Gå till innehåll

Sumpexperter.. hjälp mig planera


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja...

Jag ska alltså starta ett nytt kar på 400 liter...

Karet är borrat och rördragnign och sump finns.. dock hade jag tänkt byta ut sumpen då jag ska ha en gode stor skummare och jag har fått tag på ett lämpligt akvarium att ha som sump...

Det här är förutsättningarna..

Sumpen är 94x40x43

Det som jag vet med mig att jag kommer ha i sumpen är en skummare: deltec 1060s

bottenytan på den är 38x22 cm och den jobbar bäst i 12-18 mm vattendjup men den går att ställa på något om man har djupare vatten än så...

Dessutom är insug och utblås på kortsidorna så man måste väl göra facket där skumamren står bra mycket bredare än 38 så den får utrymme att suga in och blåsa ut vattnet tänker jag..

Kommer också ha en Bubble magus zeovitreaktor med bottenmåtten 18x18

Sen kommer jag ha en returpump.. har dels en ocienrunner 3500 dom har bottenmåtten 18x15 och måste ha 18 cm vattendjup för att fungera..

Eller så kör jag på en Aquabee 2000/1 som är bra mycket mindre men blir ju mindre cirkulation också.

Ja alla smarta sumpmänniksor.. kan ni hjälpa mig att konstruera en bra sump? :P

Min egna tanke är att enkelt ha typ 2 fack.. först ett stort där vattnet kommer och där skumamren står, och sen en bubbelfälla och sen sista facket där returpump och zeoreaktorn står..

Vattendjupet hade jag tänkt ha på typ 25 cm.. då finn det utrymmet om allting skulle stanna och vattnet rinner tillbaka i sumpen från akvariet..

Likadant så om automatiska påfyllningen skulle dö eller nått så finns det marginal för vattnet att dunsta lite utan att returpumpen skär direkt..

men det finna garanterar många mycket mycket bättre lösningar så vore tacksam om ni ville dela med er av dom =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag vara du skulle jag bara ha 2 fack, en där vattnet kommer ner från karet där skummaren står och ett övrigt. Det andra facket skule vara så stort som möjligt för att skapa större marginaler! Bubbelfällan är viktig då din skummare kan få för sig att släppa microbubblor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den smartaste sumpen e limmad av glas och måttad så den får plats under bänken och lagom med plats för tekniken.Jag själv har en 600x600 som e 500 hög utan mellanväggar och i den har jag BK 250 skummare ZEO reaktor med matar pump och en Red Dragon retur pump.Jag har nästan plats för hela mitt vattenbyte och det tycker jag e super.Jag själv har aldrig förstått bubbel fällor och designade sumpar.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den smartaste sumpen e limmad av glas och måttad så den får plats under bänken och lagom med plats för tekniken.Jag själv har en 600x600 som e 500 hög utan mellanväggar och i den har jag BK 250 skummare ZEO reaktor med matar pump och en Red Dragon retur pump.Jag har nästan plats för hela mitt vattenbyte och det tycker jag e super.Jag själv har aldrig förstått bubbel fällor och designade sumpar.Patrik

Får du inte problem med microbubblor då?

I mitt förra kar med sump hade jag problem med microbubblor.. då hade jag iofs bubbelfälla :P men det lär ju inte bli bättre utan? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderingar:

Bubbelfällan: om jag har en OR3500 returpump... hur ska jag dimensionera bubbelfällan?

Alltså hur många cm mellan varje skiva?

Hur många cm tror ni att det behöva framför resp bakom skumamren så att den kan suga vattnet efektivt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Likadant så om automatiska påfyllningen skulle dö eller nått så finns det marginal för vattnet att dunsta lite utan att returpumpen skär direkt..

