Gå till innehåll

Balling för bönder - Kemikalier från Granngården


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fauna Marins balling produkter är "top of the line". Det är precis som Triton skriver. Titta uppifrån i en flaska så ser man skillnaden. Men man kan samtidigt undra om butiken som säljer "No-name" balling vågar riskera att sälja dålig balling som ställer till med oreda i akvariet. Jag har även testat "No-name" balling från en stor butik i Tyskland, samma prisklass. Tror inte de heller vågar riskera förstörda akvarium.

Fast jag ska erkänna att det är inte lätt att vara säker. Köper jag Fauna-Marins balling så är jag säker, det är kvalitet. För vem vet egentligen om "No-name" balling kommer från samma leverantör som levererar till Grangården...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del hade det vara intressant med lite input på vad som är viktigt när kunder väljer och vad som är rimligt pris för Ballingsalter - nu kom den här diskussionen att handla om FaunaMarin kontra no-name i plastpåse.

Det finns ju TropicMarin, Grotech och hur många andra "brandnames" som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del hade det vara intressant med lite input på vad som är viktigt när kunder väljer och vad som är rimligt pris för Ballingsalter - nu kom den här diskussionen att handla om FaunaMarin kontra no-name i plastpåse.

Det finns ju TropicMarin, Grotech och hur många andra "brandnames" som helst.

För min egen del spelar det mindre roll vad det står för namn på förpackningen, jag köper där jag vet att andra köper och upplever ett gott resultat, vare sig det står FM, Grotech eller "Kalles fiskhobby" på burken.

Ja, verkar ju som en vass affärs-ide att köpa in en dyrare premiumprodukt och sälja inkognito - Dressmans jeans är egentligen Levi´s :)

Men om FM/Grotech osv köper in från ett och samma ställe som de som inte har något brand-name på sina produkter, då är det väl att ta ut överpris om samma produkt kan köpas med ett par hundra % skillnad i pris?

Det är väl lite det som är problemet med vissa artiklar från vissa tillverkare, de skriver inte ut innehållet eller renhetsgraden på sina produkter, så man kan inte som akvarist veta vad man stoppar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig personligen handlar det om en trygghet att veta att jag bekvämt får en bra produkt utan att behöva ha rysk roulett känsla - som handlare erbjuds jag konstant nya produkter i en strid ström, de som är bra får stanna, de andra åker i korgen - så att det finns rätt mycket tveksamma produkter ute i "buskarna" är inget jag anar, det är något jag vet!

Kalle´s fiskhobby? är det något av dina egna märkesprodukter ;)

För min egen del spelar det mindre roll vad det står för namn på förpackningen, jag köper där jag vet att andra köper och upplever ett gott resultat, vare sig det står FM, Grotech eller "Kalles fiskhobby" på burken.

Men om FM/Grotech osv köper in från ett och samma ställe som de som inte har något brand-name på sina produkter, då är det väl att ta ut överpris om samma produkt kan köpas med ett par hundra % skillnad i pris?

Det är väl lite det som är problemet med vissa artiklar från vissa tillverkare, de skriver inte ut innehållet eller renhetsgraden på sina produkter, så man kan inte som akvarist veta vad man stoppar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag handlar inte med Balling själv, det är enklare att peka kunderna i din riktning Leif. :)

Vad jag menar är att oavsett om det är ett välrenommerat märke som funnits på marknaden i flera år, eller en ny aktör så kan kvalitén ändå vara likvärdig eller bättre, även om man inte har råd att ta fram dyra förpackningar eller snygga reklamblad för dem.

Ta Tunze som exempel, när de släppte sina nanopumpar för några år sedan var det mycket problem med strömförsörjingen och varumärket fick sig en törn.

När Maxspect kom med sina ledramper var det mycket snack om "kinaskräp" och "inget som kan matcha MH & T5" men i dagsläget sitter det många Maxspectramper över många av våra kar.

Det är ju inte så att man nu har uppfunit hjulet igen, men bara för att man är ny på marknaden så behöver det inte betyda att man inte kan ha bra produkter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är väl alla medvetna om marknadsföringsknepet att höja priset på en produkt för att få det att verka vara en bättre produkt än vad det verkligen är...

