Gå till innehåll

Dosering Ultramin s


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Kör inte Ultralith men har en flaska ultramin-s och tänkte börja mata korallerna. Vill att någon kontrollerar min matte.

Det står att man ska dosera 3ml/dag per 1000 liter.

Jag har ca 100liter i mitt rsm, så 0.3ml per dag. Den mängden är skitjobbig att mäta upp så jag tänker spä ut vätskan så att jag doserar 5ml utspädd vätska/dag för enkelthetsskull.

Så:

0.3/5 = 0,06 dvs på en liter osmos blandar jag i 6cl ultramin-s som jag sedan kan dosera 5ml om dagen i mina 100 liter akvarievatten?

Har jag räknat rätt?

Finns det risk för överdoseringen när man inte tillför kolkällor/kör Ultralith fullt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte Ultralith men har en flaska ultramin-s och tänkte börja mata korallerna. Vill att någon kontrollerar min matte.

Det står att man ska dosera 3ml/dag per 1000 liter.

Jag har ca 100liter i mitt rsm, så 0.3ml per dag. Den mängden är skitjobbig att mäta upp så jag tänker spä ut vätskan så att jag doserar 5ml utspädd vätska/dag för enkelthetsskull.

Så:

0.3/5 = 0,06 dvs på en liter osmos blandar jag i 6cl ultramin-s som jag sedan kan dosera 5ml om dagen i mina 100 liter akvarievatten?

Har jag räknat rätt?

Finns det risk för överdoseringen när man inte tillför kolkällor/kör Ultralith fullt?

fiffe:

har du någon "test" tex Mg som har 1.0ml spruta så använd den, enkelt o få ut 0,3 ml med en sådan spruta om du vill ha precist.!

annars har jag säkert någon spruta liggandes sen något gammalt test som du kan få vid tillfälle..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Mjo, jag ha små 1ml sputor iofs, kanske lättast så. Tänkte att det är lättare att dosera korrekt om man spär ut det lite, men det kanske inte är så supernoga iofs..

FInns det någon risk för överdosering i ett nomralfyllt kar? Notera att jag kör på lägsta rekommenderade dos (3ml/1000l) och INTE avänder resterande Ultralith produkter eller reaktor,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...