Gå till innehåll

Erik och Lindas 455L nedgradering!


Datate

Rekommenderade inlägg

Det tog oss 2 år, men till slut tog vi tjuren vid hornen och bestämde oss för att halva vattenvolymen får vara nog.

Det började på 240L, sen "dubblerade" vi till 420L. Efter det blev det 830L och så är vi snart nere på 455L igen.

Stora kar är kul, men de kostar pengar, är tunga och är värdelösa den dagen man skall möblera om.

Ännu har vi inte "nya" burken hemma, men planeringen och försäljningarna pågår som bäst.

Vad är det då vi skall starta? Jo, karet är ett begagnat kar på 455L 100x65x70.

Sumpen kommer troligen rymma runt 160L och innehålla en vattenbytessektion på 40L, men är fortfarande på planeringsstadiet, även om det är mycket nära en "beställning".

Rent tekniskt lutar det åt följande:

Belysning: Gieseman Matrix 8x39W

Skummare: Deltec AP701, men lutar mycket starkt åt nått nytt å häftigt ;)

Cirkulation: Tunze Streamkit TS24 2x12.000 med multikontroller, iallafall tills man hittar nått bättre. De är lite stora å kraftiga för karet i fråga.

Returpump: Tunze Master 3000L/H

UVC-filter: Deltec 20W

Ozonisator: Sander 50mg

Övrigt: 2st Biofilter med antingen Matrix-sten i båda, eller biopelets i ena å matrix-sten i andra.

Vad gäller fisk så skall vi troligen behålla en del som vi har idag (naso, binotatus, clownerna, magnifikan, vår dvärgkejsare(flavissima) och vår mandarin. Dock skulle det vara kul att istället ha ett mindre antal "flashigare" fiskar, men pengar är väl inget man har i överflöd just nu med en studerande och en arbetslös i familjen...

Vad gäller koraller blir det övervägande SPS med inslag av LPS. Några skivor kommer säkert i oxå.

Vad är tidsplanen då?

Vi hoppas ha karet hemma innan maj är över, men senast jag besökte säljaren så lät det som att det kunde bli betydligt tidigare. Dock kan vi inte dra igång den nya förens vi blivit av med vår nuvarande eftersom de skall stå på samma plats.

Kommer i dagarna dra igång en liten fraggtank på 54L där vi kommer förvara lite olika fraggar som skall flytta med till den nya burken.

Var fiskarna skall bo under tiden har vi ingen aning om, men så länge vi har kvar vår stora burk så är det ju inga problem med den delen.

Det var väl allt för nu, men hoppas att det snart blir mer att skriva!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Nu händer det lite. Har fått en preliminär tid på 2-3 månader innan vi kan hämta karet. Nånstans i juni/juli blir det uppstart.

Har lämnat in den slutgiltiga sumpdesignen för tillverkning hos min lokala, mycket hjälpsamma, handlare! Samma handlare skall även bygga in alu-ställningen så det blir lite snyggt å titta på oxå, och inte bara praktiskt :) Sumpen kommer rymma allt, trots det begränsade utrymmet. bl.a 3st 24L ballingtankar, 50L osmostank samt säkerhetsmarginal så det räcker å blir över!

Sålde precis vår gamla skummare och vi har fuskstartat vår nya skummare (som nu går i vår gamla tank tills den läggs ner). Den nya skummaren är en Deltec TC 1655. Tyst, effektiv och strömsnål! I nya burken kommer den drivas med en hävert från ytavrinningen, så då kommer skummaren dra endast 12W...jämfört med vår gamla som låg på 95W så blir det några kr mindre på elräkningen än förut!

Har bokat en GroTech NG3 ballingpump, så nu är även den biten ordnad.

Nu återstår bara att sälja av lite fisk, en del SPSer samt en del teknik. Ca-reaktorn, T5-rampen, Zeovit-reaktorn och ev cirkulationspumparna. Men det får ta den tid det tar...

Så nu väntar vi bara på att nya tanken blir ledig så vi får hem den nångång ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu känns det som att det verkligen är på väg att ta form.

Igår hämtade jag ett stort å tungt paket på posten. Paketet innehöll följande en GroTech NG3 med ställ och 7st flaskor med GroTech balling.

