Gå till innehåll

Hur gör man pumpar anemonsäkra?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Frågan är egentligen precis som rubriken: vad behöver jag göra med streamers/pumpar för att de inte ska utgöra någon fara för anemoner?

Jag har börjat skissa lite på ett "önskedröms-kar" :smiley9: och funderar på om följande lösning skulle kunna funka:

1 överrinning längs hela ena kortsidan

2 vattnet rinner genom sump och refugium

3 en ensam returpump grenas ut till 3 rör som går upp genom botten-borrning i huvudkaret där de står för cirkulationen. Förslagsvis sätter man bredstrålande munstycken av något slag som går ut från stenarna i aquascapingen.

Genom att göra såhär så får man bort ännu mer teknik från huvudkaret än om man skulle ha streamers också.

Tyvärr finns det en baksida med detta också (såklart). Karet jag drömmer om har måtten 180x80x80 (BDH) ungefär och är tänkt som rumsavdelare. Detta ger en volym på 1000L drygt (har bara tänkt fylla till 70 högt). För att ha 10x genomflödet behöver jag en returpump på 10.000 L/h. Detta blir dyrt både i inköp och drift eftersom de största jag hittar från de "erkända märkena" verkar ligga på max 8.500 L/h. Nu blir det kanske lite skillnad när man tar vattnet från ytan och skickar ut det så långt från "insuget"... eller?

Bifogar en bild som lätt illustrerar flödet som det är tänkt

post-5077-14468920186152_thumb.jpg

Ändrat av knabbuziak
La till en ful bild åxå för att illustrera flödet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar nog inte ens en vecka, sen är de inte täta längre.

Magnetventiler kanske.

Magnetiska ventiler tenderar att kunna strula dom med har man fått erfara...

Pneumatiska ventiler däremot som stänger/har säkert läge av vid elavbrott;) Systemet kommer att kosta några gånger mer är karet men det fungerar i 999 fall av 1000;)

Skämt o sido så måste ett system med bottenborrade returer vara ett CL system såtillvida att du inte har en sump som är större än karet.

Backventiler låter bra i teorin men dom kan strula även när man kör lösningsmedel som gått igenom 1μ filter.

När man ger tipps om nåt som kan resultera i enorma ekonomiska skador och ha en påtaglig påverkan på deras privatliv så bör man ha koll på vad man tippsar om.

Se till att ge info om eventuella risker med de ni rekomenderar så att personen ifråga kan göra en egen bedömmning, sen är det faktiskt upp till dom.

Lite moralpredikan men det får jag stå för denhär gången....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knabbuziak:

För att undgå översvämningsrisken kan du överväga följande upplägg.

1. Ha kvar överrinningen på kortsidan och led ner ett rör till sumpen och låt returen gå upp över vattennivån i akvariet på vanligt sätt med ett litet hål borrat i returledningen strax under vattenytan. Vid strömavbrott bryts häverten i returröret.

2. Koppla in fyra cirkulationspumpar á 2.500 l/h (eller två styck á 5.000 l/h) från överrinningskammaren med utlopp i botten av akvariet. Dvs en closed loop som Spooky skrev. Jag har bara ritat in en pump i exemplet, men du fattar nog vad jag menar. :)

På så sätt får du ett system som är säkrare vid strömavbrott och du behöver inte ha en enda stooor pump. En annan fördel med detta är att om en pump går sönder finns det fortfarande cirkulation kvar i akvariet.

post-2834-1446892018626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man ger tipps om nåt som kan resultera i enorma ekonomiska skador och ha en påtaglig påverkan på deras privatliv så bör man ha koll på vad man tippsar om.

Se till att ge info om eventuella risker med de ni rekomenderar så att personen ifråga kan göra en egen bedömmning, sen är det faktiskt upp till dom.

Lite moralpredikan men det får jag stå för denhär gången....

//NiXoN

Nu blir jag nästan förbannad. Jag rådde ju honom att inte ha det så här inte ens med backventiler.

Ska du moralpredika så gör det för någon som förtjänat det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Dra upp returen via avrinningskammaren, och ned igen, gör ett litet hål på undersidan av röret på högsta punkten. (ovanför vattennivån man vill hålla vid ett pumpstop, i huvudbaljan) Man förlorar lite av flödet eftersom det kommer spruta ut där, men helt plötsligt kan man ha en returpump nere i sumpen som driver inflöde via botten.

Rekomenderar grova jäkla rör till ett sådant flöde. Ju lägre motstånd slutbiten rör erbjuder desto mindre kommer förloras via lufthålet. Lämpligtvis ser man till så att det hamnar under vatten, så slipper man i alla fall lyssna på det eviga strilandet.

Men det finns inga egentliga hinder för en sådan design.

Flödet blir inte detsamma som från ett par streamers dock...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst - TACK för alla svar och FÖRLÅT för att jag ännu en gång startat en tråd som lett till munhuggeri!

Jag föll inte riktigt för din idé Slanten, men jag skulle kunna tänka mig en variant på din modell eventuellt. Jag har den inte riktigt färdig i huvudet och den blir således svår att illustrera i ord. Jag ska ta mig en funderare och se om jag kan få fram något bra.

