Gå till innehåll

Om en skummare går torr


Rekommenderade inlägg

Vad är det som oftast tar stryk då?

Har fått med en skummare till nya karet som skall sitta i sumpen. Förra ägen har sagt att den tyvärr gått torr en förmiddag och det är nu ett konstigt ljud ifrån den.

Är det packningar? impeller? som brukar ta stryk. Tänkte försöka börja att köra med denna iallafall och investera i en bättre till hösten.

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som tar stryk när det går torrt beror på vilken teknik pumpen är byggd med. Men det brukar bero på impeller, gummibussningar eller axel om det låter illa. Men det kan också vara infästningen i pumphuset. Vad är det för typbeteckning på din pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är pumpen som låter. Har provat att göra rent allt men det hjälpte inte.

Märket är Aquarium Systems, tyvärr vet jag inte modell. Men den är relativt hög ca 50 cm. Gjord för att stå i sumpen men går även att hänga. Ratten som man reglerar trycket med är grön. Såg att en likadan säljs på forumet här.

Går det att få tag i pumpar till dessa? Eller är det lika bra att investera i en ny skummare?

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Göran,

Jag lyckades hitta felet. Det var en klack på själva impellern som hade blivit blanksliten så jag har bytt den. Fungerar klockrent nu och låter bara ytterst lite. Skall försöka forska lite i hur man kan få den knäpptyst för karet i sig nu med returpump och coralia pumparna är knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...