Gå till innehåll

Problem med alger! (fortfarande)


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Har redan en tråd om samma problem, men problemen och förutsättningarna för mätning av värdena har ändrats såpass att det mesta av informationen jag gett i den andra tråden är så pass missvisande att det bara blir luddigt, så jag startar därför om! Efter att det har visat sig att min salthalt varit helt felaktig pga felvisande hydrometer. Min verkliga salthalt har varit på 1.030 hela tiden tills igår. Nu är den korrekt och mätt med en sån här: http://www.innosund.se/images/glykolprovare_innosund.jpg

-Problemen-

*Algerna är gröna och bildar en matta på botten och kletar in koraller och allt i en grön matta tills dom är helt täckta om jag inte borstar bort det. Det fångas/bildas även luftbubblor i dessa och dom växer hyffsat fort. Det finns även rättså gott om bruna trådalger. Bilder hittas längst ner i inlägget. Dock ser det skapligt ut på dom, väntar jag ca 2 veckor med rengöring så ser det mycket värre ut.

-Allmänt-

*RedSea 130L akvarium i standardutförande.

*Har gått i 6 månader.

*Har haft algproblem i 1-2 månader

*Har gjort 20% vattenbyten varann vecka, ibland oftare den senaste månaden.

-Värden- (till KH, Mg, Ca och Fosfat används Salifert-tester)

Salthalt: 1.025-1.026

Kh: 6,4 (Fattade inte hur Alk-testet skulle utföras? Om nån kan förklara så vore jag tacksam, kan ta det via PM)

Mg: 1440 (mätt flera gånger)

Ca: 450

Fosfat: 0

-Invånare-

*En lättare stenkorall

*Xenia

*knappar

*kollonianemoner

*Pachyclavularia violacea

*Anthelia

*Rödfotad anemon

*2st Clowfiskar

*3st Lysmata putsarräka

*1st Bandkorallräka

*2st pepparminträkor

*1st sjöborre

*5-10st eremitkräftor, röda o blåa

*2st snäckor (okända)

*1st sandvändare av okänd art (följde med levande stenen)

Alla koraller och fiskar etc funkar fint, inga av dom har dött eller är vissna.

Fick råd om att använda ZEObak (microorganism Solution) och det är tillsatt en droppe idag. Ska droppas i en droppe varannan vecka.

201008192914.jpg

201008192913.jpg

201008192911.jpg

201008192910.jpg

201008192909.jpg

201008192908.jpg

201008192907.jpg

201008192905.jpg

201008192904.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du Redsea's egna Alk-test?

I sådana fall: fyll upp 1ml i en spruta med nål med Alk-vätskan och droppa i ( i 10ml vatten ).

droppa i och skaka om tills du uppnår den lila färgen, efter du uppnått den lila färgen kollar du hur mycket av Alk-vätskan som används gångar det med 4 och sedan gångar med 2,8.

Exempel: 0,76 x 4 = 3,04 x 2,8 = 8,51dKH

Ditt KH är ju lågt, men tycker det verkar konstigt om det är lågt KH som är felet?

Hur är din nitrat och ammoniak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt när det krånglar sådär! Det känns ju onekligen som om din bakterieflora inte riktigt är i form. Men överdosera för den sakens skull inte Zeobak, då kan du åka på än värre algexplosion!

Av dina värden ovan är det väl bara KH:t som jag kan komma på skulle kunna höjas något. Jag buffrade nyligen mitt KH från 6-8 när jag fick en antydan till algväxt och det hjälpte. Hur många lystimmar kör du per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återgår till mina råd när du höll på med de andra algerna. Sug ut 20 - 30 liter vatten per dag genom att försöka suga så mycket alger som möjligt. Ersätt detta med nytt, blandat vatten. Minska belysningstiden. När du hållit på ett tag så får du upp balansen igen. Esylife red slime remover funkar också men går hårt åt knappar och vissa mjukkoraller.

Mekanisk borttagning, störning och vattenbyte samt kortare belysningstid tar tid men är effektivt på sikt.

