Gå till innehåll

Hjälp! Planering av sump (ev. med refugium)


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Nu är andra planer på gång med tanken (igen).

Jag kommer bygga en sump med ytavrinning (ytavrinningsbox). Har ett gammalt 60L akvarium som jag tänkt bygga i. Hade tänkt följande upplägg:

Fack 1: Inlopp från visningsakvariet samt LS och under den ett rejält lager levande sand där jag hoppas kunna få till relativt effektiv filtrering av nitrat. Det är väl sanden som jag förstått ibland kallas för refugium... eller? Kräver denna del belysning för att den ska "fungera"???

Fack 2: Skummare (antagligen en Deltec MC500) med bubbelfälla direkt efteråt. I detta fack kommer jag även ta upp vatten till UV-filtret som kommer med hävert gå ner i fack 4. Har ett 5W UV-filter som enligt tumregel ska ha ett flöde på cirka 100L/h

Fack 3: Vattenbytes-reservoar (cirka 20L så jag smidigt kan göra ett 10%-igt vattenbyte), med värmare.

Fack 4: Retur. Kommer dimensioneras så att jag inte kan överflöda visningstanken om jag får ett stopp i systemet. Pumpen som kommer användas är jag lite osäker på, men omkring 2000L/h antar jag skulle passa ganska bra. Visningstanken är på 180L

Behöver jag någon mekanisk filtrering av större "skräp/avfall"?

Jag har främst tittat på Scubahawks tråd (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28528) eftersom han hade mycket liknande tankar som de jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, jag är i samma fas i livet, sumpplaneringsfasen.

Jag tror att lyse endast behövs om man ska ha nåt växande typ "chaetomorpha" (som är bättre än caulerpa), annars är det nog bara en DSB och inte ett refugium....

Jag tänker att refugium skall komma efter skummare, så de små djuren kan slungas iväg upp till visningskaret, men det finns ju olika approach på detta, huruvida man bryr sig om dessa smådjur.

Hur kommer fack 4 fungera, om vattenet i sumpen tar slut så.... går pumpen torr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fördelar har man av att peta i alger i refugiumet?

Jag vet inte om det är nån mening med att försöka få upp smådjur till akvariet igen... går de inte åt i returpumpen? I så fall blir det bara mer för skummaren att göra... Jag har LS även i visningskaret och småkryp är ju bra efter vad jag förstått... men huruvida de är i sumpen eller visningskaret spelar kanske inte så stor roll?

Jag satte LS och DSB innan skummaren för att den skulle få så mycket näringsrester och liknande att jobba med som möjligt... det som inte kunde hanteras i det facket tänkte jag skulle tas om hand av skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka fördelar har man av att peta i alger i refugiumet?

En snabbväxande alg käkar upp näring, fosfat och nitrat framförallt, och skördar men den lite då och då så får man en fin näringsexport ur systemet.

Plus att man o man belyser algen nattetid så får man stabilare PH... men det får nog nån annan gå djupare inpå, bara nåt jag läst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänkte du med fack 4 och situationer med strömavbrott / stopp i avrinningsbox?

Man får inte glömma borra hål i returpumpsutflödet nån cm under vattenytan så det inte blir baklänges hävert ner i sumpen... så mycket vet jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstod det hela rätt så kan jag tillsätta alger i refugiumet, men för att de ska vara aktiva behöver de belysning, och då helst 24/7?
hur "skördar" jag förresten? bara plocka upp rester och slänga eller? eller ska man ha en algätare i refugiumet?

Som Freguz skriver så är det en fördel att belysa refugiet med makroalger under natten för att få ett jämnare pH-värde. Du bör ha släckt under dagen. Även alger behöver sova :)

Skördar gör du genom att ta bort lämplig mängder av algerna. Om du låter en algätare göra jobbet kommer ju näringsämnena tillbaka i vattnet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort en första layout för den tänkta sumpen:

sump2.jpg

Ännu har jag inget kar för sumpen, men det finns flera akvarier i storleken 60x30x30, och det är de måtten jag räknat på... Har räknat med en vattennivå på 25cm och kan på så sätt få plats med 9L vatten som kan ligga i rörledningar och över överrinningskammaren i visningsakvariet om pumpen skulle lägga av.

Bör något fack vara större/mindre? Funderar på att skippa "vattenbytesfacket" för att göra mer rum till LS och refugium... det är ju ändå huvudsyftet med sumpen...

