Gå till innehåll

Problem med alger! (fortfarande)


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Tack för fördjupningen Stig!

Redan efter 2 dagar med 6 timmars belysing/dag så började algerna komma tillbaka i rasande fart! :( Fortsätter mina 20% vattenbyten och har nu även gjort iordning kalkvatten som ska i karet imorgon! Funkar det inte med kalkvattnet nu så får det nog bli red slime remover ser det ut som! Eller skyndar jag för fort?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Kalkvattnet så har jag läst mig till att "man kan inte överdosera", men vad är rimligt att dosera i mitt kar? 1L/dygn? 1L/vecka?

Sen har jag funderat lite på det här med fosfat remover, finns det någon som ni kan rekommendera? Tänkte inhandla det samtidigt som Red slime remover!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stopp och belägg

Du kan visst överdosera kalkvatten vad gäller pH. Vad gäller kalcium och alkalinitet är det svårare även om många som använder kalkvatten och har få stenkoraller ligger högt i både KH och kalcium. Du skall använda ditt kalkvatten i detta läge för att försvåra för dina alger och då är det dess pH höjande effekt du är ute efter. Kalkvatten skall bara användas för att ersätta dunstat vatten - inte doseras i. Lämpligast att göra om man har mindre kar är att man blandar sitt kalkvatten och sedan när man skall fylla upp dagens dunstade vatten så ger man av det mycket sakta och försiktigt - får inte bildas någon vit "rök" i vattnet. Man håller uppsikt på pH. Såsom jag gjort så har jag tagit 1,5 liters petflaskor och lagt i ca 2-3 msk kalciumoxid (eller hydroxid) och fyllt upp med osmosvatten (numera använder jag kranvatten). Jag har fyllt ända upp, skruvat på korken och blandat väl. Flaskan har fått stå i ett dygn och sedan har jag sakt, sakta gett denna blandning till akvariet. Det är inte alltid som jag ersatt det dunstade vattnet med enbart kalkvatten - om pH varit för högt en halvtimme efter adminstrationen så har jag gett en del obehandlat vatten också till avdunstningspåfyllningen. Om man gör detta på kvällen så kan man låta pH svänga upp mot 8,5 eftersom pH är normalt högt precis före allt släcks. Det är bra att tillsätta kalkvattnet någon timme efter ljuset släcks eftersom man då buffrar en del av koldioxidproduktionen som slår igenom som en sänkande tendens på pH:t

Du får prova dig fram - men var försiktig och försök skaffa så mycket kunskap att du åtminstone tror att du behärskar processerna (den fruktansvärda sanningen är att man faktiskt aldrig gör det - men man kan ju intala sig själv motsatsen :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte väldigt väldigt ovanligt att man just överdoserar med kalkvatten så länge man tar det lungt vid påfyllningarna ?. Det är vad jag har hört, säger inte emot vad du vet Lasse, jag vet att du är kunnig inom det mesta i den här hobbyn, utan är mer ett undrande :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för fördjupningen Stig!

Redan efter 2 dagar med 6 timmars belysing/dag så började algerna komma tillbaka i rasande fart! :( Fortsätter mina 20% vattenbyten och har nu även gjort iordning kalkvatten som ska i karet imorgon! Funkar det inte med kalkvattnet nu så får det nog bli red slime remover ser det ut som! Eller skyndar jag för fort?

Mvh/Jon

Hei!

Etter min erfaring og den litteratur jeg finner på nettet er det i mange tilfeller svært vanskelig og bli kvitt Cyano, og mange akvarister prøver mange forskjellige endringer i vannverdier i forsøk på og bli kvitt cyanoen.

Det man skal huske på er at også alle disse endringene i vannverdier osv man foretar seg i førsøk på og bli kvitt cyanoen stresser det andre livet i akvariet.

