Gå till innehåll

Ljungbergs 325 liters Optiwhite


ljungberg

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört det lilla 105 liters karet några månader var det dags att avancera lite i storlek.

Hittade ett vettigt begagnat optiwhite-kar med hjälp av en användare via forumet. Resultatet är följande:

Kar: 120X45X60 cm

Sump: 50X50X40 cm

Vilket ger ett kar på ca 325 liter + sump på ca 100 liter

Optiwhite glas i dimension 8 mm på sidorna och 12 mm på botten. Stålställning med 6 ben som akvariet står på. Denna skall kläs in under helgen i högblanksvitt mdf. Allt för att smälta in i vardagsrummet.

Teknik:

Värmare Jäger 100W

Returpump Eheim 1500 liters

Skummare (okänd men ser helt ok ut)

2 x Coralia streampumpar i karet

Armatur håller jag på att leta efter

Diverse labtester. JBL labväska, JBL näringsämnen etc

Karet skall fyllas med vatten idag och skulpteras med den inkörda levande stenen. Planen är sedan att börja lyfta över levande sten, koraller och fisk ifrån mitt lilla kar. Men det blir senare.

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer bilder lite senare. Har idag varit och inhandlat MDF till metallstlällningen så att utseendet blir lite mer åt ELOS håll. Brädgården skall få såga åt mig under morgondagen.

Vatten och salt blandades i under gårdagen. Likaså åkte ca 20 kg levande sten i.

Gjorde lite mätningar idag och KH och PH ser bra ut. Nitrit, Nitrat och ammoniak var även det bra. Väntar på nitrit toppen innan man vågar börja flytta sten ifrån gamla karet.

Under morgondagen skall levande sand inhandlas. Någon här som vet om man kan få tag på en grå sand?

Ev blir det också en tur till Uppsala för att hämta en giesmann armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten bild på hur karet ser ut nu utan panelen. Var hos snickaren idag och fick alla bitar sågade. Så ikväll skall man klä in ställningen. Kommer gå någon cm upp ovanför underkaten på glaset så man slipper se frigoliten samt limmet.

Sumpen är gjord med säkerheten att om returpumpen skulle sluta fungera så kan vattnet i karet ovanför rinna ner i sumpen utan att det rinner över.

Dags att investera i en digitalkamera, iphone är ingen höjdare om ljuset är dåligt.

post-5043-14468920027762_thumb.jpg

post-5043-14468920027975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!

Tänkte du ha "bakgrunden" som jag tycker mig se på bilderna.

Tackar,

Yes sitter Back to nature Slimline sedan innan inuti karet. På det sätter slipper man skrapa bakre väggen stup i ett. Det är något du kommer få erfara om du köper salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Vad blir det för belysning?

Tackar,

Är i valet och kvalet får svar på det idag. Väntar på att en giesmann armatur med mh och T5 skall bli ledig men det verkar dra ut på tiden. Helt klart är iallafall en kombo med MH och T5. Skall även förbi akvarieleasing idag och prata lite armatur med dom. Börjar bli lite brådis nu då jag vill försöka börja lyfta över ifrån lilla till det stora i helgen.

Led är riktigt fint men tyvärr snuskigt dyrt än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysning har inhandlats. Vart Giesemann System 230 plus med 2 st MH lampor och 2 st T5.

Var även och köpte sand idag (Bora Bora) som har hällts i akvariet. Det jag är lite nervös äver är att jag tvättade precis som det stod på hinken men det är fortfarande grumligt. Får hoppas att de saker jag har i karet klarar sig...vattnet är mjölkigt trots tvätt i stora 25 liters hinkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har mjölkigheten börjat lägga sig, men hu vad vitt det vart överallt. Ikväll blir det att ta loss cirkulationspumparna och göra rent dom. Samt en städning av akvariets sidor. Även en del sand skall ur akvariet då det vart lite för mycket.

Temporära hållare till belysningen ;-) Giesmann wall bracket beställt då taket inte gillade att bli borrat i. Dessa armaturer väger fasen bly...

Blir nog en liten kirurg och något annat kul idag till karet.

//J

post-5043-14468920066065_thumb.jpg

post-5043-1446892006627_thumb.jpg

post-5043-14468920066471_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mängden sand ser precis lagom ut. Perfekta hållare också! :)

Dessa hållare är ju iallafall lite billigare än original ;-) Vill man vara lite dumsnål så köper man bara en regel till då får jag upp den lite över 20 cm ovanför karet... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag vart det 2 st nya mjukkoraller och 1 st fisk :-)

Jag och latin går inte ihop ;-) men det vart en riktigt snygg knappkoloni ifrån akvarieleasing. Sedan en stor skivanemon. Vart även 1 st kirurg som gjorde sig riktigt fint i metallhalogenen.

Nu väntar jag bara på att dom skall få in en liten doris och lite annat smått och gott sedan är man rätt nöjd med karet och skall låta det få rulla ett tag framöver med de saker som finns i. GRumligheten försvinner mer och mer för varje dag så om någon vecka kanske optiwhiteglaset får göra skäl för sitt namn. Men det ser lovande ut just nu :-)

mvh

J

post-5043-14468920082262_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...