Gå till innehåll

offert på nytt akvarium?


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

hej om ca ett år är det dags o beställa det nya karet till lyan, och jag tänkte kolla på lite priser med tillverkare i god tid så jag börjar med det nu. optiwhite ska det vara på båda långsidorna men inte kortsidor eller botten. måtten längd:250cm höjd:85cm djup:70cm. någon som vet vart man kan vända sig för att få pris idé? tacksam för många tipps! mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nästen 1500liter, det låter härligt!

Men fundera en gång till på "höjden" 85cm .. Det betyder att du måste utveckla aparmar.. Det blir mycket svårt att komma ut botten på karet. Tång är det enda sättet och jag vet utav egen erfarenhet att det inte är lätt. Jag har endast 60cm djup men använder tång till mitt rovdjurskar (OT - då de är väl intresserade av mig och sist blev det antibiotika i 10 dagar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter inte skojj med skador! jag har tänkt igenom det noga o ska ha en stor sump så jag kan drenera så pass att jag kan ha ner överkropen såpass att jag når botten (prova i en kartong med räckvidden) frugan undra vadfan jag gjorde i kartongen men måste man så måste man =) mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag va inne på din idé med ett högt kar men med måtten 200 långt, 85 högt och 85 djup men sen när jag kollade lite närmare på det så ångrade jag mig. Det som fick mig på andra ideér var priset, ljusstyrkan, vikt, och svårigheten att nå botten, kanske inte är så svårt att nå botten rakt ned men på diagonalen blir det omöjligt och då har jag ända aparmar =) Så det fick bli 200 långt 70 högt och 80 djupt istället, skulle jag bygga nytt så skulle jag bygga ett djupare kar samt längre men fortfarande haft 70 högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med den längen :)

När det gäller höjden så förutom problemen med att nå så kommer nog höjden även ha en stor inverkan på priset (och vikten på det tomma karet) då närmare 85 cm vattendjup borde ha runt 20 mm glastjocklek. Om man istället ligger med en vattennivå lite under 70cm så klarar man sig i praktiken med 12mm (borde nog vara 15mm men många verkar ha 12mm inklusive jag själv :smiley5:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med den längen :)

När det gäller höjden så förutom problemen med att nå så kommer nog höjden även ha en stor inverkan på priset (och vikten på det tomma karet) då närmare 85 cm vattendjup borde ha runt 20 mm glastjocklek. Om man istället ligger med en vattennivå lite under 70cm så klarar man sig i praktiken med 12mm (borde nog vara 15mm men många verkar ha 12mm inklusive jag själv :smiley5:).

jo jag räknar med att det springer iväg pga spännvidden i glaset! men jag vill veta vad det kommer att landa på i allafall! vikten är inget problem då det kommer stå på ett uppmurat lekafundament, på gjuten platta.

enda problemet med vikten är att bära in det =).

o när det gäller att nå ner i botten på karet så kommer det sitta en stålprofil från vägg till vägg ca 2 cm över karets övre långsida baksida, så jag kan hänga mig över karets kant utan att jag belastar glaset. mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart med stålprofilen!

När det gäller vikten så var det precis som du säger, själva bärandet som jag avsåg,redan vid 15mm så kommer dit kar att väga ca 260-300kg. inget man kastar runt med direkt :)

Det är inte så mycket spännvidden som gör att du behöver tjockleken på glaset utan det är i huvudsak vattenhöjden som bestämmer tjockleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart med stålprofilen!

När det gäller vikten så var det precis som du säger, själva bärandet som jag avsåg,redan vid 15mm så kommer dit kar att väga ca 260-300kg. inget man kastar runt med direkt :)

Det är inte så mycket spännvidden som gör att du behöver tjockleken på glaset utan det är i huvudsak vattenhöjden som bestämmer tjockleken.

hehe nej det blir en rejäl pjäs =) ok vet ej hur det fungerar med glas konstruktioner när det gäller spännvidd o tjocklek, så det överlämnar jag till tillverkaren =) du skrev att det skulle räcka med 2 cm glas vet du hur mycket det skulle väga då? mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag räknar rätt så blir det ca 350kg + vikten av stagen, nu vet jag inte heller riktigt om OptiWhite glas har en annan vikt, det borde inte skilja så mycket, du har i alla fall en fingervisning.

kanon nu har jag som sagt nått att gå på!

man kan säga att man bär in det på 8 pers allså det går ju att ordna ;)

nu gäller det bara hitta nåra som kan lämna pris på tillverkning av det :)

tack för hjälpen Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, du får räkna med 8 pers för att bära.

Sen är det en helt annan sak att lyfta upp det på bänken om den är högre än vad karet befinner sig vid rakt hängande armar, för man är inte så stark när man ska börja lyfta karet genom att böja armen. Så där får du tänka till lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Optiwhite tillverkas bara upp till 12 mm så det bör du inte använda till kar högre än 60 cm.

Kanske kan det finnas en chans att det går att laminera två skivor men det blir dyrt.

ofan! det var ingen rolig nyhet! jahopp, finns det nått annat alternativ för att få det åt det hållet som optiwhite? eller blir det standar glas som gäller? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakta Akvarielagret i Stockholm eller Majornas Glas i Göteborg - de kan bägge bygga stora kar. Ett par funderingar bara. Jag håller med alla andra om att du behöver tänka om vad gäller höjden av akvariet. Om du begär pris på ett 85 cm högt och ett 70 cm högt så förstår du nog varför. Dessutom - oavsett vad du gör så kommer du inte att nå överallt i karet utan att bada. Ett sådant här stort akvarium brukar dessutom platsbyggas eftersom det förutom tyngden blir väldigt svårt att hantera in i trappor och dörrar. Få dörrar är ex. 85 cm breda och även om de är det så krävs det nästan 2 meter fritt på båda håll för att manövrera runt i en dörröppning. Du kan iofs ta det på kant men då skall 8 man få tag i lämpliga lyftpunkter också. Ett par bra "glaslyftare" är ovärdeliga då.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakta Akvarielagret i Stockholm eller Majornas Glas i Göteborg - de kan bägge bygga stora kar. Ett par funderingar bara. Jag håller med alla andra om att du behöver tänka om vad gäller höjden av akvariet. Om du begär pris på ett 85 cm högt och ett 70 cm högt så förstår du nog varför. Dessutom - oavsett vad du gör så kommer du inte att nå överallt i karet utan att bada. Ett sådant här stort akvarium brukar dessutom platsbyggas eftersom det förutom tyngden blir väldigt svårt att hantera in i trappor och dörrar. Få dörrar är ex. 85 cm breda och även om de är det så krävs det nästan 2 meter fritt på båda håll för att manövrera runt i en dörröppning. Du kan iofs ta det på kant men då skall 8 man få tag i lämpliga lyftpunkter också. Ett par bra "glaslyftare" är ovärdeliga då.

MVH Lasse

ok ja det är en enplans villa med öppen planlösning så den enda dörren man ska igenom är en 1 ½ entredörr, så det blir förhoppningsvis inget bekymmer =) nu har jag fått flera varningar ang höjden o priset vart nånstans skullle ni säga (mellan tummen o pekfingret) priset skulle ligga på?? mvh Ck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...