Gå till innehåll

mitt första bygge helt ny inom salt 375L


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Hej och välkommen till guiden!

Vill inte vara tjatig men ang ditt enda rör ner till sumpen så är de väldigt vågligt och köra med de. Bara så du vet så skulle de bli stopp i de röret så kommer i allt vatten i sumpen OCH vattnet för påfyllning ligga på golvet i rummet. Du gör som de vill med jag bara varnar dig. Jag hade inte vågat ha de så. Jag hade borrat ett hål till direkt hur nervöst de än är att borra i glas.

Snyggt bygge för övrigt och hoppas du kommer få allt till och fungera bra! :smiley20:

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 330
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och välkommen till guiden!

Vill inte vara tjatig men ang ditt enda rör ner till sumpen så är de väldigt vågligt och köra med de. Bara så du vet så skulle de bli stopp i de röret så kommer i allt vatten i sumpen OCH vattnet för påfyllning ligga på golvet i rummet. Du gör som de vill med jag bara varnar dig. Jag hade inte vågat ha de så. Jag hade borrat ett hål till direkt hur nervöst de än är att borra i glas.

Snyggt bygge för övrigt och hoppas du kommer få allt till och fungera bra! :smiley20:

/André

om det blir stopp kommer bara 7 liter upp i huvudkaret så det kommer inte rinna över. vilken av pumparna i ovanståendeinlägg av mig had du kört med ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det blir stopp kommer bara 7 liter upp i huvudkaret så det kommer inte rinna över. vilken av pumparna i ovanståendeinlägg av mig had du kört med ?.

De var ju bra. Men skulle du inte ha automatisk påfyllning i form av en tunze osmolator? För den kommer ju fylla på vatten i sumpen medans huvudkaret fylls vid stopp.

Har ingen erfarenhet av seio steamers, varken om de är bra eller dåliga. Men jag hade kört med p1500.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De var ju bra. Men skulle du inte ha automatisk påfyllning i form av en tunze osmolator? För den kommer ju fylla på vatten i sumpen medans huvudkaret fylls vid stopp.

Har ingen erfarenhet av seio steamers, varken om de är bra eller dåliga. Men jag hade kört med p1500.

/André

jag kommer till en början ha osmos vatten i skåpet men kommer fylla på själv dagligen om det behövs hade tänkt ha 20 liter ca stående brevid. tror karet klarar av att svälga undan det med om jag ska ha osmolator 20 liter är inte mer än 1-2 cm på huvudkaret.( returfacket är på 5 liter). så 25 liter blir inte ens 3 cm på huvudkaret och så hög vattennivå komer jag inte ha att risken finns att det rinner över. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer till en början ha osmos vatten i skåpet men kommer fylla på själv dagligen om det behövs hade tänkt ha 20 liter ca stående brevid. tror karet klarar av att svälga undan det med om jag ska ha osmolator 20 liter är inte mer än 1-2 cm på huvudkaret.( returfacket är på 5 liter). så 25 liter blir inte ens 3 cm på huvudkaret och så hög vattennivå komer jag inte ha att risken finns att det rinner över. smiley1.gif

Okej, men då är de ju lugna puckar. :smiley20: Bara lite och köra på.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

kommer lite bilder har äntligen fått in karet och är i princip färdigt för påfyllning, tatt en jä...a tid har flyttat och allt men nu börgar det ta form. skall på en vit plexi skiva fram på möblen med kommer nog ha det öppet första tiden.

