Gå till innehåll

Jan-Eriks första 'riktiga' akvarium


Jan-Erik

Rekommenderade inlägg

Hej!

Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer:

Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup!

Optiwhite i front och sidorutor

Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den precis inte klarar returflödet, det lilla flöde som är kvar tas av ett 32-mm rör. Detta är helt tyst.

Skummare BM 150pro

Lyse 2xATI 4x54w

Cirkulation 2x http://www.fish-street.com/sunsun_jvp202b_12000litres_wavemaker_magnet?category_id=35 . Köpte 3, en hade en spricka i ena propellern. Den är nu reservdelspump ifall någon av de övriga två skulle gå sönder.

Returnpump Aquabee 2000/1

Bänken är en aluställning, 1 meter hög för att få upp det låga karet till bekväm betraktningshöjd. Denna skall kläs in i vita sidor.

Bilder kommer kanske imorgon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med positiva ord, jo jag tror det kan bli bra det här :)

Första mätningarna gjorda idag:

Nitrit < 0.01

Nitrat 2.5

8.0 < pH < 8.3 (tycker detta test är väldigt svårt att tolka färgen av)

Har skaffat en http://www.kjell.com/?item=39616&path=304000000,325000000,344500000 , så fort jag införskaffat en usb-hub med egen strömförsörjning (den kräver antingen 9v-adapter eller spänning över usb-porten för att fungera) kommer jag börja med en timme ljus om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt snyggt ut tycker jag.

Tackar!

Mätte idag lite värden, nitriten är helt omätbar, cirka 5 i nitrat och salthalt 1.024. Har flyttat över lite inkörd sten från min temporärförvaring sedan förra karet (50 l ikea-plastback), tar dock lite i taget därifrån då näringsvärdena är skyhöga där (varit lat med vattenbyten). Flyttade även över min Canthigaster valentini till det nya karet, så jag får hålla koll på nitriten så den inte kommer tillbaka i form av en nitrittopp. Jag kommer även att köra in den färska sten jag ska köpa till i en separat balja nu när jag har fisk i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten Salarias ramosus inköpt för att hålla alger i shack. Underbar liten gynnare som dessutom äter frysfoder som en gris, så det kommer knappast bli något problem för den att få i sig mat efter algerna gett med sig så som det blev för min S. fasciatus i förra karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
En liten liftare som kom med en sten Zoanthus, antar att det är en filtrerande sjögurka av något slag. Den är circa en cm i diameter.

nja e inte så säker på att det är någon sjögurka. skulle tro att det är någon form av gorgonia. tänker mest eftersom man inte kan se någon "kropp" undertill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja e inte så säker på att det är någon sjögurka. skulle tro att det är någon form av gorgonia. tänker mest eftersom man inte kan se någon "kropp" undertill.

En gorgoina är det definitivt inte, har några olika sådana och detta är något annat. Det verkar finnat en hålighet under knapparna som den bor i, den kan dra sig in helt bakom dem och försvinna ur sikt. Dessutom så för den in tentaklerna till munnen en och en, vilket stämmer med beskrivningar av denna http://www.poppe-images.com/?t=17&photoid=958728. Cool är den hursomhelst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Riktigt snygga kardinaler! Bra bild dessutom!

Tackar! Jo, de är fantastiskt fina. Nu efter en vecka så är de uppenbart mindre stressade då de inte håller ihop gruppen lika tätt, men ingen simmar någonsin för sig själv, hoppas de fortsätter simma tillsammans då gruppdynamiken är väldigt fin att titta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade i lördags en http://se.reeflex.net/tiere/463_Chaetodon_lunula.htm. Jag har funderat ett tag på vilken fjäril jag skulle skaffa och denna verkade uppfylla mina kriterier att vara vacker att titta på; den äter glasrosor, är inte alltför knepig med mathållningen och jag har förhoppningsvis en hygglig chans att få behålla mjukisarna i karet. Alla punkterna är uppfyllda än så länge, så jag håller tummarna för att den fortsätter uppföra sig.

post-3819-14468920714143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder du tar. Cool liten sjögurka.. vet du om den finns kvar i livet? /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet inte, den var endast dagaktiv ett kort tag precis när jag introducerat stenen den sitter i. Har inte kollat med lampa på natten på ett tag nu, kanske skulle ta och göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tragedi!

Min C. lunula satt tryckt mot ena streampumpen när jag kom hem, stendöd. Igår så simmade den friskt, åt mat för fullt och visade inga tecken på att något skulle stå galet till med hälsan. Någon som har någon teori om vad som hänt? Har mätt nitrit och nitrat, båda ligger på helt omätbar nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:( tråkigt att höra, hade själv mina två av mina clowner som tog självmord igår natt :(. Hade just sat i en liten clown på ca 1½ cm samma natt... Tydligen gillade dom inte honom alls.

Du har inte satt in något nytt? i akvariet som kankse stressat honom? skulle kunnat vara en naturlig död annars sånnt händer ju faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:( tråkigt att höra, hade själv mina två av mina clowner som tog självmord igår natt :(. Hade just sat i en liten clown på ca 1½ cm samma natt... Tydligen gillade dom inte honom alls.

Du har inte satt in något nytt? i akvariet som kankse stressat honom? skulle kunnat vara en naturlig död annars sånnt händer ju faktiskt.

Skrapade MYCKET alger (disigt i hela karet) igår, är det enda jag kommer på (samt att jag upptäckte att skummarens luftintag satts igen och rengjorde detta så den började skumma igen). Naturlig död känns inte som det troligaste alternativet när den bara varit en vecka i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Nu har det hänt lite saker i karet, har brottats med algproblem (mest grön cyano dock) under många månader och valde till slut att pröva att halvera ljusstyrkan, öka andelen blått ljus och sätta i ett gäng mjukkoraller. Detta i kombination med nya algätande fiskar (B. chrysospilos, Z. veliferum, S. spinus) plus sjöborrar verkar fungera och cyanon är inte ett problem längre samtidigt som håralgerna minskar.

post-3819-14468923298765_thumb.jpg

Om en månad blir det flytt, sedan skall sand i och hela baksidan fyllas med mjukisar är planen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Hur tycker du att dina Seio-pumpar funkar?

De låter en del med ett vinande ljud det gör de, jag föredrar det dock över 50-Hz-brum men frugan håller inte med. Flödesmässigt är de underbara men lite klena om man ska ha sps-klass på flödet. 2xml10 känns perfekt för 380 liter med mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...