Gå till innehåll

Hemmagjord levande sten


TgL9705

Rekommenderade inlägg

Har nu gjort sten som blev helt fantastisk,mycket porös men ändå hållbar.Följde inte receptet här helt och hållet och inte heller de som finns på nätet,fick med andra ord prova mig fram.

Det jag till sist använde var 3 delar snäckkross,1,5 delar cement 1,5 delar grovsalt sen lät jag det bränna in 48 timmar istället för de 24 som står på nätet.

Jag tog snäckkrosset i en låda, fuktade den rörde om,blandade i cement och tillsatte vatten och rörde om så man fick rätt konsistens sen när det var klart i med grovsaltet och rörde bara så att saltet fick fördela ut sig hyfsat,alltså ingen lång omrörning med saltet i.

Sen formade jag massan som jag ville ha stenarna utseendemässigt och lät de ligga i 48 timmar.Sen i med dem i plastlådor med vatten så att saltet löses upp och betongen får vattna ur.Saltet som löses upp ger mycket porösa stenar och där ska de ligga med dagligt vatten byte varje dag i kanske en månad,tur man har gratis åvatten.

Blir det drygt tar jag de i ett nät och låter de ligga i ån istället.

25kg snäck kross 150kr granngården

25kg portland standardcement 45kr byggmax

25kg grovsalt 1-3,8mm 120kr granngården

Ni som kan få tag i vit cement istället för standardcementen använd den istället för den är tydligen lite bättre.

Nu ska den bara stå och rinna av sig några veckor så ska jag mäta lite vattenvärden få se om betongen släppt klart.

Var mycket skeptisk mot den här sortens sten men tydligen så har de börjat tillverka sten så här och låter den belysas så den får kalkalger och säljs sen som någon slags "odlad sten".

Ska bli intressant att se om man får bra vattenvärden sen innan den används med levande annars åker den bort.Men det var för billigt för att man inte ska prova på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de som gjort sten som inte blivit bra utan ramlat isär har haft för lite cement samt blötlagt och börjat bryta på den innan cementen har "bränt" färdigt.Man får tänka på att hållfastheten för cement ökar med tiden och att den efter 1 vecka är betydligt hållfastare än efter 24 timmar,under förutsättning att den fuktas.

When water is mixed with Portland Cement, the product sets in a few hours and hardens over a period of weeks. These processes can vary widely depending upon the mix used and the conditions of curing of the product, but a typical concrete sets in about 6 hours and develops a compressive strength of 8 MPa in 24 hours. The strength rises to 15 MPa at 3 days, 23 MPa at 1 week, 35 MPa at 4 weeks and 41 MPa at 3 months. In principle, the strength continues to rise slowly as long as water is available for continued hydration, but concrete is usually allowed to dry out after a few weeks and this causes strength growth to stop"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite mer sten men testade att öka saltmängden för att om möjligt få den extremt porös men det fungerade inte alls,den blev då så porös att den vid hanteringen ej höll ihop.

Så tillbaka till grundreceptet och göra de sista blandningarna idag,stenen som jag gjort tidigare blev kanon och ligger nu i strömmande vatten under 4 veckor,sen tänker jag mäta lite vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som bas-sten kan det nog funka, men du kommer säkerligen inte att få samma porositet som riktig LS. Ska bli kul och se hur du kommer att få uppleva algbildningar sen när stenen kommer i karet! Jag har själv gjort bakgrund av Ardex 45 och bitar av krossad LS, och det gick bra tills dess att jag fick algpåväxt överallt utom på just ardexen, där växte det däremot kalkalger istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha stenen underst och bygga över med levande sten,fördelningen tänkte jag ha hemgjort 40% och LS 60%,men har jag skumma värden så åker den inte ner i nått kar.Blir ganska dyrt att fylla upp ett 960 liters,så kan man spara lite så är det välkommet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför fylla upp det? Hade jag haft ett större kar än det jag har idag så är frågan om jag inte hade behållet den mängd sten jag har nu och bara utökat med rena sandytor runt om, det är så läckert o se stora tomma ytor där fiskar kan få sträcka ut sig och inte bara ett stort rev med massvis av koraller överallt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj.

tycker det är kul och intressant med alla "hemma pulare" då jag är en flitig sådan. ;)

har inte kollat runt så mycke i ämnet, men det kanske finns att hitta här i forumet.

så jag eftersöker bilder på er sten.

allt av intresse, tillverkning, formning, resultat...

och givetvis resultat på inkörd sten i kar.

