Gå till innehåll

salt som salt lr?


hbmannen

Rekommenderade inlägg

varför e det sån pris skillnad på havssalt man köper i akvarie butiker, jämfört med havssalt som du köper på storpack på t.ex martin olsson eller liknande butiker..

om man kollar va dom innehåller så e det ju xakt samma salt ???????

25 kilo salt i akvariebutik 1200:-

25 kilo salt i annan butik 250:-

e ja helt ute å cyklar eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ena är akvarie salt, det andra är industri salt "rent salt" man kan köpa industri salt och tillsätta alla spårämnen, buffers kalk mm men jag skulle tro att akvariesaltet blir billigare i slutändan. Du ska inte använda dig av "bordssalt" från ICAdet är enormt förorenat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar kanske

<H2>gourmetsalt</H2>

Är en typ av havssalt. Gourmetsalt är en benämning som blivit allt vanligare. Det rör sig om havssalt som sägs vara godare än vanligt bordssalt, men sedan spretar definitionerna. Vissa talar om flingsalt, andra om det salt som manuellt skrapas ihop i salinerna (saltbassängerna), där den leriga bottnen ibland ger saltet en grå nyans.

eller

<H2>Havssalt</H2>

Framställs ofta genom att havsvatten avdunstar i grunda bassänger som kallas saliner. Framställningen kräver ett varmt och torrt klimat. Havssalt kan vara fin- eller grovkorniga

detta salt är trendigt i matlagning idag,men jag vet ej,exakt innehåll,och det är ganska dyrt,finns en sort jag använder på jobbet som heter meldon salt,ska kolla vad det innehåller

tycker inte att du är ute o cyklar,bra att vara observantsmiley4.gif

en länk:http://www.grongava.com/merinfo.php?pid=170

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du cyklar lite...smiley1.gif......

Eftersom saltet till akvarium innehåller spårämnen av allt möjligt så som att de tillsätter bakterier (de vi kallar goda) och det finns inte i de vanliga stora, dessa är nog främst till saltning av död fisk för transporter........

tillsätter bakterier?Vilken sortsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar kanske

<H2></H2>

<H2>Havssalt</H2>

Framställs ofta genom att havsvatten avdunstar i grunda bassänger som kallas saliner. Framställningen kräver ett varmt och torrt klimat. Havssalt kan vara fin- eller grovkorniga

detta salt är trendigt i matlagning idag,men jag vet ej,exakt innehåll,och det är ganska dyrt,finns en sort jag använder på jobbet som heter meldon salt,ska kolla vad det innehåller

tycker inte att du är ute o cyklar,bra att vara observantsmiley4.gif

en länk:http://www.grongava.com/merinfo.php?pid=170

ja mejlade till akzonobelsalt å frågade om ja kunde få en utförlig innehålls förteckning på deras havssalt.

och visst kunde man få det.smiley32.gif väntar ivrigt på den. menja fick ett kort mejl från dom, där dom sa att det ska gå "prima" att använda deras havsalt till akvarium, och att det innehåller i stortsett havets alla spårämnen, vilka alla dom nu e får vi se när fakta bladet kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta mig nu men börjar man tillochmed spara på riktigt salt ,så kanske man kan få det svårt att driva ett saltvattensakvarium

jag menar bara att den kostnaden är försummbar i sammanhanget

jo det tycker iof ja me, men om det går att få tag på bra "original salt" varför köpa dyr??

har man en polare som jobbar på apoteket så går det mesta att lösa iaf smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta mig nu men börjar man

tillochmed spara på riktigt salt ,så kanske man kan få det svårt att

driva ett saltvattensakvarium

jag menar bara att den kostnaden är försummbar i sammanhanget

jo det tycker iof ja me, men om det går att få tag på bra "original salt" varför köpa dyr??

har man en polare som jobbar på apoteket så går det mesta att lösa iaf smiley37.gif

he he jo iofs men vi har haft mycket diskusioner tillochmed om olika

"köpsalt" vilket som är bäst mm, så att man dessutom ska kunna

köra med apotekets låter lurigt smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FAKTA. INGET SALT SOM KOMMER FRÅN AKZONOBEL FUNKAR TILL AKVARIUM,,, om man inte tillsätter en massa spårämnen..

fick tyvär ingen innehålls förteckning, men ett ganska utförligt svar på varför deras salt inte lämpar sig för akvarium.

men ja tyckte att det var värt att prova ändå i liten skala. sagt å gjort. tog sen ett vattenprov till akvarielagret å fick analysen" ODUGLIGT VATTEN".

typiskt ja som tänkte tjäna en krona eller 2 smiley13.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara berätta en liten historia om industrisalt. Alltså den varianten man köper för att salta vägen där hemma. När jag jobbade på en akvarieuthyrnings firma, så hade jag hand om saltvattens akvariumen. Jag var den enda på firman som var intresserad av att sköta dom, det va ju jobbigare än sötvatten. I alla fall så skulle vi montera ett kar på en mässa och ha hummrar i. Min chef, som inte va van att lyssna på nån, tyckte att jag va slösaktig som ville använda osmosvatten och riktigt salt. Han skulle prompt använda vanligt vatten och billigt salt. Det skulle ju bara vara igång över helgen. Jag avsa mig allt ansvar och chefen fick som han ville. Nästan. Det tog ett dygn. Sen hade den finastora blåa hummern han stoppat i dött. Den hadelevt i fångenskap i 5 år. vägdenästan 4 kg och var lånad av en annan kund. Jag fick givetvis all skit. Men jagsa ju bara som det va.Jag fick åka dit byta allt vatten och stoppa i en ny hummer. Kan ju bara säga att vatten värdena varhelt åt skogen. Detbilliga saltet kostade en fin hummer livet. Samt att min chef fick kompensera kunden han lånat den av medåtskilliga tusenlappar.Dumsnål kallas sånt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...