Gå till innehåll

275L Sjöhäststall.


milk

Rekommenderade inlägg

Lite information om akvariet samt utrustningen:

Akvarium: 65x65x65cm

Belysning: 400w metallhalogen

Skummare: Deltec MC 500

UV-C: Deltec 10w

Min tanke med detta akvarium är att skapa en färgstark miljö med sjöhästar och möjligen andra fiskar som går ihop med dem.

Kanske även föda upp om det går vägen.

Då detta akvarium redan varit igång sen tidigare har jag en del koraller som får följa med men tänkte ge mig ut på en runda för att inköpa en del macroalger samt gorgonier och möjligen en och annan mjukkorall.

I nuläget är tanken att ha 6 stycken sjöhästar, möjligen i två olika arter eller tre. och den jag är ute efter först och främst är H. Reidi.

återkommer med fler bilder imorgon eller så på vad som har blivit inhandlat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var en del saker inhandlade, blev en del caulerpa både taxifolia och serrulata.

Hittade ingen gorgonia så den får stå på väntelistan, och inga sjöhästar inne heller men är på ingång. men kanske bra att låta akvariet växa på sig lite efter att man varit där och rört. en stor och fin sinularia blev det också ser ut som ett träd :) och en maxima mussla inte att förglömma.

köpte även någon knallröd tångliknande alg men tyckte det blev alldeles för mycket kallvattens känsla av den så om någon är intresserad finns det en del här att hämta, även caulerpa :) bilder kommer inom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var en del saker inhandlade, blev en del caulerpa både taxifolia och serrulata.

Hittade ingen gorgonia så den får stå på väntelistan, och inga sjöhästar inne heller men är på ingång. men kanske bra att låta akvariet växa på sig lite efter att man varit där och rört. en stor och fin sinularia blev det också ser ut som ett träd :) och en maxima mussla inte att förglömma.

köpte även någon knallröd tångliknande alg men tyckte det blev alldeles för mycket kallvattens känsla av den så om någon är intresserad finns det en del här att hämta, även caulerpa :) bilder kommer inom kort!

Musslor är inte att rekommendera tillsammans med sjöhästar då dom brukar vilja hänga i allt som går, Så det finns en risk att dom kan fastna med sina svansar i musslan när den slår ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt på det också men ska se hur det går. den slår igen sig så fort något nuddar skalet. köpe även en mandarin, den prickiga varianten, men den verkar inte må så bra alls :-/ får se om han kanske mår bättre imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt på det också men ska se hur det går. den slår igen sig så fort något nuddar skalet. köpe även en mandarin, den prickiga varianten, men den verkar inte må så bra alls :-/ får se om han kanske mår bättre imorgon.

Jo precis, risken finns ju då att dom fastnar, Funkar kanske om man har nån sorts korg över musslan, Men hur snyggt är det då?

får hoppas det löser sig med mandarinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej en korg över vill man ju inte ha när de är så fina, men de är så känsliga för saker runt omkring dem. tar du bara handen över en sekund så det blir en skugge drar den in sig.

ja, hoppas det bara var turen hem som var lite skakig kanske. han ser dock lite tunn ut såg inte det i butiken eftersom lampan var släckt. letar också efter två watch man gobies (c. cinctus) eller vad de heter. återupptäckte min rosa vita pistolräka som gömt sig i flera månader när jag var tvungen att röra om stenarna lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det mesta inhandlats, blivit en del sinularia och knappar samt en fin klarröd alg, ska absolut lägga ut bilder när korallerna satt sig till rätta och slagit ut sig lite mer, nu är det itne så kul att se :) sjöhästarn får dessvärre vänta ett tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på hur akvariet ser ut just nu. Det mesta har vant in sig i akvariet men den stora sinularian i ena hörnet behöver nog lite mer tid på sig :) Tanken är väl att hålla caulerpan där uppe på höjden så den inte tar över och kanske möjligen ha någon annan alg eller korall (skivanemoner) på "bron". sen komemr det säkert köpas in lite fler koraller. är även på jakt efter gorgonia så har ni över och kan fragga, hör av er :)