post-4956-14468921994845_thumb.jpg

post-4956-14468921995055_thumb.jpg

post-4956-14468921995281_thumb.jpg

post-4956-14468921995524_thumb.jpg

post-4956-14468921995802_thumb.jpg

post-4956-14468921996072_thumb.jpg

post-4956-14468921996371_thumb.jpg

post-4956-14468921996646_thumb.jpg

post-4956-14468921996935_thumb.jpg

post-4956-14468921997221_thumb.jpg

post-4956-14468921997481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

Den lilla kontrollpanelen på listen upp till belysningen, är det en timer för ljuset? Smidigt att ha den där isf. :)

japp det är styrning till dom 4 översta utagen på listen dom 3 översta uttagen är kopplade till 3 st kontaktorer för att förhindra backström och liknande. blev ganska smidigt att jag slipper 4 timers och kan programera alla veckans dagar med olika tider om jag kämmer för det.

blir nog att fylla på med osmos till helgen. det tar ett tag att fylla upp har jag förstått. kommer det alltid mer waste water än osmos vatten ur anläggningarna? och finns det något sätt att kolla att vattnet är bra som kommer ur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det är styrning till dom 4 översta utagen på listen dom 3 översta uttagen är kopplade till 3 st kontaktorer för att förhindra backström och liknande. blev ganska smidigt att jag slipper 4 timers och kan programera alla veckans dagar med olika tider om jag kämmer för det.

Ser riktigt smidigt ut. Vad är det för pryttlar du har använt? Länk till var du handlade dom?

blir nog att fylla på med osmos till helgen. det tar ett tag att fylla upp har jag förstått. kommer det alltid mer waste water än osmos vatten ur anläggningarna? och finns det något sätt att kolla att vattnet är bra som kommer ur?

Brukar komma mer 'slaskvatten' än osmosvatten.

Du kan ju använda dina vanliga mätpryttlar om du vill mäta. Det finns sånna här men jag har ännu inte kännt att det har vart nödvändigt.

Riktigt snyggt bygge för övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kokar osmos vatten ofta (typ var och varannan dag) så låt dom första 10-15 minuterna av osmosvatten gå i slasken.

Jag har TDS mätare och får ut "smutsigt" vatten (upp til 6 ppm TDS) dom första 10 minuterna, sen är det nollat (givet att dina filter är ok). Jag fyller hinkarna en gång i veckan ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kokar osmos vatten ofta (typ var och varannan dag) så låt dom första 10-15 minuterna av osmosvatten gå i slasken.

Jag har TDS mätare och får ut "smutsigt" vatten (upp til 6 ppm TDS) dom första 10 minuterna, sen är det nollat (givet att dina filter är ok). Jag fyller hinkarna en gång i veckan ungefär.

ja förutsätter filterna är ok den är helt ny. är en aqua nature. blev osäker vilken slang som va osmos och waste water lite dålig beskrivning men antar att den gula slanegn va waste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt smidigt ut. Vad är det för pryttlar du har använt? Länk till var du handlade dom?

Brukar komma mer 'slaskvatten' än osmosvatten.

Du kan ju använda dina vanliga mätpryttlar om du vill mäta. Det finns sånna här men jag har ännu inte kännt att det har vart nödvändigt.

Riktigt snyggt bygge för övrigt.

i kanalen är allt ordnat genom jobbet genom ahlsel lite förmåner får man ha genom jobbbet:), sen är mycket beställt genom triton,

har inte kvar länkar till allt varigt ett väldigt utdraget projekt:smiley18:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör igång osmosen så ser du vilken som är slaskvatten (mest vatten) och vilken som är osmosvatten (minst vatten). Skulle våga påstå att det är omöjligt att ta miste på det..

På min Aquatic Nature är den gula slask, men jag har ett silikatfilter efter osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör igång osmosen så ser du vilken som är slaskvatten (mest vatten) och vilken som är osmosvatten (minst vatten). Skulle våga påstå att det är omöjligt att ta miste på det..