Jag hade personligen tagit bort alla preparat, fosfatfilter och annat och bara kör upprepade vattenbyten med algutsugning. Eventuell kompletterat med kalkvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om åtgärderna i många av inläggen ovan. Detta måste vara ett angrepp av cyano, bland det tråkigaste och fulaste man kan råka ut för. Sådant här blir man inte av med utan vidare utan försök vara uthållig och gör upp och följ någon slags plan. Att byta taktik var och varannan dag/vecka leder sällan till framgång.

Jag skulle göra följande (enligt råden ovan)

- Mörklägg några dagar, kanske 3-5

- Håll inte i en massa olika preparat, använd endast Esylife red slime remover, det verkar ju trots allt som det funkar för många

- Du har en liten konstig obalans i dina värden av KH och Mg, det löser du bäst genom att göra de vattenbyten som Lasse föreslår. Det är mycket billigare och säkrare att köpa och använda salt och göra vattenbyten än att försöka justera på annat sätt

- Sug ut så mycket slem du kan vid varje vattenbyte

- Håll upp med matningen några dagar och när du sedan börjar mata igen så gör det mycket sparsamt

- Börja med kalkvatten

- Fortsätt med vattenbyten varje eller varannan dag under den kommande veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för all hjälp! Det enda som jag oroar mig för vid total mörkläggning i några dagar är hur fiskar och koraller gillar det! Tror ni det är någon fara? Jag har iaf minskat belysningen nu till 9h per dag!

En följdfråga till att köra 20% vattenbyten per dag blir, hur länge kan man ha osmosvatten stå i dunkar? Ska man blanda saltvatten direkt när det ska stå eller är det dumt? Tror inte osmosen klarar 20-30liter per dygn så jag måste isåfall bunkra upp i förväg innan jag kan köra igång med det!

Jag har iaf införskaffat 20kg salt så det borde jag ju klara mig på! Det är köpt på triton och såhär står det om det:

Blue Ocean är vårt "eget" revsalt av syntetisk typ som produceras i Tyskland.

Saltet löser sig snabbt och håller bra halter av Ca och Mg

Typiska värden blandat med osmosvatten:

Ca 410, Mg 1470, kH 6

Anledningen till att jag frågar om och om igen om det mesta är för att göra mig 100% säker, i denna hobbyn verkar det finnas lika många olika handlingssätt som det finns plankton i havet! :) Så man vill inte göra en sak för att sedan få höra av någon annan att det var dumt gjort! Som det alltid har varit hittills i min situation! :)

Det där med kalkvatten tipsade triton mig också om: Var det där när man skulle blanda kalk med vatten i en flaska och skaka om och sedan låta det sjunka för att sedan hälla i vätskan som blir längst upp? Nån som har lust att förklara detta lite mer ingående?

Easylife red slime remover känns nog som att jag ser som en sista utväg, efter att jag har provat alla "snälla" metoder, eller är jag överkänslig där? Det tar ju hårt på mjukkoraller etc men det gör ju även dessa gröna alger som täcker dom.

Tack på förhand!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för all hjälp! Det enda som jag oroar mig för vid total mörkläggning i några dagar är hur fiskar och koraller gillar det! Tror ni det är någon fara? Jag har iaf minskat belysningen nu till 9h per dag!Mvh/Jon

Fiskarna bryr sig inte om det alls men vissa koraller gillar det nog inte. Du verkar ha tänt väldigt länge. Min MH lyser bara 7 timmar per dag och samtidigt är mina T5 rör tända 11 timmar.

En följdfråga till att köra 20% vattenbyten per dag blir, hur länge kan man ha osmosvatten stå i dunkar? Ska man blanda saltvatten direkt när det ska stå eller är det dumt? Tror inte osmosen klarar 20-30liter per dygn så jag måste isåfall bunkra upp i förväg innan jag kan köra igång med det!Mvh/Jon

Jag har osmosvatten ståendes i stängda dunkar i evigheter. Jag kör upp några hundra liter men använder bara 30-40 liter per vecka. Salt blandar jag bara i kvällen innan jag gör ett vattenbyte.

