Gå till innehåll

Flytta skivanemoner?


Rekommenderade inlägg

Jag har ett antal skivanemoner i mitt kar och när jag rumsterade om för ett tag sen bland mina stenar lossnade en av dom, en Discosoma (stavning?). Jag hade länge tyckt att den satt för nära en av de andra skivorna, så jag flyttade den till en annan plats i akvariet, i närheten av en Ricordea. Efter natten såg jag att den hade fallit från den plats där jag först satt den så jag flyttade tillbaka den. Detta upprepades ett par gånger tills den föll ner precis bredvid Ricordean och sen fastnade där. De två sitter nu riktigt tätt (se bifogad bild), och Discosoman pressar undan Ricordean så att denna inte riktigt kommer åt att veckla ut sig.

Kan man på nåt sätt "övertala" skivanemoner att släppa taget utan att för den skull skada dom? Jag funderar på att sätta en streamer riktad nästan rakt mot de båda för att se vilken som lossnar först och sen försöka få den att stanna på ett bättre ställe... är detta dumt?

Discosoman blir ungefär 4cm i diameter

post-5077-14468920065622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen som testat att flytta dessa varelser? Min tanke med streamern var att de skulle vantrivas med de strömmarna och därför försöka vandra vidare till en bättre plats i karet och att man då försökte plocka upp dom på vägen... vilken som nu släpper först

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova att peta på "foten" på skivanemonen med något trubbigt. Jag har använt en smörkniv av plast och det har fungerat. Man får vara lite envis men tillslut bruka dom släppa.

Använd lite lagom mycket våld så den inte går sönder, för då lär det snart växa upp en ny...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta och peta loss din discosoma. De gör man lätt med fingrarna. Försök bara få fatt så nära stenen som möjligt. Lossnar jättelätt. Lägg den sen i ett glas där bottnen är fylld med mindre sten. Sätt glaset på bottnen i karet på en lugn plats. Låt de stå tills den har växt fast på en av stenarna som du sen lätt kan fästa var du vill med korallim. Se bara till att den inte växer fast i glaset. :P

Ett mycket enkelt sätt att flytta skivor till en bättre ställe utan att man ska behöva kladda med att de ramlar ifrån sin nya plats hela tiden. :D

Ändrat av Andy88
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, att försöka flytta den genom att fysiskt försöka få den att släppa gick inget vidare... hoppas jag inte gjort nåt dumt bara, för den släppte ganska mycket trådar och konstigt ifrån sig!

Jag tror jag ska försöka med nån streamer eller liknande en annan gång kanske... om inte nån har nåt annat bra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamern kommer ju påverka båda skivanemonerna. Att det kommer ut en massa trådar är inte hela världen. Men försök med lite mindre våld och ha mera tålamod. Om inte det fungerar så kan du ju alltid bara lägga något över discosoman så att den ligger i skuggan, på så sätt lär den flytta på sig själv.

Fungerar inte det så skulle jag ta till med en skalpell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Jag brukar lyckas med en "smörkniv" i plast när det är på rutan dom sitter.. Sitter dom på sten så brukar jag köra med samma kniv men över någon dag då man får bända en del i någon kant innan den börjar lossa.. Det känns som dom sitter bäst i ytterkanterna.. Får man väl något under så brukar det gå.. , i mitt fall har jag råkat dela dom ibland , o nog jä-lr är där två istället lite senare..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...