Gå till innehåll

Cirkulations styrka till SPS ?


Rekommenderade inlägg

Undrar en sak. Hur många liter/tim bör man ha i en 200L burk för att SPS koraller ska trivas bäst? Körde 5000L/tim innan, sen pajade cirkulationen, så det har nu gått ett litet tag bara med 1500L/tim. Mina mjukisar mår super och "blommar" för fullt, och min LPS Bubbelkorall är riktigt stor och fin. Men ska börja köra SPS koraller nu, så provade att sätta dit en 1000L/tim pump till, och då blev det sån fart att det såg ut som bubbelkorallen nästan lossnade från skelettet och mina mjukisar la sig ner av trycket, tom polyperna la sig ner som en nertrampad gräsmatta. verkar konstigt med tanke på att man brukar ha kraftig cirkulation. Kan jag ha gjort nått fel eller kan detta bero på att korallerna hunnit vänja sig vid 1500L/tim? För vill ju kunna öka på trycket om jag ska klara SPS koraller. Eller är det dags för ommöblering i karet? Vore tacksam för alla svaren då SPS är min stora inriktning i framtiden.

Mvh/Henke

-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50-70ggr volymen i timmen är inte fel.

Tanken är dock inte att blästra sönder koraller utan att skapa en turbulent miljö med indirekta och varierande flöden.

Jag har områden med lägre flöde där det funkar med LPS, oftast längre ner i karet med lite mindre ljus som passar dom bättre.

Skall du börja rikta in dig på SPS så kan det hända att du får tänka om beståndet lite då vissa arter inte skall fungera ihop så bra.

Borneman verkar annse att Sarcon och SPS inte hör hemma i samma kar och refererar till Sarcon som toxinfabriker.

Lps kan även dom ställa till det med svepartentakler, min favites har misshandlat en staghorn rätt ordentligt och då är de 10-15 cm emellan dom.

Sen ser man alltid folk som lyckas med dom mest underliga kombinationerna av korall o fisk...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på pumpar. Om du jämför en streampump mot ett klassiskt power head får du multiplicera flödet med tre eller fyra för att jämföra.

Jag har en RIO 10HF (2500l) som slår en SEIO 10 000 på 1,5 meters avstånd. Men streampumpen ger ett bredare flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, men räcker det med att jag flyttar bubbelkorallen för att den ska klara sig? Som sagt så sitter den på botten snett under ena pumpen, men så fort jag startar den andra pumpen så ser det ut som den ska slitas loss från skelettet, är det nått att oroa sig över eller vänjer den sig vid nya cirkulationen och blir som vanligt? ganska bra cirkulation i hela karet. ska se om det finns nått lugnare ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...