Ultralife Red Slime Remover er naturlig biologisk middel som får de biologiske verdiene i karet ditt på rett kjøl. Hvis jeg får Cyano tilbake en eller annen gang så ville jeg ikke tvilet på og bruke dette igjen istedet for og prøve allt mulig annet som trolig mislykkes og samtidig stresser livet i karet.

blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det färgen på stenen som du avgjort om den var död eller levande på?

Sten som är lila är bevuxen med kalkalger, det har inte att göra med om den är död eller levande, det levande i stenen är de bakterier och småkryp som finns i alla håligheter.

Död sten är torr när man köper den, den har alltså legat så länge ovan ytan att bakterier och småkryp inuti har dött.

Eftersom kalkalger också är en alg, så kommer det växa andra alger på den stenen som inte har kalkalger i första taget.

*Edit, missade inläggen på denna sidan innan jag skrev vad jag gjorde. :)

Men färgen på stenen är iaf inte det enda man ska gå på när man köper sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lägga om vita levande stenar att en av de stenar som jag köpte var också nästan helt kritvit och under de första veckorna när man satt med ficklampa på kvällarna så uppfattade jag det som att det kom mest synligt liv från den vita stenen (men det kan ju varit för att det är lättare att se något mot vit bakgrund).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte väldigt väldigt ovanligt att man just överdoserar med kalkvatten så länge man tar det lungt vid påfyllningarna ?. Det är vad jag har hört, säger inte emot vad du vet Lasse, jag vet att du är kunnig inom det mesta i den här hobbyn, utan är mer ett undrande :).

När man tillsätter kalkvattnet så stiger pH ganska ordentligt. Detta märker man inte speciellt mycket om man inte har en kontinuerlig mätning. I mitt stora kar där jag tillsätter kalkvatten genom den automatiska vattenpåfyllningen har jag blivit tvingad att sätta dit en pH kontroller just för att pH inte skall stiga för mycket momentant. Det bästa är att tillsätta kalkvattnet någon timme efter belysningen släckts. Precis innan belysningen släcks är normalt pH:t högst under hela dagen. Om man tar mitt som ett exempel så om jag inte använder kalkvatten så ligger pH precis innan allt släcks på ca 8,3 - strax före allt tänds så ligger pH på ca 8. Om jag sätter till (utan kontroll) kontinuerligt kalkvatten när pH naturligt närmar sig 8,3 så kommer jag under en tid momentant få för högt pH.

Min pH kontroller slår av påfyllningen när pH är 8,3 och när pH:t droppar under natten så börjar den fylla på och håller då ofta pH konstant mellan 8,3 och 8,4. Varför det blir på det här sättet går att berätta om men det tar några sidor :)

Om pH stiger upp momentant kring 8,5 - 8,6 är ofta inget problem om man använder "flaskmetoden" för kalkvattendosering. Om man använder via kontinuerlig vattenpåfyllning (ett dera via kalkmixer eller via kalciumhydroxid/oxid i påfyllnadsvattnet) så kan man tidsmässigt med en timer anpassa så att påfyllnaden endast kan ske från ca 1 timme efter ljuset gått av till minuterna innan ljuset går på om man inte vill använda pH kontroller

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa! Och till att börja med, tack för era svar!

Lasse: (Vad vore SVG utan ditt kunnande? :) )Mitt ljus har varit släckt ca 2 timmar nu, och jag har nyligen satt kalkvatten på "dropp", som har stått och blandat sig i ett dygn nu(dock är det fortfarande väldigt grumligt?) Så nu tänkte jag låta det stå och droppa tills imorgonbitti innan ljuset tänds! Gjorde en enkel variant, en 2liters PETflaska som ligger ovanpå akvariet med lösskruvad kork så det droppar en droppe var 5:e/10:e sekund, det måste väl vara lagom?