För att få samma resultat kan man antingen göra allt själv från grunden och utgå från råvaror man framställer själv efter att ha hämtat i naturen eller så kan man gå till andra ytterligheten att köpa allt färdigt i guldförpackning och kanske till och med ha en firma som sköter skötseln av akvariet. Däremellan finns en mängd produkter som kan ge samma resultat bara man vet vad det består av. Vissa är beredda att chansa, andra vill veta allt in i minsta detalj och en del tar den snyggaste dyraste förpackningen och övertygar sig själva (och ibland andra) om att de verkligen får vad man betalar för. Här får var och en ta ställning till hur mycket jobb man är beredd att lägga ner precis samma som när man ska renovera hemma... vissa kör GDS andra flyttar och köper nyckelfärdigt hus.

När man kommer till butiker väljer jag 9 gånger av 10 den butik med bäst pris om det är samma vara (då pratar jag totalkostnad med frakt resor...), jag har sällan träffat en så trevlig handlare att jag är beredd att betala dubbla priset. Den trevlige handlaren är dock inte så sällan beredd att gå ner i pris om man frågar på ett trevligt och sakligt sätt.

Det är ju likadant i alla branscher tex fick pris på bauhaus 3892kr hittade samma vara (identiskt artikelnr från samma tillverkare) i svensk nätbutik för 1380 kr då ingick även hemleverans... vilket väljer man?

Summan är att man alltid ska ifrågasätta priser och jämföra äpplen med äpplen. Om tillräckligt många gör det hos handlaren så blir den tvungen att ifrågasätta grossistpriserna och i slutänden tillverkningspriset. Detta leder förhoppningsvis i längden till bättre priser.

Jag tror inte att det är så många handlare som saltar :smiley3: sina priser utan det sker nog i tidigare led. Sen slår det lite hårt med mängdrabbater från grossisten mot en saltbutik i byhåla jämfört med en stor tysk nätbutik... Den tyska nätbutiken (eller grossisterna för den delen) klarar sig dock inte utan fysiska butiker som säljer levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller magnesiumklorid hos granngården så är det med all sannolikhet fri från det mesta i fråga om föroreningar och det eftersom den oavsett vad sen nu säljs som i praktiken också används som fodertillskott för djur. Granngården skulle knappast riskera att sälja nåt som innehöll nåt allvarligt problem. Sen är det ju en annan sak att det som en ko tål inte nödvändigtvis är lämpligt att hälla i ett akvarium.

När det gäller det där med priser - det finns ju saker som har användningsområden både inom zoobransch och annat. Det går att hitta helt identiska produkter från samma tillverkare både i zooaffären och hos andra, det kan handla t ex om grus, elmaterial osv. Går det via zooaffären blir det ofta dubbelt så dyrt. Innebär det att det från zooaffären är dubbelt så bra som den identiska produkten som gått en annan väg?

Sen är det naturligtvis så att vi i vilket fall som helst behöver zoohandlare och att det kan finnas skäl att se till att de överlever. Men det är rakt inte så att det finns ett klart samband mellan hur dyrt man betalar och hur bra grejor man får, vill man spara så kan man göra det utan att ta några större risker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är väl alla medvetna om marknadsföringsknepet att höja priset på en produkt för att få det att verka vara en bättre produkt än vad det verkligen är...

För att få samma resultat kan man antingen göra allt själv från grunden och utgå från råvaror man framställer själv efter att ha hämtat i naturen eller så kan man gå till andra ytterligheten att köpa allt färdigt i guldförpackning och kanske till och med ha en firma som sköter skötseln av akvariet. Däremellan finns en mängd produkter som kan ge samma resultat bara man vet vad det består av. Vissa är beredda att chansa, andra vill veta allt in i minsta detalj och en del tar den snyggaste dyraste förpackningen och övertygar sig själva (och ibland andra) om att de verkligen får vad man betalar för. Här får var och en ta ställning till hur mycket jobb man är beredd att lägga ner precis samma som när man ska renovera hemma... vissa kör GDS andra flyttar och köper nyckelfärdigt hus.

När man kommer till butiker väljer jag 9 gånger av 10 den butik med bäst pris om det är samma vara (då pratar jag totalkostnad med frakt resor...), jag har sällan träffat en så trevlig handlare att jag är beredd att betala dubbla priset. Den trevlige handlaren är dock inte så sällan beredd att gå ner i pris om man frågar på ett trevligt och sakligt sätt.