Idag landade nästa paket hemma hos oss. En Vortech MP40W! Testkör den just nu i stora karet för å se att den funkar som den ska. Funkar perfekt, och ljudnivån är inte anskrämligt hög. Den sitter då på sidan av karet. I nya burken kommer den sitta på baksidan av burken och utrymmet bakom karet kommer kläs in i möbeln. Troligen kommer det dämpa "turbinljudet" väldigt mycket mer. Egentligen hörs den bara när den varvar upp, då jag kör det på ReefCrest-mode. Tror vi kommer kunna bli ganska bra kompisar med den vad det lider :)

Har även hämtat aluprofiler och knutar som skall användas till att bygga en provisorisk bänk till vår 180L sump som skall fungera som tillfällig förvaring för fraggar och de fiskar som vi skall ha kvar.

För övrigt kan jag rapportera att vår nya skummare skummar märkbart effektivare än vår gamla Deltec. Utöver den är den riktigt tyst och väldigt strömsnål!

post-1765-14468919772796_thumb.jpg

post-1765-14468919772947_thumb.jpg

post-1765-14468919773089_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asså...har du inte fått nån ännu Gurra!

Chrille sa att jag antingen kunde vänta 1½v på att han tog hem en ny, eller ta den som redan stod i lokalen. Trodde han skulle beställa en ny åt dig på direkten, men så kanske det inte blev hehe

Du blir säkert nöjd när du får din!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu börjar det hända lite igen, trots lite stiltje på försäljningsfronten.

Har bestämt att det skall bli optiwhite-glas på framsidan och båda kortsidorna, dvs alla insyningsbara rutor! :)

Dessutom kom tydligen glaset till sumpen igår, så snart börjas nog bygget av den. Skall bli spännande å se hur den blir när den blir klar. Vår gamla sump var ett vanligt "kubakvarium" utan interna fack. Den nya kommer rymma ett utrymme för 10% vattenbyte, 3x25L fack för ballingvätskor, runt 50L osmosfack och såklart själva sumpdelen.

Vår provisoriska bänk är oxå klar. På denna skall vi ställa upp vår nuvarande sump som skall få bli tillfälligt boende åt de fraggar och fiskar som skall få flytta med till nya burken. Blir lite trångt (180L) men det är som sagt bara tillfälligt tills den nya burken är igång.

Nya burken borde bli tom och ombyggd om ca en månad nu...spännande!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag bestämde mig ganska fort när jag fick pris på det hela. Gör man det inte nu så lär det aldrig ske...inte alltför roligt att riva burken efter något år när man ångrar sig.

På köpet får vi ett delvis omlimmat kar med än snyggare fogar! :)

Glömde jag skriva att det är slipade kanter på glaset? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var ikväll nere på C-life å kollade in min nya sump. Grym och STOR är nog det bästa sättet att beskriva den!

Skickar med några bilder på härligheten! :)

Ursäkta kvalitén på bilderna. Hade visst ändrat från 5mp till 1mp i mobilen...smart...

post-1765-14468919928232_thumb.jpg

post-1765-14468919928439_thumb.jpg

post-1765-14468919928619_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske vore det på sin plats med en förklaring av hur det är tänkt att fungera.

Vi börjar från höger för ovanlighetens skull ;)

*Längst till höger är 3st ballingtankar på ca 25L vardera.

*Sen har vi ett osmosfack på ca 50L

*Efter det kommer ett vattenbytesfack som är dimentionerad för smidiga vattenbyten på ca 40L. Längst bort sitter en säkerhetsgenomföring om någon oväntat skulle hända. Hålet i framkanten skall transportera vattnet in i sumpdelen som är längst till vänster.

*I sumpdelen längst till vänster finns 2 avdelningar. Dels en torr kammare där skummaren kommer stå, och dels själva sumpdelen där biopelletsfilter, UVC och returpump kommer vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter genomtänkt men balling dunkar på 25 liter låter onödigt stort å är rädd för utfällningar i botten då vätskan "sjunker" å lägger sig på botten. 5 liter kommer man långt på och lättare att hantera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu av någon anledning skulle bli utfällningar i tankarna så borde det väl inte vara svårare än att köpa en liten luftpump med en 4-vägskorsning så man kan köra ner ett utblås i varje behållare...det borde väl räcka?

5L är ju inte mycket å komma med om man börjar nå förbrukningsnivåer på över 400ml/dygn. Knappt 2v på varje blandning är ju inte så kul. Sen är jag medveten om att det krävs ganska många koraller med ganska mycket tillväxt för att nå dom nivåerna...men det är ju på inget sätt ett omöjligt scenario!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...