Detta funderar jag på (går oxå i sumptankar), vad händer om man åker på semester i 2v och auto-påfyllningen lägger av dag 1, det dunstar en del på 13 dagar. Hur kan man förhindra att returpumpen skär ihop? Kan man ha en nivåavkännare i huvudkaret som stänger av returpumpen om nivån blir för låg? Eller finns det pumpar som kan gå torrt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, såhär typ hade jag tänkt det.. när jag suttit och ritat lite.. Om någon som är duktig har lust att rita i nått 3d program så vore jag VÄLDIGT tacksam =)

4451745598_6ba112a14f_o.jpg

4451745642_8ae55a0d05_o.jpg

På detta sätt så är första facket enbart för skummaren.. finns ju även lite plats för lite sten eller nån utrsutning eller så bredvid den..

jag har tagit 5 cm framför och efter skummaren och hoppas det räcker för att den ska kunna jobba så effektivt som möjlligt..

Bubbelfällan har 2 cm mellanrum mellan glasskivorna..

Sista facket är på 27 liter och det är alltså detta som kommer tryckas upp i akvariet om nerröret sätter igen.. nu vet jag inte hur många cm det är från ytavrinningen till överkanten då jag inte får karet förens på Torsdag.. men om det är mer än 4 cm så är jag safe..

Om det går åt andra hålet.. typ strömavbrott så att det blir en hävert så ryms det alltså ca 90 liter till i sumpen från tänkta vattennivån till överkant. och utblåset i karet sitter bara någon cm under ytan så det ska ju rymmas flera gånger om i sumpen..

Själva vattnet i sumpen, med en 18 cm vattennivå som jag räknat på, blir ca 67 liter..

Det går ju att öka vattennivån om jag vill.. då blir det fler litrar i systemet vilket ju är bra.. samt att om det skulle bli nått fel på autopåfyllningen så är det mer spelrum så inte returpumpen skär ihop när sista facket blir tomt lika fort..

men då måste jag höja upp skummaren på något sätt eftersom den vill ha en nivå på max 18 cm..

Men annars känns detta som ett ganska bra upplägg enligt mig själv.. men tar som sagt HEMSKT gärna emot synpunkter.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får som sagt karet och bänken på torsdag så då ska jag mäta exakt.. svårt när man inte har karet framför sig..

Men om det finns plats för att höja skummaren några cm så har jag gjort en skiss för att ha 25 cm vattennivå.. då höjs skumamren 7 cm och kräver då 71 cm höjd för att få av skummarkoppen.. så ska som sagt mäta och trixa och finslipa på torsdag.. men så här skulle det kunna se ut då..

4451904744_6e30b786aa_o.jpg

4451904632_77e2e442c1_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du inte problem med microbubblor då?

I mitt förra kar med sump hade jag problem med microbubblor.. då hade jag iofs bubbelfälla :P men det lär ju inte bli bättre utan? :P

Skummaren levererar ut vattnet i ena hörnet och retur pumpen tar sitt i diagonalt motsatt hörn av sumpen.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alltså fått tag på en sump nu? (Tänkte så jag inte måste gå en hel trapp och mäta sumpen på vinden i onödan:P)

Har fått tag på ett akvarium i lämplig storlek iaf.. då kan jag limma så jag får sumpen precis som jag vill tänkte jag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du funderat något på denna variant. kass paint bild.

[attach]44725[/attach]

mvh manne

Jo.. funderade på det igår kväll.. men det kändes bara onödigt krångligt att bygga den.. tror jag kör på mitt förlsag nummer två om bara det ryms under bänken.. ska som sagt mäta när jag får allt på plats så jag ser framför mig hur det ska bli =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev inspirerad av 3d bilderna så jag drog hem 3d max och började leka lite.. blev en väldigt enkalt bild av sumpen med tillbehören utplacerade och vattennivån utritad..

Sen har jag ingen aning hur man gör så att det ser ut som akvarieglas och liknande..

OskarW.. du kanske kan ge mig en snabbkurs :P

4455113379_176e698242_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du har tendensen att göra första facket större och större och minska på aandra facket. Jag skulle göra tvärt om då det är i andra facket som vattnet minskar i om vattnet avdunstar.