Det där med kalkvatten tipsade triton mig också om: Var det där när man skulle blanda kalk med vatten i en flaska och skaka om och sedan låta det sjunka för att sedan hälla i vätskan som blir längst upp? Nån som har lust att förklara detta lite mer ingående?

Angående kalkvatten så kan du läsa denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28911&highlight=kalkvatten

Om du vill fördjupa dig så läs även denna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17501

Easylife red slime remover känns nog som att jag ser som en sista utväg, efter att jag har provat alla "snälla" metoder, eller är jag överkänslig där? Det tar ju hårt på mjukkoraller etc men det gör ju även dessa gröna alger som täcker dom.

Mvh/Jon

Jag skulle också testat utan Easylife red slime remover de första veckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Då släcker jag i 4 dagar nu och samtidigt gör vattenbyten på 20 liter varje dag i en vecka så får vi se om det blir någon skillnad. Suger upp och handplockar så mycket alger som jag kan också. Ska jag samtidigt som detta försöka tillsätta kalkvatten? (har inget kalk än men får försöka fixa det rättså snabbt)

Tack ska ni ha för hjälpen!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade liknande problem med samma alger tror jag..och det hjälpte mig med fosfat reducering i en strumpa i sumpen sen försvann det sakta men saäkert sammtidigt som jag borstade stenarna och tog bort så mkt som möjligt..det växte inget nytt sen iaf! lycka till..

Hej! Enligt mitt salifert fosfat test så ger det inget utslag på fosfat så då borde det väl inte hjälpa? Eller kan det vara så ändå?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat test oavsett märke är egentligen missvisande.

Alger koraller mm är väldigt snabba på att binda upp fosfat ur vattnet. Så det är inte säkert att ett test ger utslag trots att det finns fosfater i karet.

Vill minnas att dom binder mest under tiden lyset är på, så den bästa tidpunkten att mäta är precis innan lyset tänds. Testa och se om det är skillnad på morgon å kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Den enkleste metoden for og bli kvitt cyano var for meg og bruke Ultralife Red Slime Remover. Kunne faktisk sitte og se at cyanoen gikk i oppløsning og forsvant, opplevde ingen negative effekter på koraller og cyanoen har ikke kommet tilbake.

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihop! Nu har jag beställt kalk från Triton så hoppas det hinner komma denna vecka! Har nu haft akvariet släckt i 2 dagar och algerna börjar dra sig tillbaka!-dans Kan bara hålla tummarna att det kommer fortsätta vara så!

Ska göra första 20% vattenbytet imorgonbitti!

Jag har varit riktigt nära på att lägga ner och sälja alltihop men nu känns det nästan som att det finns lite hopp!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga till att köra 20% vattenbyten per dag blir, hur länge kan man ha osmosvatten stå i dunkar? Ska man blanda saltvatten direkt när det ska stå eller är det dumt? Tror inte osmosen klarar 20-30liter per dygn så jag måste isåfall bunkra upp i förväg innan jag kan köra igång med det!

Låt osmosen gå dygnet runt och gör så stora vattenbyten som osmosen hinner producera per dygn. Det kan ju inte vara så långt ifrån 20% per dag om du inte har väldigt dåligt vattentryck i ledningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Till att börja med! När jag köpte "levande sten" av dom i eskilstuna som jag köpte akvariet av så fick jag inte levande sten, utan jag fick död sten!(för priset av levande sten givetvis) :(

Kan detta ha att göra med att bakteriefloran inte är som den ska? Det är ju den stenen akvariet är uppstartat med och någon algexplosion uteblev helt, såg inte nån som helst skillnad! Efter det har jag inhandlat 2st riktiga levande stenar men det var ju flera månader efter uppstart och inköp av koraller, räkor etc. Dom vita stenarna på bilderna är dom som akvariet är uppstartade med, dom två lila stenarna är dom senare stenarna!