Det är ju likadant i alla branscher tex fick pris på bauhaus 3892kr hittade samma vara (identiskt artikelnr från samma tillverkare) i svensk nätbutik för 1380 kr då ingick även hemleverans... vilket väljer man?

Summan är att man alltid ska ifrågasätta priser och jämföra äpplen med äpplen. Om tillräckligt många gör det hos handlaren så blir den tvungen att ifrågasätta grossistpriserna och i slutänden tillverkningspriset. Detta leder förhoppningsvis i längden till bättre priser.

Jag tror inte att det är så många handlare som saltar :smiley3: sina priser utan det sker nog i tidigare led. Sen slår det lite hårt med mängdrabbater från grossisten mot en saltbutik i byhåla jämfört med en stor tysk nätbutik... Den tyska nätbutiken (eller grossisterna för den delen) klarar sig dock inte utan fysiska butiker som säljer levande.

Problemet som du säger med ett överpris som du fick av bauhause har väl ingen likhet med oren vs ren produkt som ska tillsättas till ett korallrevs akvarium?

Så du tror verkligen att 2000 saltvattens akvarister kan få våra butiker att sätta så hård press på grossisterna att priset från tillverkarna skulle sjunka?

Jag hoppas verkligen inte att du köpte en gustavsbergs toalett för 1380 kr för då kommer den inte med orginal flotör. och problemet kommer som ett brev på posten.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller magnesiumklorid hos granngården så är det med all sannolikhet fri från det mesta i fråga om föroreningar och det eftersom den oavsett vad sen nu säljs som i praktiken också används som fodertillskott för djur. Granngården skulle knappast riskera att sälja nåt som innehöll nåt allvarligt problem. Sen är det ju en annan sak att det som en ko tål inte nödvändigtvis är lämpligt att hälla i ett akvarium.

När det gäller det där med priser - det finns ju saker som har användningsområden både inom zoobransch och annat. Det går att hitta helt identiska produkter från samma tillverkare både i zooaffären och hos andra, det kan handla t ex om grus, elmaterial osv. Går det via zooaffären blir det ofta dubbelt så dyrt. Innebär det att det från zooaffären är dubbelt så bra som den identiska produkten som gått en annan väg?

Sen är det naturligtvis så att vi i vilket fall som helst behöver zoohandlare och att det kan finnas skäl att se till att de överlever. Men det är rakt inte så att det finns ett klart samband mellan hur dyrt man betalar och hur bra grejor man får, vill man spara så kan man göra det utan att ta några större risker.

Nä inte farligt kanske. men syrrans hästar äter Biomagnesium och fosfaten är läskigt hög i det men det är kanske bara jag som e dum nu när det är på modet att sänka alla värden lågt för att sedan tillsätta både nitrat o fosfat i karet.

Bygert du måste väl endå hålla med om att en häst inte kan jämföras med ett korallrevs akvarium.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä inte farligt kanske. men syrrans hästar äter Biomagnesium och fosfaten är läskigt hög i det men det är kanske bara jag som e dum nu när det är på modet att sänka alla värden lågt för att sedan tillsätta både nitrat o fosfat i karet.

Bygert du måste väl endå hålla med om att en häst inte kan jämföras med ett korallrevs akvarium.

Patrik

Biomagnesium är det tillsatt fosfat i, 13% eller nåt sånt, så det är självklart inte lämpligt till akvarier. Annan magnesiumklorid har inte den tillsatsen.

Jag tycker man väl kan jämföra en häst med ett korallrevsakvarium, bägge har ofta ägare som ger blanka tusan i vad det kostar bara det är rätt märke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet som du säger med ett överpris som du fick av bauhause har väl ingen likhet med oren vs ren produkt som ska tillsättas till ett korallrevs akvarium?

Så du tror verkligen att 2000 saltvattens akvarister kan få våra butiker att sätta så hård press på grossisterna att priset från tillverkarna skulle sjunka?

Jag hoppas verkligen inte att du köpte en gustavsbergs toalett för 1380 kr för då kommer den inte med orginal flotör. och problemet kommer som ett brev på posten.

