Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Efter att varit utan akvarium snart i 1 år och inte saknat detta intresse så idag beställde jag en lampa utav Biotedmarin och är tillbaka på mattan!

Kommer bygga ett akvarium med måtten 49,5 x 49,5 x 50cm

Belsyning Giesemann Reflexx Nano 150watts HQI + 2x8watt T5

Ställningen blir en Ikea variant med invändig stomme utav träreglar

Ställningen kommer vara 70cm hög

Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x70 cm

Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x92 cm

Vill ha samma ide som ett Geismann IQ med bakstycke som går rätt upp så kommer sätta ihop 2st skivor bak och så sätt få rätt bredd och höjd. Ikea har inte högskåpsdörrar som är 50cm breda

Har lite saker sedan innan så det blir att rota fram detta

Returpump Tunze Master

Skummare ATI BM 200

GHL styrningen

ev 1st Tunze Nanostream eller en Ecotech Marine Vortech MP10 ES

Mitt stora akvariebygge blir senare då jag har mer att renovera och fixa i huset innan man kan börja med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Ja huset är prionr1 så har inte haft nått intresse alls. Vet ej ännu vilka koraller men man har sina favoriter.

Fanns gott om småkoraller och fisk hos Bioted så det är inge problem att få till detta. Blir mer sport nu att gå till ett litet snyggt akvarium...

Gillar akvariet som är på 1:à sidan på nano reef forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du e på g igen, även om det blev mindre än ditt djupdels projekt.

Tjoa till när du behöver ha fragg.

Djupvattendels projektet blev skjut dyrt så det är inte ens tanke att fundera på

Ser fram emot bilder så småningom Christian!

Japp jag med -dans

------

Funderar om man skall bygga ställningen i 45x45reglar eller om man skall hyvla ner dom till 35x35mm. Vill få bra med plats och samtidigt inte över dimensionera ställningen. Det blir la bara typ 130Kg på 0,25m2 eller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer akvariet vila på kanterna på sidoskivorna resp bakskivan ? , om så , hade det inte räckt med en fyrkantsram i överkant som fästes på sidorna resp bakkant o sen samma nere ? , dvs tyngden vilar på 3 stående "skivor" .. borde funka fint så har du inga stående reglar alls.. mer plats.. , eller är jag ute o fiskar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir att ha karet innanför skivorna och 2cm ner istället och känns mer stabilt med att ha ställning innanför.

Vet ej om man kan känna sig säker med en ram enbart där uppe fastsatt i skivorna.

Kan nån gadera att det håller med att limma med montagelim och skruva fast detta på insidan av skivan och så sätt slippa benen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De lodräta reglerna känns från mitt perspektiv som enorm overkill för ett så pass litet kar. Så länge som skivmöbeln är limmad och skruvad och inte upplevs som ranglig så kan den ju omöjligen haverera under ynka 100-200 kg. Är dessutom den nedsänkta regelramen limmad och skruvad mot skivorna så förs ju lasten över säkert och tryggt till skivstommen. Men några räkneargument har jag inte.

Men för att vara djävulens advokat - den svagaste punkten på din möbel lär vara i framkant där sidoskivorna inte är limmade 90 grader mot en annan skiva. Utan hörn så kan de ju tänkas kalva/böjas utåt. Ska det finnas någon lodrät förstärkning är det väl där?

Måste erkänna att jag aldrig ställt ett akvarium på regelstomme - de har alla stått på skåp av olika skivmaterial utan problem. Men jag har inte någonsin byggt något uppåt kubikmeterklassen. Mitt nuvarande cirka 200 l (vad det nu är) hörnakvarium står på hemmabyggt skåp i furulimträskiva utan lodräta reglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey känns gôtt att få lite mer feedback. Skivorna är som skriver från Ikea. Limmar man ihop denna "kub" stomme å sedan sätter Aluminium vinkel profiler å skruvar så borde det vara biff att funka och en regelram där uppe som akvariet står på.

Det blir en "botten" ca 10 cm upp från golvet där sumpen kommer stå så dår får man ju även stabilitet nere där det skulle "kunna kalva/böjas utåt. Tänkte ha denna sump så från golvet så man får plats med en låda därunder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har återigen blivit indragen i dyrare akvarium men efter vi rett ut detta så var det exckusiv design etc så får vänta på tillverkaren skall komma med en ny offert med priset. Även om det är lockande men inte detta akvarium med Girade hörn istället för vanliga kant i kant limningar

det finns en viss maxsumma för ett akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...