Gå till innehåll

Revsäkra sjöborrar?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Finns det revsäkra sjöborrar? Efter vad jag läser så verkar det som om alla sjöborrar innebär ett visst risktagande. Vissa ger sig tydligen på koraller och andra går fram som bulldozrar och knuffar ner dom från stenarna.

Jag blev jätteglad häromdagen då jag letade lite efter djur som kunde käka mina bubbelalger (Valonia) och såg att någon här på forumet hade en Tripneustes gratilla (http://se.reeflex.net/tiere/724_Tripneustes_gratilla.htm) som tydligen skulle käka just dessa alger. Jag hade tidigare kollat på att införskaffa en sådan eftersom jag tycker att den är fin, men har ännu inte läst på så mycket om dessa djur... känns dumt att bara chansa och sen inse att det var ett MYCKET dumt beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det revsäkra sjöborrar? Efter vad jag läser så verkar det som om alla sjöborrar innebär ett visst risktagande. Vissa ger sig tydligen på koraller och andra går fram som bulldozrar och knuffar ner dom från stenarna.

Jag blev jätteglad häromdagen då jag letade lite efter djur som kunde käka mina bubbelalger (Valonia) och såg att någon här på forumet hade en Tripneustes gratilla (http://se.reeflex.net/tiere/724_Tripneustes_gratilla.htm) som tydligen skulle käka just dessa alger. Jag hade tidigare kollat på att införskaffa en sådan eftersom jag tycker att den är fin, men har ännu inte läst på så mycket om dessa djur... känns dumt att bara chansa och sen inse att det var ett MYCKET dumt beslut.

Beror lite på vad du vill uppnå med ditt akvarium. Jag har väl ca 20 "borrar" i mitt akvarium på 420 liter. Det är många olika arter, bland annat flera med långa taggar, typ diadema. Den av dig föreslagna arten har jag dock inte och det verkar för mig som just den arten tillhör de mer "känsliga" varianterna. De sjöborrar som är mina äldsta har varit här i minst ett år men just den typen har varit överrepresenterad bland de få som dött. Visst åker alger bort. Jag har valonia i karet men bara där borrarna inte kommer åt eller strax ovan vattenytan.

Visst flyttas det omkring, visst passerar de över koraller (om de käkar vet jag inte) men dessa djur ger en helt annan dimension till hobbyn så jag tar gärna en del förtretligheter med dem (som utslagen 24 timmar efter ett ordentligt stick från en diadema :))

Prova - om det inte funkar så du blir nöjd är dessa djur lätta att plocka upp igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de irriterar en korall gör väl kanske inte så mycket om det inte direkt skadar korallen (eller sjöborren), men jag vill inte se att stora delar av karet degenereras på grund av en nytillsatt individ.

Kanske ska tänka över mitt val av sjöborre då om du har den erfarenheten att de lätt stryker med...

Jag har själv 180L akvarium + sump/refugium som ännu inte är inkopplat. I karet vill jag kunna ha en ganska god variation av framförallt mjuka koraller, och jag har redan idag fiskar, sjöstjärnor, räkor och sniglar... eller är det nåt annat du menar med "inriktning på karet"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att av de 5 sjöborrar som dött hema hos mig under de senaste åren var nog 3 av den art som du tänker på. I två kar har jag för närvarande ca 30 st av olika arter. Det kan vara generellt men kan också handla lite om hur jag kör mina kar. Jag har som du mest mjukkoraller och de klarar sig bra. Men du får inte ha en bestämnd uppfattning om hur du skall placera stenarna eller ibland även korallerna. Det har hänt att någon sjöborre plockat upp någon korall och sedan gått omkring med den för att sedan släppa den på ett annat ställe. de är enormt bra algätare normalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla erfarenhet av sjöborrar som jag har är inte så stor, man jag kan dela med mig av vad jag upplevt hittils. :)

Min sjöborre käkar kalkalger, och eftersom den far runt på sten och bakgrund så kan fraggar som står löst till så klart bli ner-/omkullputtade, men det gör inget på de som sitter fast, den tar sig bara runt dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då får det nog bli en sjöborre sen då...

Men en ny frågeställning har dykt upp. Jag kommer göra en liten ombyggnation i helgen hade jag tänkt. Bland annat så har jag en fejk-bakgrund i skumplast. Tuggar en sjöborre sönder den eller inser den att det inte är nåt ätbart?

Finns det andra djur som kan vara dåliga i kombination med en sådan bakgrund? Lite off topic, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har BTN i mina kar och visst gnager den där. BTN har en hård yta som inte gnags igenom så lätt men är det skumplast så tror jag inte det funkar - inte så att den vill äta skumplasten men väl de alger som finns där och då åker skumplasten med av bara farten. Har sett hur mina Diadema skiter ut kalksand när de gnager på den levande stenen!

@ Laggeman Den där är ingen sjöborre - det är en stridsvagn :) Jag har aldrig sett någon "borre" ta sig igenom krångliga ställen lika bra som den. Är det för trångt - då flyttas bara stenen.

De här har jag just nu

Borre 1 Borre 2 Borre 3 Borre 4 Borre 5 och några till

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sjöborre av arten

Echinometra mathaei som jag haft i

mitt rsm 130 l i snart ett år. Bodde

först i 58 l innan jag bytte upp mig.

Den har aldrig ätit på några koraller.

Visst har en petat ner en o annan

men det är inte ofta heller.

Den är inte den färgrikaste borren

men det är en av favoriterna i mitt

akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Salarias fachiatus (osäker på stavning) i mitt 58 l kar och den tuggade sönder en BTN bakgrund ordentligt. Hittade den död med en stor mage som var stenhård när jag klämde på den, så den var "dum" nog att äta för mycket.

Gjorde stora kratrar i bakgrunden. Har aldrig hört att de ska göra så annars. Synd för den fisken var väldigt trevlig annars tyckte jag. Pigg och aktiv men inte elak vid något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gratilla hemma i RSMet och inga problem med den bortsett att det är en bulldozer som kamoflerar sig med lite allt möjligt, stjärnpolyper eller en fraggsten med SPS. Flyttar på några kg tunga stenar gör den lite mer sällan men har hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en tråd här på forumet som jag tror heter nåt i stil med pimp my urchin, där kan man ju se lite vad de kan släpa med sig.

När vi fick massa brypsis-alger i vårat förra kar, så skaffade vi oss en borre, den rensade duktigt, visst välte den fraggar, men det är det värt i det långa loppet tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha! Riktigt kul tråd Linda!

Men jag känner mig svårt ambivalent just nu. Antar att algerna kommer på grund av nåt. Känns lite dumt att ha som approach att hela tiden försöka kurera symptomen och inte ge sig på själva källan till "problemen". Men en sjöborre skulle defenitivt kunna göra ett trevligt tillskott till tanken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett bra tag har gått nu och ännu ingen borre. Däremot är ombyggnationen i huvudkaret så gott som färdig (belysningen kommer förändras inom snar framtid och refugiet kommer snart online det med - alltså är bakgrunden installerad). Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig om det ska bli nån sjöborre eller om man kanske ska satsa på nån Mitrax-krabba istället. Är det någon som har erfarenheter av sjöborrar som äter bubbelalger (för de börjar komma i ganska stora tal nu)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bubbelalger i mitt kar då och då. De försvinner och endast de där inga "borrar" kommer åt är kvar. I mitt kar är bubbelalger en kontrollerad pest och det är "borrarna" som utgör kontrollen.

MVH Lasse

Vilka arter kör du med vore kul att veta, har ju själv några bubbelalger men de är inte så många längre sen jag började med tätare och större vattenbyten..., Diadema?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...