Pneumatiska ventiler lät annars ganska häftigt. :)

Annars kanske man inte behöver dra allt vatten ner i sumpen/refugiet. Den primära tanken med cirkulationen var ju att den skulle vara säker för anemoner... Vilek ironiskt nog inte besvarats rakt ut...

Om det bara är strömavbrott som sätter stopp för min första modell så borde väl lösningen kunna heta "UPS"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan mycket väl göra så att du får ut strömningen från din returpump i botten eller var du vill om du gör en variant på Slantens idée. Se bara till att ditt matningsrör gör en loop över vattennivån i displayen och att du sätter åtminstone en av utströmningsrören i ytan (eller borrar ett litet hål å la Slantens idée) Då kommer du att hindra att systemet kommer att starta en hävert ner i sumpen. Du bör ha åtminstone ett utblås i ytan (eller strax under) för att öka syresättningen. Jag förstår att du vill ha denna lösning för att inte få någon anemon som massakeras i en flowpump. Finns andra varianter - jag har exempelvis byggt in en av mina flowpumpar i en BTN modul - inte för att vara anemonsäker men det blir det ju faktiskt (hade inte tänkt på det...)! Problemet med din lösning via pumpen och så många utströmmar är att du måste ha en helsikes returpump för att få någon fart i rören. Ett 20 mm rör med en enda utsrtömningspunkt är lämpligt för en pump på ca 2 kubik i timmen. Skall du då ha tre utströmmare så kommer du att få minst 6 kubik i timmen via utrinningen och det är rätt så mycket.

Slantens hela idée (med cirkulationspumpar från överinningskammaren) är nog ändå det bästa förslaget för att uppnå det du vill - mindre risk för anemonmassaker om du inte vill arbeta med BTN moduler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga säkra backventiler för saltvattensledningar till saltvattensakvarium. Oavsett vilken sorts backventil det handlar om finns det ändå risk att de inte funkar p.g.a. kalkavlagringar, alger, smuts eller små djur som växt fast, fastnat eller kryper omkring inne i rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara är strömavbrott som sätter stopp för min första modell så borde väl lösningen kunna heta "UPS"?

Det hjälper klart men pumpen kan ju gå sönder och då är det kört.

Det bästa är helt klart en closed loop i karet. Du kan då ha mer än en loop och sätta intag/utblås var du vill. Det du vill undvika är ju att anemonen kan komma åt någon inpeller och den sitter utanför karet i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På det akvarium som jag har är sumpproblemet löst på så sätt att sumpen är en del av själva akvariet, nämligen ca 20 cm av hela baksidan. Du kan ju få till något liknande om du använder överinningskammaren som plats för dina closed loop pumpar såsom Slanten föreslog

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teorin bakom ytavrinning är att föroreningar samlas vid vattenytan och via ytavrinngen transporteras till skummaren. Tar man ytavrinningsvattnet till annat också får man nog räkna upp storleken på skummaren litet. Jag skulle lägga insuget till closed loopen vid botten i karet. Där är det bra att ta vatten till ett UVC också. Ett sådant här insug är anemonsäkert: http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1092045902562_1230306770515/1159185655000/Ablaufsiebe.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har förstått idén med överrinning Stig och det var därför jag inte ville gå ifrån idén riktigt, men tack för poängteringen! :)

Bifogar ytterligare en ful teckning (ledsen att jag inte lyckats klura ut hur jag använder 3D-programmen ännu!) :smiley9:

Här har jag ritat in en backventil (röd) och ett hål (litet grönt streck) till att dra in luft om pumpen skulle lägga av. Jag vet att rördragningen kommer bli löjlig (inte minst med tanke på att det kommer krävas rejäla dimensioner), men skulle det kunna vara en teoretiskt genomförbar lösning?

post-5077-14468920196044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin funkar det om du har en ventil/utblås på böjjen uppe vid ytan men säter den igen så tömmer du hela karet...

Om du nu gör en sån variant så är det inte så långt ifrån att bara dra röret över kanten och längsmed bottnen utan att borra.

Jag hade nog börjat överväga att bygga insugsskydd till streampumpar istället .

Alternativt en HLP med varierande föde på en riktig CL, din retur fördelat på 3-4 utblås kommer nog inte att ge så mycke flås.

Jag menar bara att det börjar låta mer som en fixidé än en praktisk lösning;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak man kan tänka på är elförbrukningen och värmetillförsel.

En streanpump drar betydligt mer ström än en "vanlig" pump, och tillför därmed mindre värme med.

Oftast är ju CL designat med externa pumpar, då slipper man ju värmeproblem iaf.

En stream på 2000l/h drar väl i regel mindre än 10w, medans en impellerpump med samma kapacitet ofta ligger på 50w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , här har du lite info , http://www.oceansmotions.com/store/?osCsid=e6250eed16a424f6ad2826b3f1ac7586 , med ditt tänk så är det 100 % med en vatten skada om du inte har sumpen utanför huset , det räcker med en Turbo snigel på fel ställe när strömmen går , om du vill ha botten blås så måste in och utlopp vara en sluten krets , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...