Patrik

Som jag skrev ska man jämföra äpplen med äpplen... och när man gör det kan det skilja en hel del utan någon vettig motivering (därav min parallell till bygghandeln).

När det gäller renhet så var det väl det där jag skrev om att att man måste veta vad saker och ting består av. Gör man det kan man blanda själv. Köper man färdig produkt i fin förpackning går en del till fina förpackningen men förhoppningsvis går så stor mängd som möjligt till inköp av råvaror, kunskap hur man blandar och transport till butik.

Och ja jag tror på kundens makt, 2000 kunder kan inte ha fel... Resultatet kan visserligen bli att handlaren slutar sälja den fina förpackningen och vi får gå till granngården och handla säckar för att blanda själva efter nåt recept i en tråd är på guiden. Då kommer handlaren dra in pengar på fosfatremover istället och summan av ekvationen blev 0 eller i värsta fall dyrare för kunden...

Greger, det det handlar om för min egen del är i alla fall att jag inte vill betala mer än vad råvarorna kostar + arbetet och kunskapen för att blanda ihop + normalpåslag till butiken. Jag vill inte att någon ska tjäna en massa extra bara för att det är ett visst märke som lyckats med lite för bra marknadsföring.

PS. och nej det var inget skithus jag köpte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det står ett välkänt namn på förpackningen så får man hästkött i den.

Det finns alltid ett led till.

Dyrt är bra? ett av dom dyrare salterna jag använt till mitt kar har varit ett av dom sämsta för mig, ogämn kvalitet och där med svårt att veta värdena från vattenbyte till vattenbyte.

Kör nu ett lite billigare ocg har en mycket jämn vattenkvalitet.

Priset säger inte allt alla gånger och hade ingen vågat prova nya saker hade vi fortfarande stått utan koraller i karen.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh där har vi kopplingen mellan korallrevsfisk och häst - Findus - häst i nötköttet och förmodligen korallrevsfisk i fiskpinnarna...

För övrigt har jag en lysande affärsidé - köp saker billigt och sälj dem dyrt ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh där har vi kopplingen mellan korallrevsfisk och häst - Findus - häst i nötköttet och förmodligen korallrevsfisk i fiskpinnarna...

För övrigt har jag en lysande affärsidé - köp saker billigt och sälj dem dyrt ;-)

Sjöhäst är det i fiskpinnarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev ska man jämföra äpplen med äpplen... och när man gör det kan det skilja en hel del utan någon vettig motivering (därav min parallell till bygghandeln).

När det gäller renhet så var det väl det där jag skrev om att att man måste veta vad saker och ting består av. Gör man det kan man blanda själv. Köper man färdig produkt i fin förpackning går en del till fina förpackningen men förhoppningsvis går så stor mängd som möjligt till inköp av råvaror, kunskap hur man blandar och transport till butik.

Och ja jag tror på kundens makt, 2000 kunder kan inte ha fel... Resultatet kan visserligen bli att handlaren slutar sälja den fina förpackningen och vi får gå till granngården och handla säckar för att blanda själva efter nåt recept i en tråd är på guiden. Då kommer handlaren dra in pengar på fosfatremover istället och summan av ekvationen blev 0 eller i värsta fall dyrare för kunden...

Greger, det det handlar om för min egen del är i alla fall att jag inte vill betala mer än vad råvarorna kostar + arbetet och kunskapen för att blanda ihop + normalpåslag till butiken. Jag vill inte att någon ska tjäna en massa extra bara för att det är ett visst märke som lyckats med lite för bra marknadsföring.

PS. och nej det var inget skithus jag köpte...

Jag förstår hur du menar att du inte vill betala dyrt för något du kan finna billigare och som e precis lika bra.

Att 2000 akvarister skulle sätta press på en tillverkare,grossist och slutligen en butik e bland det dummaste jag hört faktiskt dummare än dom människorna som skrev på bensin skatteupproret som cirkulerade för några år sedan.

Jag högaktar endå personer som dig som alltid jagar pris och kvallite.

Det måste vara svårt att köpa tex kläder för dig då påslaget i % är så högt att till och med vid 70% rea så skrattar butiken efter en.

