Gå till innehåll

24L hornbach kar


Ignörd

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har sedan dec ägt ett RSM130, och har nu precis dragit igång ett 24L nanokar för att ha en Mantis ( ).

Har dargit igång karet med innehållet:

3st Rio Mini Sun (Varav 1 blå/vitt ljus och 2 enbart vitt ljus)

1st Minivärmare 10W

1st Seio P530 cirk. pump

1st Seio P320 cirk. pump

1st Rio Nano Skimmer

1st Luft pump

4kg levande sand

ca 3kg LS.

Någon här på guiden som tror att det skulle funka att ha lättare mjukisar (skivor, knappar och xenia) med bara det ljuset, eller om det får bli ett kar med bara mantisen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte de flesta glas för tunna för en mantis. vill mantisen knäcka glaset så gör han väl det oavsett tjockleken

Har du några källor där mantis knäcker glaset?

Det jag läst tyder mer på att det är väldigt ovanligt och det har bara hänt några enstaka fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hmm...

Funderar lite på att eventuellt skaffa ett liknande akvarium. Lite funderingar :

1. Seio P530 + Seio P320 = 2000 l/h + 1200 l/h = 3200 l/h, är inte det lite mycket? Borde det inte bara vara typ 250 l/h i ett sånt kar om det ska vara 5-15 x vattenmängden? Eller har jag missat nåt?

(Vissa källor säger 5-10, andra säger 10-15, ytterligare några till säger 10. Folk verkar inte kunna komma överens alls i den här hobbyn.)

2. Hur mycket låter prylarna? Och verkar de bra? Tänkte framförallt på skummaren eftersom jag funderat på exakt en sån, men i och med att jag tänkt mig ungefär samma storlek på akvariet så är resten också intressant.

3. Har du nån mer nytagen bild? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två olika sorters mantisar, spearer och smasher på engelska. Skall vi säga spjut och klubba på svenska. De med spjut är knappast någon risk att ha i hur tunt glas som helst. De flesta mantisar som kommer in med levande sten är små klubbor som blir ungefär 7 cm.

Påfågelsmantisen (scyllaris) som är den snyggaste blir ungefär 25 cm och bör ha tjockt glas och ett betydligt större kar med mycket kraftigare skummare.

De små kan man nog klara med Rio Nano skummaren.

Skummaren låter olika. Vissa ex är dödstysta medan andra vibrerar rejält från motorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar köpte jag för 199:- (tror jag det var).

Och Rio Nano skummaren tycker jag personligen inte låter någonting alls (nu har jag ifs åsk skummaren till RSMet bara 2m från mitt nano kar).

Jag har en smithii (stavning) i karet och det funkar toppen!

har dock inga mjukisar, (för kasst ljuse) men har 3st rörmaskar i det, så lite rörelse är där i karet. Kan skicka upp en bild senare i veckan.

Är tyvärr inte hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

199 spänn? Det är ju typ halva priset mot det billigaste jag hittat nån annanstans :smiley3:

Undrar vad det är för fel på dom ;)

Måste åka dit och kolla vid tillfälle.

Ang ljudnivån på skummaren så vet jag att det finns pumpar med liknande konstruktion som låter apmycket om man har lite för låg vattennivå, kan tänka mig att det är samma sak med skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...