Gå till innehåll

Nockners 980 liters


DSB

Rekommenderade inlägg

Börjar med att beskriva akvariet och sumpen.

Det är ritat av Korallfisken i Linköping.

Akvariet är 200X70X70 och har fyra borrade hål i botten, 2 st som är 5 cm och 2 st som är 2,5 cm. Hålen sitter två och två på var sin sida i akvariet (se bild 1).

De stora rören går till sumpen (se bild 2) och de två mindre går tillbaks till akvariet. Ett av dessa 2,5 cm rören går genom ett UV, det andra 2,5 cm röret fungerar bara som cirkulation (men är tänkt som reserv om jag skulle vilja koppla ytterligare någon apparat).

På den övre glasramen (ovan vattenytan) är det ytterligare 4 st borrade hål, där bland annat röret som går från sumpen till akvariet är kopplat (bild 3), samt de två 2,5 cm rören går tillbaks till akvariet från botten genomgången (Bild 4).

Sumpen är ett gammalt 350 liters glasakvarium som står brevid själva huvudakvariet, på så sätt är det betydligt lättare att hantera tekniken i sumpen (än om det skulle stå under själva akvariet).

post-942-1446892015784_thumb.jpg

post-942-14468920158023_thumb.jpg

post-942-14468920158205_thumb.jpg

post-942-14468920158354_thumb.jpg

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På fotot ser det ut som om du har en spånskiva under akvariet (under frigoliten). Har du haft problem med fukt i spånskivan, eller har du kanske ytbehandlat den?

Antar du menar runt tankgenomförningarna ? Jo där har jag ytbehandlat, vad det skulle vara bra för minns jag inte ;). För om det börjar läcka där så kommer väl knappast denna ytbehandling göra någon nytta.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sumpen (Bild 1) har jag 2 st 1000V AquaCare skummare samt 1 st Deltec fosfatreaktor.

Jag har även en IKS dator (bild 2) med en temperatur och en PH sond. Jag har även en dimbar dosa som är kopplad till datorn och fungerar som en vågmaskin, jag har två pumpar där (2000 l/t och 3500 l/t).

Ljuset (bild 3) är 2 st MH på 250 W (syns bara 1 på bilden) som hänger på varsin sida om en MH på 400 W. Sedan har jag 2 st T5 ramper 80 W med 2 rör vardera (kör enbart blått ljus i T5 ramperna).

Jag har en automatisk påfyllning av sötvatten (bild 4), detta sköts av en helt vanlig digital timer. Billig och simpel lösning.

post-942-14468920164206_thumb.jpg

post-942-14468920164355_thumb.jpg

post-942-14468920164505_thumb.jpg

post-942-14468920164663_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På första bilden ser ni vilket salt jag använder samt tunnan jag använder för att blanda till vattenbytet i.

på Bild 2 ser ni vilken mat jag använder och bild 3 vilka tillsatser och vad jag matar korallerna med.

Bild 4 ser ni kanalfläkten som är igång dugnet runt annars blir det mycket fuktigt och varmt i akvarierummet.

Slutligen har jag en Sfligoi kylare igång på sommaren.

post-942-14468920170423_thumb.jpg

post-942-14468920170568_thumb.jpg

post-942-14468920170722_thumb.jpg

post-942-14468920170856_thumb.jpg

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Hej Peter, du bor bara några mil bort ser jag. Varför börjar du med Biopellets nu, har dina värden stuckit i höjden eller vad är orsaken? Jag tycker ditt kar ser välmående ut.

Värdena ser bra ut, men om det nu är så att produkten både "bekämpar" fosfat och nitrat nivån, så slipper jag kanske nitrat reaktorn (som är ett evigt pysslande med för att ha ett bra genomflöde). Fosfatreaktorn måste jag dessutom byta mediet i varje månad. Om denna produkt fungerar, så slipper jag på sikt nitratreaktorn och jag behöver inte byta Rowaphosen (behöver bara fylla på biopellets 1 gång per halvår).

Sedan skall ju "produkten" tillföra mer bakterier som föda till korallerna, vilket väl får räknas som ett plus.

Sedan är det alltid roligt att pröva nya produkter.

Du har dock en poäng i varför ändra ett fungerande system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar!

Det där med Biopellets är intressant. Jag tror det kan vara bra att börja innan nitrat och fosfat är höga. Annars kan bakterieproduktionen i pelletsen bli för häftig och skapa syrebrist, och snabba förändringar i akvariet. Funderar själv starkt på biopellets i mitt nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...