Gå till innehåll

Mjukisar tynar bort.


Andy88

Rekommenderade inlägg

Har ett 130l rsm kar med blandade mjukisar, knappar och skivor. Nu den senaste dagarna håller alla på att förvinnna. de blir bara mindre och mindre. Ser inte alls ut till att må bra.

Kan de bero på värmen i vatten. den har liksom varit uppe på 30 så har fått köra med is och fläktar för att få ner den.

Eller vad kan de vara?

Behöver hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Andre. Se till att öppna frontluckan och se till att den lilla kylfläkten längst bak i karet jobbar 24 timmar dygnet. Kör ett tag (när värmen är högst ute) bara med en pump och skippa skummaren under den varmaste perioden. 30 grader och däröver slår lätt ut både skivisar och knappar enligt min erfarenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket. Har fått ner värmen till typ 26 nu under hela dagen. Men de ser inte ut och må bättre ändå. De ser faktiskt ut som att de har börjat ruttna vid roten.

Lite värden som kanske kan hjälpa till:

Salt 1,024

Po4 <0,1mg/l

No3 0,25mg/l

No2 <0,1mg/l

Ca 500mg/l

Ph 8.1

Kh 6

Har tyvärr inte tester för magnesium o.s.v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att värmetoppar kan knäcka framförallt knappar men också mjukisar. Eftersom det här verkar ha gått fort (snabbare än någon/några veckor) så tror jag att man kan utesluta vattenvärden/näringsvärden i detta fallet - i alla fall som utlösande orsak. Jag hade ca 6 knappkollonier i mitt stora akvarium, spritt i karet, olika djup, olika belysning. När jag behandlade med Ultra life red slime remover mot cyano så mådde flera kollonier inte så bra. De hämtade sig dock men efter en veckas återhämtning så fick jag en värmetopp där jag läste 29,1 grader på en termometer och upp mot 30 på en annan. Samma dag så slemmade flera kollonier ordentligt och efter någon vecka var de helt borta. Några kollonier lever än men mår inte så speciellt bra - just nu pendlar temperaturen mellan 26 och upp lite över 28 grader. Har förändringarna gått snabbt för dig så tror jag att du kan utesluta vattenvärde och koncentrera dig på att undvika väremetoppar. Skivor och knappar brukar räknas till de koraller som klarar sämst ljusförhållanden och detta i sin tur leder till att man kan misstänka att dessa koraller framförallt förekommer på lite djupare vatten - och nästa slutsats är då att djupare vatten - lägre temperaturer.

Sedan kan Norgren givetvis ha rätt i att skivor och andra mjukisar kan må illa i allt för näringsfattigt vatten vilket jag tror personligen är rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också fått problem med mina mjukisar som ej trivs längre i mitt kar. men acroporor o euphyllior osv trivs kanon. vet ej vad det beror på heller. så jag skiter faktiskt i dom nu o kör på stenisarna istället. skivorna har iofs börjat hämta sig lite igen. jod kan va en bidragande orsak kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, ja de började i tisdags, de var då det var som varmast ute och nu är de i stort sett helt döda. Men de förlusterna får jag ta. Ska köpa några nya roliga istället. :P Tempen är iaf bra nu :D

Ändrat av Andy88
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har samma problem denna sommaren som förra då man åkt iväg och det blitt stillasstående luft lite längre så karet kommit upp i över 31 grader så då har min ena sinularia svartnat o börat ruttna vid toppa och till o med stam. Detta året har det varit varmare och då har den fått mer stryl, dok klarar sig allt annat fint vad jag kan se. Temperaturen är klart värsta boven, låga näringsnivåer eller höga halter av fosfat nitrat inga problem för koraller i min mening om man jämför med temperatur över 31 grader.

Nu gäller det o få ner värmen i 28 grader iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...