Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ser att det är många utlopp från sumpreturen, tror det är 19 st! Det blir ca 610 l/h ur varje i snitt om man inte räknar med någon flödesförlust! Men du har så många böjar och vinklar så jag är rädd att du kommer att tappa mycket effekt! Har du otur kan du tappa upp till 50 % av pumpeffekten! Särskilt T-grenen ovanför pumparna kommer att ta mycket effekt från pumparna!

Bara2 små tips gör rördragningen från returen så enkel som möjligt! Samt välj om cirkulationen i akvariet skall skötas av pumpar i akvariet (tunze stream) eller av returpumpen (med kraftigare pumpar)!

Har du planerat in nån backslagsventil om det skulle bli baksug vid strömavbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow sicket bygge

Har pratat med lite jobbar kompisar ang flöde i ett rör från 2st pumpar. Att använda ett T-korse är helt okey och kommer funka skulle det vara 2st x 5800liter så är det ca 11600L/h som blir teoretiskt men eftersom rören går ihop till ett å samma så tappar man flödet lite granna då ett trycks byggs upp.

Det är 25mm rör ut ifrån pumparna så 11600L/h skall alltså flöda i ett 25mm finns då risk att det blir kanske bara 1½ pumpars flöde då motståndet ökar. För att då ej tappa något så var iden att använda ett större gjärna dubbla rören i diameter efter T-korset så minst 40 men helst 50mm efter T-röret.

en annan grej som man bör tänka på på ditt bygge. Vatten tar ju den snabbaste vägen så det kommer att vara mer tryck i början på dina förgreningar och bara ett flåsande i den bortre utblåsen. För att ställa in detta mer gjämt så kanske man kan ha en 50mm rör till en början och en förminskning och kranar för att lättare kunna ställa in allt flöde på alla utblås.

Så om man tar 50mm

- från 50mm röret är det 9st uttag med kranar.

bara en ide.

Rörit värre och hoppas att jag ej snurrat in det för dig.

post-736-14468912030056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla bra tips, Jag stor dock fast vid att jag skall ha många utblås framförallt i botten,detta för att få upp ditrus ansamlingar. När man senare skall bygga upp med en hilskilig massa sten kommer dessa utblås troligtvis att vara bra som komplement till Streamen, som inte kommer åt i botten.

Om, som Norberg, säger att jag kommer att tappa för mycket effekt så finns alltid möjligheten att ha en close-loop med ena pumpen. Så har jag det idag i mitt nuvarande system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, det var ingen dum idé att dela av sanden med en list! Uppfattar jag det rätt att du tänkt ställla/lägga stenen på glaset bakom listen och ha en ren sandbotten framför!?

En smidig lösning till utblåsen är att ha ett par cm böjbara avslutningar på dem så att det går att ändra riktningen på strömmen, har tänkt att ha så i mitt bygge om man nu kunde bli färdig med det någon gång smiley1.gif

Jäkligt snyggt med CADen iaf smiley1.gif, sitter du oxå och ritar upp varje pryl för sig i CAD? Det tar ett tag eller hur smiley4.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du skall göra returen enklare, tror inte du vinner så mycket på all rördraging.Jag har en 5000 l/h pump som leder ut i två utblåsi 25mm rör via 2 st 45 graders och 3 st 90 graders böjar. Trots att det var den snabbaste vägen jag kunde gå så tror jag att jag bara får ut ca 2000 l/h efter ha pumpat 1 m upp.

Om du inte har pumpar som ger 20.000-30.000 l/h tillsammans tror jag det blir svårt att rensa ditrius med returen.

Jag hade problem med dålig cirkulation bakom mitt rev och har nu byggt in en streamer som sitter i revkonstruktionen och pumpar 12.000 l/h i intervall. Varför inte ta1-2 stav dina streamers och sätta så att de blåser bakom revet och göra returen simpel.

I övrigt är jag som alla andra avundsjuk på ditt projekt som kommer bli hur tufft som helst. Gillar avdelaren av glas som skiljer sten från sand, kommer göra underhåll lättare.

//Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt snyggt med CADen iaf smiley1.gif, sitter du oxå och ritar upp varje pryl för sig i CAD? Det tar ett tag eller hur smiley4.gif

//Jörgen

Jo, jag har ritat upp alla prylar för hand, men när det väl är gjort så går det ju snabbt och kladda upp lite rör dragningar. Har du själv ett stort bibliotek av symboler? Vi kunde ju dela med oss av dessa. Antar att programmen är kompatilbla, kan ju alltid exportera till .sat eller likn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med dålig cirkulation bakom mitt rev och har nu byggt in en streamer som sitter i revkonstruktionen och pumpar 12.000 l/h i intervall. Varför inte ta1-2 stav dina streamers och sätta så att de blåser bakom revet och göra returen simpel.

Japp, det kan nog vara en bra idé att placera en eller två streamers innuti revkonstruktions och ha lite sikte på botten för att på detta sätten få upp ditrius. Kanske är lite över ambitöst att tro att det går att få bort ditrus m.h.a av sump pumparna. Har aldrig själv sett en 12000 liters streamer i aktion.....är det ett jäkla bra tryck, eller? Dom skall ju tydligen finnas i 20000 liters variant också, kanske är något smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nya uppdaterade bilder har ökat upp rör dim och inlopp från pumparna. Tagit bort alla T-kors.....men nu lutar det ändå till att förenkla allt igen. Fick mig en tankeställre efter Newbe.....vilket är bra :glad:

Vi får se.......här kommer dessai alla fall....

....tar väl och ritar om allt igen då! :smiley2:.

post-910-14468912030118_thumb.jpg

post-910-14468912030189_thumb.jpg

post-910-14468912030258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
Jag har inte stor koll på reddragon pumpar själv, men jag har hört mkt gott om dem. Lite dyrare än Deltec i inköp, men de ska dra mindre el.Kan ju vara ett alternativ att köpa en sådan.Vet att akvarieudstyr säljer dem.

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?Produ ktID=7222

Jag hade lätt valt red dragon pumpen ...så gott som ljdlös och funkar kanonbra ...Deltec är shysst, dock blir den för varm vilket leder till att den inte unkar som den skall och får ett förkortat liv ...hoppa över Deltec.

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står får tillfället lite stilla.....har får mycket att göra ;)

Ja vi väntar glatt på fler bilder då det händer något. Har nu iallafall fixat till de bilderna du laggt upp innan så de kom med i inläggen. Var en sak som jag ej lyckats med att överföra från det andra forumet:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...