Nu tände jag lyset i akvariet. Har varit släckt i 5 dagar! Har hunnit göra 3st 20% vattenbyten, ska fortsätta med vattenbyten i en vecka! Mätte PH:t(iofs så var det 5minuter efter vattenbytet) men det låg på 7,4!! Kan det ha att göra med att det varit nersläckt så länge? Ska mäta om KH, Mg, Ca och fosfat ikväll när nya vattnet fått vara i en stund! Är det nåt mer värde jag ska mäta?(resten av mätgrejorna jag har är RSM orginal, dom listade är Salifert)

Så här såg det ut nu iaf, finns fortfarande spår av alger på stenarna(mest på dom döda stenarna) men minst 90% är borta! :)

Mvh/Jon

(Ursäkta den dåliga bildkvaliten)

201008262953.jpg

201008262956.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Jo som sagt så är det ju RSM test jag kör PH med! :)

Lasse: Det är vad experterna har sagt till mig! Tittar man på dom vita stenarna så ser dom ju verkligen döda ut, ingenting lever eller växer på dom, till skillnad från tex den lila stenen i mitten som det växer massa mini grejor(sen såna där gröna spiraler, minns inte vad dom heter) sen rörmaskar osv.

Men du menar alltså att den kan vara "levande sten" ändå? Så som jag fått det förklarat för mig så dör stenen om den till exempel ligger ovanför ytan för länge och sedan åker ner i vattnet igen vilket jag misstänker när denna är iaf i mina ögon helt död! :)

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en viktig omdömesfråga när man köper levande sten. Vill man ha bra sten att starta ett kar med eller en ympning av smådjur för att få fart på nedbrytningen i befintlig sten och/eller sand.

Vill man starta ett nytt kar är det bra om stenen ser ut som din. Då är den förvarad i mörker eller på djupt vatten och praktiskt taget alla större djur har dött eller lämnat stenen. Under transporterna dör ett minimum av djur och vi får en minimal nitrittopp om ens någon vid uppstarten. Jag tycker det är mycket märkligt om någon erfaren saltis skulle påstå att den stenen inte vore levande. Om du kollar med en ficklampa mitt i natten ser du säkert smådjur som lämnat sitt skydd i stenen.

Har man ett fungerande akvarium är det roligare att köpa nybruten sten med maximalt med djur i och på. Men de flesta av dem har dött under transporterna och orsakar en rejäl nitrittopp om man bara använder sådan vid start av ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Då är det jag som trott/hört fel, grejen var att det lät väldigt logiskt när jag fick det förklarat för mig eftersom att efter jag hade stoppat i stenarna vid uppstart så hände absolut ingenting, vattnet var kristallklart hela tiden och ingenting sågs leva nånstans, inte en räka, inte ett enda kryp eller växt/korall syntes till, det var inte förrän jag fått i första (om vi säger färgade) levande stenen som det började hända grejor med alger, minisjöstjärnor, ormsjöstjärnor, acetabularia, makroalger etc!

Stenarna(dom vita) låg i en sump när dom köptes så dom har legat mörkt!

En grej som jag lagt märke till är ju att all den vita stenen har/hade ju massor med skitalger på sig medans dom lila stenarna inte ens hade hälften av algerna..

Du menar alltså att nybruten sten används endast vid uppstart? Det är ingenting man köper en bit o stoppar i ett rullande akvarium och riskerar att få massa nitrit?

Är sugen på lite mer sten då jag tycker jag har lite för lite sten i som det är nu! Vad rekommenderas då, sten som legat mörk eller sten som som ligger i akvarium med lite färg på?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som köper färsk sten till nystart och tycker det är jättekul med alla olika djur som dyker upp men man måste vänta ut nitrittoppen i helst mer än fyra veckor innan man köper till mer djur.

Köper man väl kurerad sten (eller begagnad direkt ur ett kar) får man oftast ingen nitrittopp och kan börja befolka karet efter ett par dagar.

Sten ur en sump hos en handlare kan vara vilken kategori som helst.

Hos vissa handlare riskerar man till och med att stenen kan vara medicinerad och i stort sett död. Det kan ju också vara fallet när man köper sten ur nedlagda kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...