägga in lite bilder och info hur det gått med tanken, jag har under en tid haft lite problem med mina koraller det verkar som de har blivit brända. Jag har nu bytat lampor , jag hade lampor från kina och har väl tyckt att de var helt okej men något är det som mina koraller inte gillar. Så nu sitter det 3st reeflux 2 st med 10000K och 1 st 12000k. Återstår nu att se hur korallerna reagerar på denna uppsättning jag tycker att jag har uteslutit allt annat så att bara belysningen återstår.

Jag har förövrigt 3 st luminarc small reflektorer och tanken har slagit mig om ljuset blir för skarpt. kan det vara så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många timmar har Ni era mh igång jag har legat på tio timmar och kanske det är lite länge. Jag har ju 3 st 250 w, vad är ert förslag på belysningstid man kan ju köra den mittersta lite längre och de yttre lite kortare. Jag har även 2 st sunbeam 2*54 w med actinic rör som lyser från kl 8 till 22 på kvällen. Tycker att korallerna ser lite bättre nu efter K+ dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har hjälpt att dra ner på belysningstiden, ska låta karet bara tuffa på nu och se hur det tar sig ändå är det så att jag flyttade en fragg från fraggkaret till huvudkaret med mh belysning. Jag satte den ca. 40 cm ner och den vitnade på 3 dagar skumt!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...