Skummaren har ett mekaniskt filter inbyggt, så jag har inte valt att ha något ytterligare filter... för-/nackdelar med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kladdade ihop 2 nya layouter som man skulle kunna använda om man väljer att ta bort vattenbyteskammaren

sump3.jpg

Denhär med de långa kammrarna för Refugium och Biofiltret är nog lättast att bygga och kan bli smidig att få till belysningen i...

sump4.jpg

Shot at 2010-04-02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter att ha läst på ganska mycket mer gällande refugier har jag kommit fram till att jag antagligen kommer köra med den nedre av modellerna i inlägget precis innan, men refugiet och biofiltret kommer vara ett stort fack där jag tänkt odla ulva och chaetomorpha. För att hålla algerna på plats bör jag hitta nån bra perforerad skiva som kan sitta som avskiljare till höger i det facket... nån som har nåt förslag? bara ett nät i plast helt enkelt...

Djupet i refugiet kommer ligga på ungefär 22cm (för att ha lite säkerhetsmariginaler om returpumpen lägger av)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte idag påbörja bygget av sumpen (läs kanske: refugiet) som sedan ska få gå på test ett tag, dock ej helt tillsammans med visningskaret! Jag har tänkt ha skummaren kvar i visningskaret och ytterfiltret som går idag. Det jag kommer göra är att vid nästa vattenbyte kommer jag fylla upp sumpen med "smutsigt" vatten från visningskaret samt en levande sten som det växer en hel del alger på. Visningskaret kommer fyllas på med nytt rent vatten. Sumpen kommer få en liten cirkulationspump, växtfrämjande belysning och en värmare.

För att simulera effekten av returpump och överrinning etc. kommer jag således behöva göra flera vattenväxlingar per dag mellan sump och visningskaret...

Detta vill jag göra för att inte behöva fysiskt påbörja projektet med hemmabyggd överrinningskammare och rördragning i onödan...

Är detta en dum idé som antagligen kommer försämra mina vattenvärden? Jag tycker jag borde kunna se en något positiv effekt!

Tar gärna emot tips och idéer om hur jag kan gå till väga. Jag har även tänkt att jag skulle bygga sumpen med alla skiljeväggar etc innan för att slippa behöva torrlägga den senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering på projektet:

Vad gäller "skivan" som nämns i inlägg 13 så klippte jag ut en bit av en liten back som jag fått nån gång när jag köpt en massa champinjoner. Än så länge har jag inte silikonat fast den, jag vill se behovet av den först.

Staget som sitter längst till vänster på den stora avdelaren sitter i fel höjd för att ytvattnet ska kunna följa med till skummaren, så den kommer antagligen flyttas ned cirka 4 centimeter. Sen vet jag inte om det spelar nån roll, eftersom skummaren har sitt inlopp en bra bit längre ner i vattnet, så den kanske kan få va kvar där den är?

Det viktigaste var att pumpkammaren skulle hålla tätt, så det var det första jag testade efter att silikonet fått härda i ett dygn ungefär. Tyvärr såg jag små minimala läckage vid de 2 befintliga fogarna som akvariet hade sen innan...

Med andra ord tillkommer det lite mer arbete innan refugiet/sumpen (sumfugiet?) är helt färdigt.

Igår var då den stora dagen då allt skulle testat och tas i drift i fas 1 (förklaring följer). Jag började med att fylla karet med 50L för att göra ett vattenbyte... 50L visade sig vara för mycket för karet, så jag har gått ner till att försöka hålla 45L i det istället. Nivån kommer ligga ett tag lägre om jag kommer till fas 2. Efter första vattenbytet i stora karet gjorde jag en ny 45L-sats som sedan tömdes ut i dunkar. Därefter fyllde jag upp sumfugiet med en levande sten, en liten tråd av vad jag tror är chaetomorpha och vatten från det stora karet. Detta vatten visade sig sen hålla en nitratnivå på 50. Det vattnet som jag tömde ut på dunkar åkte sedan i det stora karet, och således borde det sänkt nitratvärdet ytterligare... Detta för att pressa ner nitratnivåerna i visningstanken så mycket som möjligt om försöket inte visar sig ge några resultat.

En fråga... de enda syrekonsumenterna (och således även koldioxidproducenterna) som finns i sumfugiet är några räkdjur som jag såg krypa omkring innan samt en glasros. Kommer jag få problem med att få växterna att växa om jag inte gör vattenväxlingarna med en gång?