post-4490-14468919568123_thumb.jpg

post-4490-14468919568341_thumb.jpg

post-4490-14468919568553_thumb.jpg

post-4490-14468919568742_thumb.jpg

post-4490-14468919568933_thumb.jpg

post-4490-14468919569138_thumb.jpg

post-4490-14468919569341_thumb.jpg

post-4490-1446891956953_thumb.jpg

post-4490-14468919569717_thumb.jpg

post-4490-14468919569913_thumb.jpg

post-4490-144689195701_thumb.jpg

post-4490-14468919570299_thumb.jpg

post-4490-14468919570584_thumb.jpg

post-4490-14468919570783_thumb.jpg

post-4490-14468919571045_thumb.jpg

post-4490-14468919571253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är mitt gamla kar, jag sålde av allt som inte skulle passa i ett sjöhästakvarium, kändes lite som om jag hade en butik där ett tag.

- det är en calustrea.

Riktigt snyggt kar, och fina koraller. Men behöver inte sjöhästar längre saker att kunna hålla sig fast i ?? Inte så haj på sjöhästar, men har för mig att dom gillar att ha långa saker att hålla sig i. Men jag ska inte säga för mycket. Ska bli kul o se bilder när du fått i hästarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på hur akvariet ser ut just nu. Det mesta har vant in sig i akvariet men den stora sinularian i ena hörnet behöver nog lite mer tid på sig :) Tanken är väl att hålla caulerpan där uppe på höjden så den inte tar över och kanske möjligen ha någon annan alg eller korall (skivanemoner) på "bron". sen komemr det säkert köpas in lite fler koraller. är även på jakt efter gorgonia så har ni över och kan fragga, hör av er :)

Ser ju riktigt bra ut :) tror hästarna kommer att trivas, Men nått du bör veta är att hästar och boxfishes kanske inte går så bra ihop.

här har du en länk om vilka andra djur som funkar tillsammans http://www.seahorse.org/library/articles/tankmates/tankmates.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tanken är att jag ska låta algerna växa till sig, har en alg som jag ska låta växa i sanden men som inte är så stor nu, dock har den växt väldigt bra på några dagar bara så den tar sig nog. sen ska jag köpa in gorgonier och lite annat mer trädliknande.

Ang. boxfishen så har jag sett en del som har dem tillsammans, de behöver ungefär samma vatten, dvs. inte strömt och enligt många fungerar de bra ihop. sen måste man alltid ha i åtanke vad en boxfish är för något och allt som följer med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tanken är att jag ska låta algerna växa till sig, har en alg som jag ska låta växa i sanden men som inte är så stor nu, dock har den växt väldigt bra på några dagar bara så den tar sig nog. sen ska jag köpa in gorgonier och lite annat mer trädliknande.

Ang. boxfishen så har jag sett en del som har dem tillsammans, de behöver ungefär samma vatten, dvs. inte strömt och enligt många fungerar de bra ihop. sen måste man alltid ha i åtanke vad en boxfish är för något och allt som följer med dem.

Låter bra det, Visst finns dom ska ha lika strömt osv men det finns dom som funkar tillsammans med sjöhästar och dom inte inte gör det och det är väldigt olika ifrån individ till individ, bara att hoppas på det bästa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis :) får hålla tummarna, dock var jag väl ute efter en yellow boxfish så får se hur det blir i framtiden, men den här har ju lite annorlunda form och är väldigt söt :)

Fan också, inatt när jag kom hem så hörd jag att det var dags för påfyllning av vattnet, orkade inte gå in och hämta slö som jag avr så jag tog vattnet från hinken där en del alger legat som blev över, måste ha släpp ifrån sig massa saker i vattnet för när jag vaknade var typ nästan all caulerpa bortvitnad. har nu plockat bort de bortvissnande stängerna och satt i lite ny, inte lika mycket men det växer nog på sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...