På min Aquatic Nature är den gula slask, men jag har ett silikatfilter efter osmosen.

okok jag antog att gul slang va waste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i kanalen är allt ordnat genom jobbet genom ahlsel lite förmåner får man ha genom jobbbet:), sen är mycket beställt genom triton,

har inte kvar länkar till allt varigt ett väldigt utdraget projekt:smiley18:

Synd att du inte hade länkar till dom. Då måste jag utföra arbetet själv. :)

Mitt projekt är inte mer än på planeringsstadiet än, så jag har dock gott om tid på mig. Räkna dock med att jag försöker stjäla ditt koncept. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du inte hade länkar till dom. Då måste jag utföra arbetet själv. :)

Mitt projekt är inte mer än på planeringsstadiet än, så jag har dock gott om tid på mig. Räkna dock med att jag försöker stjäla ditt koncept. :)

det är bara att köra på är det någon speciellgrej du undrar över så kan jag skicka vad saken heter iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt och prydligt!

En liten fråga/tanke: Överrinningen i vänstra hörnet ser ut att inte ha en överrinningskammare. Stämmer det?

Jag hade nog satt dit en glasskiva för att undvika att du tömmer hela akvariet om rörgenomföringen i botten går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt och prydligt!

En liten fråga/tanke: Överrinningen i vänstra hörnet ser ut att inte ha en överrinningskammare. Stämmer det?

Jag hade nog satt dit en glasskiva för att undvika att du tömmer hela akvariet om rörgenomföringen i botten går sönder.

stämmer. det kommer har inte fått tag på glas än det är påväg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man har en extra kammare är dels för att skydda överfyllning av sumpen om man får strömavbrott, dvs du tömmer bara en bråkdel av vattnet från karet om du skulle få strömavbrott eller returpumpshaveri, och dels så får du en kammare du skyddar mot fiskar som annars kan fastna och följa med ner i sumpen om du istället har en bredare överrinningskam du silar vattnet genom än endast ett rör direkt i karet. För att inte tala om snäckor som kan få för sig att klättra upp och vidare ner i röret. Lagom kul att få en turbosnäcka som sätter sig halvvägs ner en natt...

Så om du inte vill bygga en box nerifrån botten och upp, så kan du göra en kopp med ett hål i botten med en gummipackning som du trär över röret och som då skyddar mot dessa saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jag hade alla dagar i veckan satt ett glas för med en kam högst upp. Billig livförsäkring så inte något sätter sig i röret och påverkar ett ev stopp i röret.

Den lilla kostnaden det kostar att bygga detta är inget emot om djur skulle fastna eller röret skulle gå sönder o tömma karet.

Sen är det mycket snyggare o kunna gömma det röret bakom en glasskiva som man kan sätta BTN på eller måla den svart.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man har en extra kammare är dels för att skydda överfyllning av sumpen om man får strömavbrott, dvs du tömmer bara en bråkdel av vattnet från karet om du skulle få strömavbrott eller returpumpshaveri, och dels så får du en kammare du skyddar mot fiskar som annars kan fastna och följa med ner i sumpen om du istället har en bredare överrinningskam du silar vattnet genom än endast ett rör direkt i karet. För att inte tala om snäckor som kan få för sig att klättra upp och vidare ner i röret. Lagom kul att få en turbosnäcka som sätter sig halvvägs ner en natt...

Så om du inte vill bygga en box nerifrån botten och upp, så kan du göra en kopp med ett hål i botten med en gummipackning som du trär över röret och som då skyddar mot dessa saker.

nu hängde jag inte med men det med koppen verkar intressant. jag ville ha en sådan kopp men jag har ingen aning om hur jag ska göra den. hur stor behöverd en vara? och vad ska jag bygga den av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du kan hitta en kopp på kanske 10x10x10cm, då kan du kapa upp ett antal tänder runt om, borrar ett hål i botten för att kunna trä över röret och mellan rör och kopp sätter du en gummibussning så den håller sig på plats.

Vad den ska vara tillverkad av kan vara tex akryl, pvc eller om du hittar något fisk-tillbehör något gammalt filter av något slag kanske? Minns att det fanns en genomskinlig grej man stoppade vadd i och hade i ett hörn i karet, det var iofs för många år sen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...