Antingen så gör du första facket mindre och andra facket större genom att exempelvis vrida skummaren 90 grader och skjuta på bubbelfällan. Eller så gör du som Salar föreslår, har bara ett fack. Det fins som jag ser det för och nackdelar med båda varianterna.

Skulle jag välja att ha bubbelfälla skulle jag dessutom fundera på att köra en enklare variant med bara 2 glasskivor där vattnet ut rinner under andraskiva och ha ca 3 cm mellan skivorna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du orolig för mikrobubblor så hade jag rekommenderat dig att ha utloppet från skummaren vänt bort från bubbelfällan så att bubblorna tvingas ta sig runt skummaren och har så lång tid som möjligt på sig att stiga upp till ytan.

Om du får mycket bubblor från inkommande rör från huvudkaret så hjälper det om man limmar dit ett "bubble tower" där röret får gå ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du har tendensen att göra första facket större och större och minska på aandra facket. Jag skulle göra tvärt om då det är i andra facket som vattnet minskar i om vattnet avdunstar.

Antingen så gör du första facket mindre och andra facket större genom att exempelvis vrida skummaren 90 grader och skjuta på bubbelfällan. Eller så gör du som Salar föreslår, har bara ett fack. Det fins som jag ser det för och nackdelar med båda varianterna.

Skulle jag välja att ha bubbelfälla skulle jag dessutom fundera på att köra en enklare variant med bara 2 glasskivor där vattnet ut rinner under andraskiva och ha ca 3 cm mellan skivorna!

Tack för dina tips och ideer =)

Att jag minskat på sista facket beror poå att jag ökat vattennivån till 25 cm för att öka den totala volymen.. och jag vill försöka hålla mig till 20 liter i sista facket vilket det är enligt bägge mina skisser..

Mer än så vill ja inte ha då det skulle bli översvämning i huvudkaret om ner-röret sätter igen...

så på min sista skiss så får jag stort utrymme för skummare och eventuellt övriga tillbehör eller om jag vill ha lite sten och macroalger eller nått i första facket...

Sista facket innehåller rturpump och zeoreaktor och är som sagt på 20 liter.. då ryms vattnet i karet precis om det skulle bli fel...

Känns onödigt att göra sista facket större eller att bara göra ett stort fack om olyckan skulle vara framme.. inte så kul att få vattenskador :P

Med 20 liter så innebör det också att om nu automatiska påfyllningen skulle lägga av så tar det iaf 2 dygn innan nivån halverats om det dunstar 5 liter per dygn..

Men jag kanske tänker galet.. finns det andra fördelar med att ha returfacket större?

Att vända skumamren 90 grader skulle innebära att den bar får ca 1 cm på varje sida där den suger och tömmer ut vattnet vilket jag tror kan bli tight..

Angående bubbelfällan så låter det bra.. kanske bara behölvs 2 skivor =)

Fler ideer mottages tacksamt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du orolig för mikrobubblor så hade jag rekommenderat dig att ha utloppet från skummaren vänt bort från bubbelfällan så att bubblorna tvingas ta sig runt skummaren och har så lång tid som möjligt på sig att stiga upp till ytan.

Om du får mycket bubblor från inkommande rör från huvudkaret så hjälper det om man limmar dit ett "bubble tower" där röret får gå ner.

Tusen tack för dina tips.. smart att vända skumamren så.. det bör ju minska eventualle bubblor.. =)

Ahh smart.. ska överväga bubbeltornet där.. plexiglas antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för dina tips.. smart att vända skumamren så.. det bör ju minska eventualle bubblor.. =)

Ahh smart.. ska överväga bubbeltornet där.. plexiglas antar jag?

Bubbeltornet kan du göra i glas. Bara skär två skivor där den ena är 2-3 cm kortare så att du får en öppning nere vid botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...