Gå till innehåll

Jacob & Lindas MicroReef


jacob.forssman

Rekommenderade inlägg

Japp, nu är saltvatten som gäller.

Efter att ha tittat runt på SG och läst Daniel Konps (?) bok så har vi äntligen tagit steget att prova saltvattensakvarium.

I helgen köptes ett Deltec Microreef plus begagnat tillsammans med lite levande sten och koraller.

I förrgår fylldes vattnet på och igår saltet. Efter lite trixande och fixande låter det faktiskt inte så mycket. När vi startade akvariet så lät det som om vi klivit in i ett badhus.

Som alla nybörjare nästan bubblar jag med olika frågor som jag hoppas att någon erfaren vänlig akvarist orkar ta sig tid att besvara.

Det levande stenen la jag i imorse dvs typ 10 timmar efter att saltet lades i. Var det rätt? Hade igentligen velat vänta lite men stenen låg i en låda med saltvatten sedan i söndas och tyckte att den började lukta lite lurt.

Andra frågan är att korallerna (mest mjukkoraller, en stor läderkorall och lite skivisar) finns idag i ett mollyakvarium. När tror ni man kan börja lägga ner dem?

Tack på förhand,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, då slänger jag ner dem ikväll. När kan man sätta igång belysningen? Ska man sätta på den så fort man fått in korallerna? De mår väl inte så bra annars? I Daniel Knops bok tror jag han tyckte att man ska vänta ett tag med det men hur blir det då med korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, stenen är i karet och verkar må bra. Försökte skölja sanden som jag fick med i saltvatten för att få bort lukt och smuts. Jag har haft den i två hinkar med saltvatten och det har luktat rent otroligt illa från dem så jag kände att jag behövde göra någonting. Nu luktar det typ havsvatten och jag antar att det är så det ska lukta :)

Det har uppkommit en annan fundering som det verkar som om många råkar ut för och det är att min pump låter ganska mycket. När jag startade akvariet för några dagar sedan var det inte så farligt men nu står den och brummar ganska ljudligt. Det är ju inga problem om akvariet står där man kan stänga dörren men mitt står i vardagsrummet. Är det någon som har något hett tips. Man kan ju isolera men möbeln är ju öppen bak så jag vet inte hur mycket det hjälper.

/Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, får fundera hur jag ska göra... Trist om man skulle få en kollaps.

En helt annan fråga: Är det någon som har erfarenhet av att använda en vågmaskin (tror jag man kallar det) med månljus? Jag har köpt en beggad Tunze multicontroller 7095 men jag kan inte få månljusfunktionen att fungera. Manualen lämnar ju lite att önska men som jag förstår det så ska månljuset komma igång när man släcker ljusarmaturen genom att det sitter en fotocell i månljuslampan. Jag har testat att ha den iställd på moolight men det är helt svart.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till en sån där multicontroller skall det vara en liten sensor ansluten för att nightmood skall fungera. om du har en sådan kopplad så skall det fungera automatiskt. i annat fall finns dom att köpa som tillbehör för nån hundring /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till en sån där multicontroller skall det vara en liten sensor ansluten för att nightmood skall fungera. om du har en sådan kopplad så skall det fungera automatiskt. i annat fall finns dom att köpa som tillbehör för nån hundring /Samuel

sensorn sitter fast i multi kontrollern , dev ingen "kontakt" i den meningen utan man måste isf plocka isär kontrollerboxen.

Jo, jag har en sensor inbyggd som ska ha både lampa och fotocell men den verkar inte reagera. Är den trasig eller är det jag som inte förstår mig på den?

Är det någon som vet så vore jag jättetacksam för svar.

hur funkar det med pumparna om du "släcker" för fotocellen.! går dom ner i flöde då ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du kan göra med sanden är att du köper ny sand, så mycket som du vill ha, sen tar du en näve eller två av den gamla och blandar ned, bakterierna som finns i den gamla sanden kommer att befolka den nya på rätt så kort tid ändå, samt att du slipper massa gammal smuts som har hängt med genom åren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur funkar det med pumparna om du "släcker" för fotocellen.! går dom ner i flöde då ?

