Gå till innehåll

Val av salt (märke/sort/typ)


JensJ

Rekommenderade inlägg

Nu har jag gjort slag i saken :smiley20:

Ett RSM130 väntar på uppstart. Mitt allra första. Jag kollade in pwss.se efter olika sorters salt. Bl.a. har jag fått tips om Coralife havssalt och även Aquarium Systems Reef Crystal.

Nu undrar jag:

1) Vilka sorter använder ni andra och vad kan ni rekommendera?

2) Har jag fått bra tips på salt?

3) Har jag missat denna diskussion i annan tråd? Har letat och sökt men inte hittat diskussion om olika märken. Något om Mg/Ca-halt visst men det har mer handlat om några enskilda märken.

Mvh

Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Använder just nu Tetra Marine o är nöjd. Jag brukar byta märke på salt då o då, har testat reef cristals, KZ:s (reefers best), red sea coral PRO.

Märker du någon skillnad mellan de olika sorterna vad gäller koralltillväxt eller stabilitet i vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märker du någon skillnad mellan de olika sorterna vad gäller koralltillväxt eller stabilitet i vattenvärden?

Jag inbillar mig att om man byter salt då o då så får man lite ny spårämnen oxå. Hittills så växer det bra som f_n oavsätt vilket salt jag kört av de nämnda. Fick oroliga värden i karet i samband med att jag bytte lysrör, allt började tokväxa o mg, ca o kh gick åt fortare än väntat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tropic Marine Pro Reef, jag tycker det är en av salterna som håller hög och jämn kvalitet. Reefers Best är bra med.

ReefCrystals ger jag inte många öre för längre, det blev betydligt sämre när dom bytte ägare (samma som Instant Ocean) och det kan skilja en del på olika batcher.

Vilket salt du väljer beror lite på vad du tänkt ha i karet. Ska du bara ha fisk med LS så bryr dom sig knappast.

Ska du däremot sikta på ett rev med sps koraller mm. Så bör du välja ett som är mer anpassat för rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket salt du väljer beror lite på vad du tänkt ha i karet. Ska du bara ha fisk med LS så bryr dom sig knappast.

Ska du däremot sikta på ett rev med sps koraller mm. Så bör du välja ett som är mer anpassat för rev.

Jag har tänkt försöka ha koraller/rev så frågan kanske ska omformuleras till "Vilket salt använder ni till revakvarium?". Av den anledningen fick jag tipset Corallife och AS Reef Crystal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanka ner aqua calculator, den har dom flesta salter med, inklusive värden som utlovas av tillverkarna. Långt ifrån alla salter finns att tillgå här hemma, men det ger en ide iaf.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999

I pruduktguiden här på SG finns en del salter med.

Dock saknas det en hel del sorter där. Så ni som har ett salt som inte finns med där, lägg in den där så andra kan ta del av era erfarenheter.

EDIT:

Visste att vi hade en tråd om detta, fortsätt gärna posta i den.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27643

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef Crystals var riktigt bra tills dom blev upköpta och man ändrade(snålade) med formeln. Problemet blev att man fick lassa i stora mängder Mg för att komma upp till önskade värden.

Jag har varit rätt nöjd med Red Sea Coral Pro, nu på senaste tid har jag dock stöt på problem med utfällning etc.

Annars har jag gillat D&D mest av alla jag provat hittils, löser sig klockrent och har hyfsat bra värden med något enskilt undantag.

Tropic Marines salt är lite väl dyrt nuförtiden, men det verkar hålla en jämn standard och har ett antal trogna anhängare.

Corallife har jag inte hört att någon använder överlag, varken på svenska eller andra forum. Så där är det svårt att säga nåt.

Seachem har ett salt som jag själv gärna vill testa, man hör lite possitivt om de på olika forum.

Lite grovhugget om vad jag erfarit och kommit fram til i jakt på ett nytt salt;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marine pro reef som Datrucka :). 185:- för 4kg är väl inte så dyrt. Väldigt nöjd. Bra värden, löser sig kanonbra och av någon anledning har jag mindre grönalger. Förmodligen inte relaterat till saltet men det känns iaf bra :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanka ner aqua calculator, den har dom flesta salter med, inklusive värden som utlovas av tillverkarna. Långt ifrån alla salter finns att tillgå här hemma, men det ger en ide iaf.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999

EDIT:

Visste att vi hade en tråd om detta, fortsätt gärna posta i den.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27643

Jo, jag laddade ned AquaCalculator men hittade först nu saltlistan. Och tråden med saltvärden har jag hittat men den svarade inte mig på vilket salt jag skulle välja som rookie på området. Men tack för tipsen. Jag tror jag kan välja vilket reef-salt som helst utom AS CrystalReef då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med TropicMarine "Pro Reef" och även "Bio Actif".

De var bra båda två, men jag kunde inte märka att de var bättre än t ex Coralife eller Reef Chrystal. En del säger att Coralife är ett sämre salt, men jag var väldigt nöjd med det. Det låg bra till med KH-, Mg- och Ca-halterna.

Nyligen köpte jag en hink Red Sea "Coral Pro" på den lokala butiken.

Vi får se hur det funkar, men det har varit bra hittills iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar variera från batch till batch men RSCP, jag skall prova spä ut mit med 1/5 RC salt som jag hittat liggande i skåpet(verkar vara i bra skick).

Om det är för höga halter som spökar så borde det minska problemen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Upplever du att det blir något skit kvar på botten när du blandar Red Sea "Coral Pro" saltet?

Jag har nu tittat efter på botten när jag blandar saltet, och jag kan se att det ligger något kvar som liknar finkornig sand.

Skulle det inte kunna vara lite sand som följt med när de dunstat havsvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startade upp en ny burk på 730liter och köpte Red Sea Pro och fick en fällning i akvariet som satte igen mina helt nya corallia pumpar och la sig som en hinna på botten. Fick skrubba med en borste för att få bort den. Såg senare att det stod att saltet var anpassad för RO-vatten, (kör ej med RO-vatten) så det kan mycket väl vara orsaken. Men jag kommer aldrig mer köra med Red Sea saltet utan går tillbaka till min stabila kompis som jag kört med sedan start: Tropic Marin PRO REEF.

Kommer nog på sigt att vilja pröva några nya märken, men kommer inte göra det förrän nya burken är stabil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu är det dags för att jaga salt i stockholms trakten i helgen.

Får väl ringa runt till alla butiker och kolla vad de har hemma och sen hämta det.

Kör inte med Osmos, lite sugen på att testa H20 saltet, men har inte sett det någonstans i butikerna.

Vart hittar jag det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...