Gå till innehåll

Kemikalier utan ytavrinning eller sump?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag undrar lite hur ni, som inte har sump eller ytavrinning, tillsätter kemikalier efter balling metoden.

Har nämligen funderat på att införskaffa ett akvarium där jag möjligtvis inte skulle ha någon ytavrinning och absolut inte någon sump.

Dock är jag lite tveksam för det innebär ju att man måste ha en påhängningsskummare.

Vilket i sig inte är något jätteproblem.

Däremot funderar jag på hur jag skulle kunna tillsätta mina lösningar av kemikalier.

Kalciumklorid och magnesiumsulfat är väl ok att tillsätta utan någon större risk men natriumkarbonaten är ju starkt pH påverkande och det borde ju blir lite utav en chock om man hällde det direkt i akvariet.

Så hur gör ni??

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men många använder väl Natriumkarbonat från Marinakvariet och de kemikalierna är betydligt svagare än mina.

Mina mättade lösningar tillsätts ca 2 dl/vecka har hört folk som tillsätter mer än så dagligen när de använder "köpe" kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte orolig för att dosera kemikalierna utan mellanrum.

Jag vet att kalciumklorid och Natriumkarbonat kan fällas ut till Kalciumkarbonat = krita och att det bildas Natriumklorid som kan orsaka jon-obalans.

Det är istället risken för eventuella "chocker" i akvariet som jag är orolig för.

Till exempel så är ju Natriumkarbonaten stark pH påverkande vad händer då om man häller i precis då en fisk simmar förbi?

Allting i akvarierna är ju känsliga för pH chocker så om man doserar och har oturen att "dosen" skickas iväg via en pump direkt på en korall eller något annat känsligt så kanske det går illa.

Åsikter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl ta ett 720 med ytavrinning.

På så sätt får jag ju 10000 l/h bakom stenen samt ett ställe att sätta skummare och dosera kemikalier i.

Har en Aqua medic multi 1000 eller vad de nyu heter men det saknas en del saker så jag hade behövt köpa en ny för att det skulle gå ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att kemikalierna från Marinakvariet e lika starka som dina e men varför blanda dom så starkt e för mig helt obegripligt,fördet e bättre med svag blandning o tillföra ofta än stark och sällan för då får dina fiskar ett jämnare PH att simma i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör sina lösningar så att de har mindre vikt än vattnet 1.024? så är det ingen risk att lösningarna sjunker till botten och blir liggande tills djuren i sanden blivit förgiftade. I ytan är det bäst rörelse på vattnet i de flesta kar och därför är det bäst att blanda ut lösningarna där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...