Gå till innehåll

Nockners 980 liters


DSB

Rekommenderade inlägg

Hur skulle ni anemonsäkra ett sådan överrining, Jag har 2 st, funderar på att klippa till en filtermatta och trä över.

Bilderna är på samma "flöde" den ena underifrån den andra ovanifrån.

post-942-14468922457747_thumb.jpg

post-942-14468922457548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns väl sånadär filter som man har i innerfilter (cirkulära) som kanske skulle kunna passa ganska bra... men hur bra flöde du får genom dem vågar jag inte svara på alls! Annars borde det väl funka till anemoner tycker jag... Alternativt så köper du nån större kloss filtermatta och filxxar till hålet själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man inte göra filtermattan till ett "rör" så att det är öppet upptill, och skulle själva cylindern sätta igen så rinner vattnet ner ovanifrån i det stora hålet... oavsett vilken lösning man väljer så får man ju se till att hålla efter den och hålla den ren! Detsamma gäller ju egentligen med den lösning du har idag - regelbundet kontrollera så att det inte är för mycket skit i rören (kalkalger, sniglar osv.) och du har ju viss säkerhet åxå genom att du har dubbla rör. Har båda rören kapacitet att ta hela flödet var för sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton säljer nåt rött runt plastnät. Jag stripade fast det runt min avrinning så det sticker upp några cm ovanför vattenytan. Det blev riktigt bra.

Har du någon bild på hur det ser ut ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna lägga en "bioboll" på det borde ju räcka .

//Anton

Hmm... tror du det förhindrar att anemonens tentakler dras in och fastnar där ? kanske, har inte funderat på den varianten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om denna variant på anemonskydd ???

post-942-14468922500119_thumb.jpg

Tänkte dra åt längst ner med ett buntband, så att anemonen inte kan flytta på nätskyddet.

Kommer det att fungera eller är jag fel ute ??

post-942-14468922499913_thumb.jpg

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kör jag på den lösningen.

Nästa problem är 2 st Tunze Turbelle stream pumpar, funderar på att sätta samma sorts nät runt "insuget", det hindrar anemonerna att sugas in i pumpen. Men jag antar att anemonen kommer att sugas "fast" mot insuget, även om de inte strimlas så tål de väl inte att sugas fast heller ? eller ?

Så en bättre lösning är kanske att skära till en tunn filtermatta och fästa den med buntband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner som inte trivs kan släppa från underlaget, blåsa omkring och med stor otur hamna i en pump för att där strimlas. Ett sådant galler hindrar dem från att hamna i pumpen. Jag tror heller inte de 'sugs fast' i det gallret. Jag tror din idé om galler passar bäst i båda fallen, det skulla jag kört på i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner som inte trivs kan släppa från underlaget, blåsa omkring och med stor otur hamna i en pump för att där strimlas. Ett sådant galler hindrar dem från att hamna i pumpen. Jag tror heller inte de 'sugs fast' i det gallret. Jag tror din idé om galler passar bäst i båda fallen, det skulla jag kört på i alla fall.

Ok då kör jag med gallerideen på pumparna också, tack för "bollplanket" :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Beställde en Tunze Wavebox den 27 november, hoppas att denna fungerar som tunze påstår. I så fall kan jag ta bort alla invändiga pumpar och på detta sätt anemonsäkra akvariet.

Har redan installerat första anemonen, trodde att boxen skulle levereras på ett par veckor. Men jag har fortfarande inte fått den efter 27 dagar så jag börjar bli mycket otålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Nej, har inte köpt fler än.

Har köpt ytterligare en häst till (ridhäst inte sjöhöst) och 2 st hundvalpar, så jag ligger lågt när det gäller inköpen till akvariet.

Skall handla lite i höst igen tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...