Jag upptäckte även att cirukations-/returpumpen generarade för mycket värme i ett slutet kretslopp på 45L (hade 30 grader i karet i morse utan doppvärmare inkopplad), så jag kör nu med en liten pump som föjlde med det lilla karet som kör runt omkring 100L/h har jag för mig.

Tankar, frågor tips och idéer mottages varmt! :)

Än har jag inte sett till stjärnan, men så fort jag får syn på den kommer den bli förvisad till sumpen.

Den blå djävulen är förresten ute på annons... om man får tag på den så kanske man skulle kunna stoppa ner den där åxå som syrekonsument och för att lättare kunna få tag på den senare... om jag får tag på den i första taget då vill säga!

Vad gäller det här med fas 1 och fas 2 så menar jag att om jag kör det här testet och inser att det faktiskt ger de effekter jag eftersträvar, kommer jag sedan bygga överrinningskammaren och se till att båda karen kommer bli sammankopplade i ett kretslopp.

Förklaring till bilderna:

Bild 1 - Nysilikonat och nyfyllt sumfugium

Bild 2 - Bild på hela uppställningen med ytterfiltret till vänster om skåpet på möbeln

Bild 3 - Närbild på sumfugiet, pinnen som sticker ut ur den levande stenen har jag trätt upp den lilla bit av vad jag tror är Chaetomorpha. Här ser man även de 2 pumparna i det bakre facket, men det är lite svårt att se hur slangarna går... får se om jag bifogar en till bild senare.

post-5077-14468919751789_thumb.jpg

post-5077-14468919752145_thumb.jpg

post-5077-14468919752332_thumb.jpg

Ändrat av knabbuziak
Glömde bifoga bilderna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte återkomma lite till det där med belysningen... jag har som sagt dragit igång refugiet på försök och belysningen jag har installerat är ett Sylvania Grow-Lux-rör på 15W. Den totala volymen där jag kommer odla alger utgör väl omkring 30L. Belysningen går 16 timmar om dagen (eller per dygn kanske man ska säga, för jag följde Jonas råd och kör refugiets belysning på ett omvänt schema).

Är det någon som har erfarenhet av att välja belysning till refugier och har testat olika belysningskällor?

Är detta en bra belysning för refugiet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2700K anger ju bara färgen på ljuset som vi upplever det (ett slags genomsnitt)... Ett rent vitt ljus till exempel består ju av regnbågens alla färger. Är det inte mer intressant att titta på ett detaljerat färgspektra? Det röret jag köpte till exempel har en färgtemp på 8500K men rejäla pucklar i färgspektrat där klorofyll A och B är aktivt (länk till referens om våglängder för klorofyll: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klorofyll)*

Länk till PDF på röret med hela spektrat uppritat: http://www.sylvania-lamps.com/catalog/pdflib/lamps2pdf.php?id=12946

Därmed inte sagt att ditt kompaktrör är precis lika effektivt! Har du provat olika ljuskällor? Vet du om det finns färgspektrum-karta att tillgå på ditt kompakt-rör så man kan jämföra mot mitt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte provat med något annat hittills, mest pga att det funkar bra som det är... alla säger ju att "skitljus" göder alger och då ser jag det inte som en nackdel... dessutom behövde jag inte köpa nån ny lampa... gav 30 spänn på myrorna för en "ikea" och tog bort alla pinnar och stag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, jag hoppas ändå på bra effekt från mitt rör. Har säkert stor betydelse vad det är för alger man odlar kan jag tänka. Min förhoppning var även lite att jag skulle få ett mer effektivt ljus med detta röret. Om jag bränner på med 100w så får jag ju säkerligen mer algtillväxt, men även en ganska mycket fetare elräkning (just på refugiebelysningen vill säga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En ny tanke: Jag hade ju tänkt sätta skummaren efter algerna eftersom det sades ge mest näringsämnen för algerna att arbeta med, men skummaren tar väl inte några näringsämnen som algerna kräver för att växa ändå? Dessutom växer väl algerna även vid lägre koncentrationer av näringsämnena, medan en skummare behöver en viss koncentration för att kunna skapa ett skum.

Nu låter det kanske som att jag pratar mot min första tanke, men är det inte så att skummaren kan ta upp större partiklar som matrester och skräp innan de brutits ner till nitrat och fosfat - som är de ämnen som man vill att algerna ska ta upp?

Ytterligare en fördel med att möblera om är att jag slipper några jetstrålar ner bland algerna. Bilder kommer snart för att illustrera vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...