Blinken: Jag är helt o hållet med på vad du menar, och det låter ju faktiskt logiskt, man vill ju röra omkring så lite som möjligt i akvariet. För tillfället ser det ut som att Slime remover måste inhandlas då algerna kommer tillbaka i rasande fart! :sur:

Laggeman: Det var mest på att skillnaden i småkryp, algexplosion(som uteblev helt, med enbart den vita stenen i) som gjorde att jag generalliserade dom som "vita vs lila", så det var inte enbart färgen som gjorde att jag misstänkte det! Dom var verkligen helt döda om man ska se till småkryp alger etc, fanns ingenting som växte på dom.

Men om man har levande sten som tas ifrån havet, man tar upp den ur vattnet och låter den torka ur i några dagar, sedan lägger man i den i sumpen på ett rullande akvarium, blir stenen levande då igen eller räknas den fortfarande som död?

Så för att förtydliga, Det var INTE enbart för att stenen var vit som jag misstänkte att den var död, utan för avsaknaden av "liv" i den! :)

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ställa dina flaskor så att det klarnar och sedan låta den klara vätskan sakta droppa i eller hälla den i en fin stråle där du har en kraftig vattenrörelse. Du bör också se till att så lite luft som möjligt går in och kommer i kontakt med vätskan. För att förstå varför så kan du ta och hälla upp lite klar vätska i ett glas och ta ett sugrör och sakta båsa luft i kalkvattnet genom sugröret (dra INTE åt fel håll !!!). Du kommer att se en kraftig dimma och det är kalksten som bildas med hjälp av kalciumet i kalkvattnet och koldioxid i din utandningsluft.

Det kan ta någon dag eller två för att vätskan skall klarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Okej jag tog bort droppen igår kväll när jag såg ditt meddelande, så nu har det fått klarna ytterligare, vill inte påstå att det ser ut som kranvatten men näst intill! Så två dygn tog det för min blandning att klarna!

Angående påfyllingen så är jag lite fundersam över hur man ska göra för inte släppa in luft, det blir ju rättså svårt, eller har ni nån lösning som jag inte tänkt på?

Som så jag hade tänkt göra är att lägga en petflaska ner,(luta den såpass att det oupplösta kalket ligger kvar på botten och inte riskerar att följa med ur) göra ett pyttelitet lufthål uppåt i botten på den och sen låta det droppa från korken, blir det ändå för mycket luft som blandas? Man skulle ju kunna fylla på via en påse då den inte kräver nåt lufthål eftersom den kan sjunka ihop utav vakuumet, kör man dessutom med en slang rakt ner i vattnet så kommer ju ingen luft över huvudtaget i kontakt med blandningen, vad tror ni?

Måste tillägga att fysjutton vilken skillnad det är på mina koraller, dom har "blommat" ut mycket mer, tidigare trodde jag att dom var i sin fulla prakt men det är ingenting jämfört med hur dom ser ut nu! Så lite nytt vatten var verkligen på sin plats!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Angående påfyllingen så är jag lite fundersam över hur man ska göra för inte släppa in luft, det blir ju rättså svårt, eller har ni nån lösning som jag inte tänkt på?...Mvh/Jon

När jag använde kalkvatten tidigare så fick flaskan stå i 2 dygn så att det klarnade ordentligt och jag använde alltid 2 flaskor så det fanns en redo varje dag. Sedan ställde jag flaskan på akvariet, dränkte en 6 mm slang i karet så den vattenfylldes, vek den i ena ändan så vattnet inte åkte ur när jag drog upp 'vikningen' ur karet och slutligen förde ner slangen i flaskan och släppte 'vikningen'. Då rinner det sakta ur flasken under kanske 10-15 minuter utan lufttillförsel, och alltid i närheten av en ordenlig pump som blandar ut kalkvattnet i karet.

Medlet i flaskan (kalciumhydroxiden) gick att återanvända 2-3 gånger innan det var dax att börja om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking: Så det går alltså bra att föra in luft i flaskan man tömmer kalkvattnet ifrån, så länge det inte blandas/går igenom vattnet? Då missuppfattade jag nog, trodde det var kinkigt med att luft överhuvudtaget kom i kontakt med kalkvattnet men då blir min "konstruktion" samma princip som din, förutom slangen då!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...