MVH jofo...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

halloj.

tycker det är kul och intressant med alla "hemma pulare" då jag är en flitig sådan. ;)

har inte kollat runt så mycke i ämnet, men det kanske finns att hitta här i forumet.

så jag eftersöker bilder på er sten.

allt av intresse, tillverkning, formning, resultat...

och givetvis resultat på inkörd sten i kar.

MVH jofo...

Du hittar allt om det jag gjorde i tråden om mitt Deltec (se min signatur).

Kikar du bland artiklarna hittar du en som innefattar tillverkning av levande sten enligt en liknande metod som trådskaparen här har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang det jag skrev tidigare i den här tråden

"Gjorde lite mer sten men testade att öka saltmängden för att om möjligt få den extremt porös men det fungerade inte alls,den blev då så porös att den vid hanteringen ej höll ihop."

Lade den omgången sten åt sidan och kikade lite närmare på den idag,det som inte höll ihop var tydligen bara ytskikt på stenen samt den som gick av hade jag format lite väl smal på mitten.Efter lite skrapande på stenen så allt löst försvann återstod sten som var så fantastiskt porös och lätt så den blev bäst hittils.Blev faktiskt lite förvånad att den blev så otroligt porös,hade nästan dubbla saltmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på hur man borde kurera stenen dvs få den att reagera med luften koldioxid så att den karbonatiseras optimalt (och pH sjunker). Borde inte en bra metod vara att duscha vatten över stenen, alternativt att bubbla luft genom vattnet? Min tanke är att försöka få luftens koldioxid att lösa sig i vattnet så snabbt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kurerade min sten i en minplaskdamm utomhus. En gnutta saltsyra de första vattenbytena fick ned pH:t i vattnet och sedan åvatten (pH 6,8) några omgångar.

Nu skulle jag väl slängt någon näve alubaserad fosfatremover med varje vattenbyte men då hittade jag inte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer denna tråd med spänning. Ska bli kul och höra hur det fortlöper.

(En jag känner gjorde en bakgrund i cement, men det var något skit i cementen som gjorde att KH seglade upp till närmare 24!! Vi kan väl få en lägesrapport senare för att se om även ditt KH påverkas eller inte.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avvattnar man stenen riktigt höjer den inte kH lika mycket.

Jag använde Finnja vitcement eftersom jag ville ha cement där inte kromen bara var bunden av järnkomplex som i vanlig kromatreducerad cement. Det jag oroade mig för var om bakterier med mer klara av att ta järn ur stenen skulle krombindningen släppa och det skulle kanske bli giftiga nivåer av krom i vattnet. Det fnns en massa att läsa på nätet om krom i cement och i akvarier men det är fyra år sedan jag gjorde min sten så jag kommer inte ihåg adresser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad görs den "kommersiella" levande stenen av, det finns ju numera odlad sten att köpa i butikerna, är det torkad sten/korall som fräschas upp med ett havsbad, eller blandar fabrikanterna någon cementröra och slänger i havet på typ bali?

någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu har stenen legat ca 3 månader i rinnande åvatten och sedan ca 1 månad tillbaka i ett akvarium med ciklider i och inga tendenser alls till någon algblommning eller konstiga vattenvärden.

I lilla saltburken har jag inte stoppat ner något för det får helt enkelt inte plats en enda sten,det är helt övervuxet med koraller i den.

Väntar nu på pvc rör från tyskland plus en massa annat smått och gott,sen blir det borrning i 960l och uppstart.

Har ännu inte gjort klart hur sumpen ska se ut,men det blir 266 liter.

Kanske någon har någon uberlösning,vill ha så mycket vatten som möjligt i den men ändå buffert för "olyckor".

Har kikat i sumptråden men inte kommit fram till vad som kan tänkas vara bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har stenen legat ca 3 månader i rinnande åvatten och sedan ca 1 månad tillbaka i ett akvarium med ciklider i och inga tendenser alls till någon algblommning eller konstiga vattenvärden.

I lilla saltburken har jag inte stoppat ner något för det får helt enkelt inte plats en enda sten,det är helt övervuxet med koraller i den.

Väntar nu på pvc rör från tyskland plus en massa annat smått och gott,sen blir det borrning i 960l och uppstart.

Har ännu inte gjort klart hur sumpen ska se ut,men det blir 266 liter.

Kanske någon har någon uberlösning,vill ha så mycket vatten som möjligt i den men ändå buffert för "olyckor".

Har kikat i sumptråden men inte kommit fram till vad som kan tänkas vara bäst.

kan du inte lägga upp lite bilder på det du har skapat vore trevligt att få se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...