No hard F

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Vi lilla sverige är inte spec stor förlust för större grosister som ofta ligger i eller har anslutning till kina eller tyskland. Vi är som en fis i rymden för dom så sätta press på priser bör vi göra hos staten sänka kostnader för butiker skatt moms arbetskraft inte röra lönerna dom är låga som dom är men kostnaderna för att ha en anställt.

Istället för att ge alla företag som tar sig an XXXX si och så xxx så skulle man kunna göra mycket bättre mer skattelättnader för småföretagare. Oavsett om butik är stor eller liten är det småföretag i denna bransch på gott och ont ont är att det är vansinnigt dyrt att bedriva en verksamhet i detta land.

Men sedan kan jag tycka att många butiker kanske kan ta in billigare lågpris kina saker mm. Osäker på detta < Dock ang billiga kina saker då har vi en klurig lag som säger utan undantag så ska även det med sämmre kvalite ha samma garanti.>

Kanske skulle kunna vara bra om staten kom på att vi kör 6 månader på dom billiga pumparna menar det är klart att en billig tex resun streamer för 70kr som pumpar 3000L/h inte har samma jämna kvalite som Eheim tex men så skiljer det fruktansvärt i pris på dessa och det måste vi konsumenter veta med att oj då den höll bara 6 månader och kostade 70kr min Eheim har visst fungerat i 3 år som den gick sönder men då kostade den 3000kr istället. Här har vi att få saker billigare man får sonika gå på billigare märken.

Jag kör en del på resun och sunsun just nu för att testa kvalite och dom fungerar kanon för det fnuttiga pris man betalar man bör dock ha en extra liggande man vet ju aldrig.

Den älsta resunen jag har är väl typ 2år och fungerar lika bra nu som när den va ny. Man får lite vad man betalar för men dock en produkt som fungerar en bekant som tagit hem han har fått 5 returer på 100 pumpar det är kanske lite mycket men endå.

Det är på detta sätt man kan pressa priser och även billiga kina pumpar mm blir bara bättre och bättre.

Men när det gäller kem behövs mer omfattande tester på produkter för att kunna sälja dessa men samvetet i behåll det är mer klurigt här jämna batchningar mm men ta tex Salifert hur många använder inte deras tester ?

Dom är ruggigt billiga hade ingen vågat testa hade vi aldrig fått den produkten på hyllorna i butikerna. Man måste våga testa annars vet man inte om något är bra eller dåligt man kan bara anta och det är inte bra att anta saker bara för den sakens skull.

För om det skulle vara dåligt skulle vi sitta och trycka alla med hanna eller rowa dom är dyrare och när det gäller spec fosfat överlägsena enigt min mening. Det är något vi kommit fram till genom åren att just Salifert är inte jätte bra på fosfat. Och dom alltra flesta nitrat tester är lite si och så när man kommer ner i näring. Vet inte om något test som jag skulle lite till 100% när det gäller nitrat i saltvatten. Salifert ger en indikation om att det finns eller det finns inte så mycket och det räcker för dom flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju inte bara mängden föroreningar som är intressant utan också vad det är för föroreningar. T ex tungmetaller skulle skrämma skiten ur mig medan de välrepresenterade jonerna i saltvatten helt uppenbart inte kan vara något problem. Jag minns att Randy-Holmes Farley analyserade bulkprodukter i USA i samband med att han utvecklade ett DIY "2-part". Här är artikeln:

http://www.advancedaquarist.com/2004/3/chemistry

Men från denna analys kan man naturligtvis inte dra några slutsatser om bulkprodukterna från en annan källa (som t ex Granngården).

För att beröra diskussionen ovan så skulle idealt sett akvariehandelns produkter innehålla en ordentlig beskrivning av de uppmätta föroreningar som finns i dem. Men det kan man ju se i stjärnorna efter - vilken akvarietillverkare lägger resurser på ordentlig kemisk analys av de salter som de packar om? I slutändan så blir det bara en kedja av tillit som börjar i en processanläggning någonstans i världen (ofta i Kina numera). Jag ser detta på jobbet - plötsligt så dyker det upp en antibiotikaresistensgen i en enzympreparation som aldrig haft denna förr. Vi byter från det ena dyra biotekföretagets produkt till motsvarande produkt från det andra företaget - tusenlapparna liksom tid rinner iväg. Samma gen i den produkten också, så det verkar som att de alla köper från samma produktionsanläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...