Det verkar inte som om pumparna går ner i flöde när jag släcker för fotocellen. Det indikerar väll att det är något som inte fungerar som det ska antar jag. Vad kan man göra? Ska jag öppna upp lådan eller kan man lämna den på lagning i stockholmsområdet?

Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du kan göra med sanden är att du köper ny sand, så mycket som du vill ha, sen tar du en näve eller två av den gamla och blandar ned, bakterierna som finns i den gamla sanden kommer att befolka den nya på rätt så kort tid ändå, samt att du slipper massa gammal smuts som har hängt med genom åren.

Tack för svaret. Jag var lite för hetsig och skickade ner sanden efter att jag tvättade den. Tvättade typ 5 liter sand i 30 liter saltvatten. Sanden täcker precis botten just nu, kanske 0,5-1 cm djup. Tror ni det behövs mer sand? Har 5 liter till från förra ägaren men fick lite kalla fötter när jag skulle hälla ner så det var bara de första 5 literna som jag vågade hälla ner. Låter som det var rätt tänkt.

/Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Haloj,

Nu har akvariet var befolkat i ca 3 veckor med de korallerna som jag fick med vid köp av akvarium. Vad tror ni står de rätt? Den gröna grejen, stenkorall, art??? verkar trivas och läderkorallen också. Behöver man mata dem på något sett eller är det bara att låta dem vara?

Hur är det med ljus? Ska man ställa dem högre upp i akvariet?

Lite funderingar som man har i början. Jag har nog tryckt näsan mot akvariet varje kväll sedan uppstart i jakt på nya, hitils för mig okända, varelser. Har hittat tre eremiter (2 röda och en blå) och två sniglar. Funderar också på att köpa 4 pepparmintsräkor för att bekämpa glasroserna.

Det blir mycket frågor så här i början och jag hoppas att något har ork att hjälpa ännu en vilsen nybörjare.

/Jacob

post-5084-14468919661902_thumb.jpg

post-5084-14468919662155_thumb.jpg

post-5084-14468919662345_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:Det ser jättefint ut! Den gröna grejen är en Euphyllia paradivisa (lps korall,long polyp stonycoral) och dem brukar trivas på botten, gillar dock inte för starka vattenströmmar men det ser du tydligt på den för då drar den ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat gå lite väl mycket trådalger i karet nu så jag tykte att det var dags att mäta fosfathalten i vattnet och det visade sig var lite högt. Enligt mätningen var den uppe på 0,125 vilket jag har läst är lite högt.

Jag har en mediareaktor som jag tror att jag kan använda som fosfatreaktor och något typ av filter finns att köpa till mitt deltec akvarium, jag tror att det heter rowo... (någonting). Vad tror ni som kan är det bästa sättet att få ner fosfatnivån och bekämpa algerna?

Jag har inte någon fisk ännu utan endast, 3 eremiter, 3 sniglar och 2 pepparminträkor.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du göra det. Rowaphos är ett lämpligt media du kan ha i reaktorn. Fyll den enligt mängd på förpackningen och koppla in på en lämplig liten pump så har du fått igång det. :)

Andra namn på fosfatremover är tex Power-phos eller Ultra-phos.

Här har du en lämplig reaktor:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=259

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nu har det gått några månader och akvariet har fått en del tillökning.

Jag har nu:

* 1 foxface

* 1 sixline

* 2? bangaiier

* 1 sjöborre, för att trigga bengaiierna att leka

* 2 putsarräkor

* 1 krabba, skölden sotr som en femkrona. Har följt med när jag köpte akvariet.

I övrigt så är det mjukkoraller som gäller för min del, lite läderkoraller, xenia, sinularia, ricordea etc.

Nu till problemet: en av mina bangaiier är spårlöst försvunnen sen ett dygn. Jag köpte 2 stycken för ca en vecka sedan. Jag har aldrig sett dem bråka. I början simmade de nära varandra men efter en dag ca så separerade dem och har använt olika delar av akvariet. Kan den ena ha tagit livet av den andra? Den som är kvar är den lite större av dem, misstänker att det är en hane eftersom han gör knäppande ljud och spänner upp typ som en påse under munnen. det är väl där som han ruvar yngel?

Kan det vara så att den försvunna bangaiien gömmer sig, är det normalt eller är han/hon helt enkelt död och uppäten av erimiter?

Tacksam för svar!

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...