Gå till innehåll

Dosera bikarbonat!


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi har dragit igång en liten tillfällig balja på 180L där vi mellanlagrar lite fisk å koraller. Vi mätte vattenvärdena igår med följande resultat:

Salt: 1.023

kH: 4.8

Ca: 410

Mg: 1140

Temp: 25-27c

Som synes är värdena ganska ok förutom lite smålågt Mg och toklågt kH!!!

Mg känns inte så akut att ändra på, men kH känns oroväckande lågt. Har en oöppnad påse bikarbonat som jag köpte i akvariebutik för några månader sedan, och som jag funderar på att använda.

Hur vet jag hur mycket som bör tillsättas för att nå ett visst målvärde.

Har ca 150L vatten. Skulle gärna ligga mellan kH 7-8 nånstans. Vill gärna inte öka för snabbt heller för att riskera fraggar å korallers hälsa!

Någon som kan nån formel eller regel för hur bikarbonat skall tillsättas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du mätt kH rätt?

en polare mätte oxo fel, eller rättare sagt rätt.

men han glömde att gånga resultatet med 2.

vissa test kan man ju göra "snål-varianten".

påstår inte att du gjort fel, men kolla en gång till

och läs test manualen igen.

han doserade vääääldigt fel pga att han inte läste alla raderna.

lätt att göra misstag, som sagt bara en idé från min sida.

4,8*2=9,6

isåfall är det ju jätte bra... :)

mvh jofo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår hur du menar, men vi har legat lågt länge, och nu är det ännu lägre. Finns många orsaker till vårt låga värde. Brist på vattenbyten, problem att ställa in Ca-reaktorn (när vi körde med den), endast sporadiska tillsatser av TM biocalcium.

Senaste månaden eller månaderna har vi inte gjort så mycket åt karet då vi mest försökt sälja av allt som skall väck i väntan på vårt nya kar som kommer om ca 1 månad.

I vårt tillfälliga kar är det ca 40L nyblandat vatten och resten är gammalt skitvatten från gamla burken, där vi som sagt länge haft problem med kH.

Tanken nu är att byta ca 20L i veckan å skicka i någon dl TM-BC då å då samt buffra med bikarbonat...men hur mycket!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hua... det var mycke fakta för lilla mig...

jag är ny inom salt, det var bara ett tips.

ett annat tips är att hämta hem pdf filen

Saltvattenskemi för Dummies

jag hittade den här på SG, den har hjälpt mig väldigt mycke.

där kan man läsa:

KH: Tillsätt ren bikarbonat utblandat i vatten. 3 gram höjer alkaniteten

med ~1dKH för 100l vatten. Mät och justera. Lämplig mängd är 6g för

1 liter vatten i en behållare för att tillsättas i akvariet. OBS sänker pH,

vilket gör att det oftast används det ofta tillsammans med målarsoda i

en ’Dubelbuffert’.

mvh jofo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är ditt pH? Om du bara använder bikarbonat i saltvatten så går det enligt mina erfarenheter över till att bli pH sänkande vid pH 8,1, dvs du kommer att hamna där i pH. Om du vill hålla uppe pH kring 8,3 och höja Kh så bör du använda en blandning av ca 83 % bikarbonat och 17 % karbonat. Karbonat får du fram genom att baka bikarbonat i 200 grader i ugnen. Tid ca 20 min om jag mins fel - Stigigemla - rätta mig om jag har fel på tid och gradtal.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog lägga i en tesked bikarbonat två gånger om dagen. Ditt karbonatvärde är så lågt att paniken är nära. Jag skulle inte tänka på pH och natriumkarbonat innan karbonathårdhet- och magnesiumvärdet är bättre. De brukar bli bra om de tre stora (Mg, Ca och kH) är bra.

Det är länge sedan jag läste om att baka bikarbonat till karbonat men har för mig att det var 40 minuter i ugnen. Temperaturen minns jag inte. Jag tror det stod i en tråd 2004 -5 när jag var ny här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar så mycket för alla svar!

Jag får helt enkelt testa att hälla i en tesked, å sen testa kH en dag senare tills vi når ett bra värde. Ungefär hur länge bör man avvakta med mätning efter en dos innan man ser ungefär vilken effekt det haft? Handlar det om minuter, timmar eller kanske mer?

Vi funderar även på ett "10%" (20L) vattenbyte under morgondagen. Det kan vara många spårämnen och annat som är förbrukat. Då originalvattnet från stora tanken (ca110L) inte är bytt på över ett år, så känns det som att det är god tid för lite nytt å fräsht vatten. Allt blir så mycket enklare då 10%=1hink istället för att 10%=4hinkar.

Som parentes kanske skall tilläggas att i nya burken så är det ordentligt inbyggt och uträknat så att man enkelt och snabbt kan byta 10% vatten genom några snabba manövrar. Misskötseln av gamla burken (där iofs koraller och fisk tycktes trivas otroligt bra) skall inte behöva upprepas i det nya!

Vad gäller pH så vet jag faktiskt inte. Kastade testet för några dagar sen då det passerat utgångsdatumet med ett par år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar så mycket för alla svar!

Jag får helt enkelt testa att hälla i en tesked, å sen testa kH en dag senare tills vi når ett bra värde. Ungefär hur länge bör man avvakta med mätning efter en dos innan man ser ungefär vilken effekt det haft? Handlar det om minuter, timmar eller kanske mer?

Vi funderar även på ett "10%" (20L) vattenbyte under morgondagen. Det kan vara många spårämnen och annat som är förbrukat. Då originalvattnet från stora tanken (ca110L) inte är bytt på över ett år, så känns det som att det är god tid för lite nytt å fräsht vatten. Allt blir så mycket enklare då 10%=1hink istället för att 10%=4hinkar.

Som parentes kanske skall tilläggas att i nya burken så är det ordentligt inbyggt och uträknat så att man enkelt och snabbt kan byta 10% vatten genom några snabba manövrar. Misskötseln av gamla burken (där iofs koraller och fisk tycktes trivas otroligt bra) skall inte behöva upprepas i det nya!

Vad gäller pH så vet jag faktiskt inte. Kastade testet för några dagar sen då det passerat utgångsdatumet med ett par år...

Du skall i princip kunna läsa av alkaliniten (KH) ganska snabbt vid tillsatser, speciellt om du har bra cirkulation - inom ett tiotal minuter i alla fall. Vid vattenbyte i sötvatten (och saltvatten när RO inte används) bör man dock vänta någon dag eftersom vårt kranvatten ofta innehåller ämnen för att höja pH (men som inte buffrar) vilka ger ett felaktigt (för högt) värde.

Dock så tyder ditt låga KH på att du har en förbrukning i burken (eller fällning) och det skadar inte att ta KH varje dag.

Personligen skulle jag gjort täta 10 procentiga (eller 20 procentiga) vattenbyte under några veckor för att säkerhetsställa att alla spårämnen finns igen.

Nackdelen med detta när man har en burk som gått länge med gammalt vatten är att man kan ha haft den turen att ngt spårämne som varit viktigt för en skitalg tagit slut och man sen med bättre skötsel plötsligen får en blomning!

Så länge fisk och övriga djur inte mår dåligt tycker jag att ordet misskötsel är felaktigt. Ok vattenbyte bör man göra på vecklig basis men för mycket pillande och störande av akvariet är också misskötsel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...