Gå till innehåll

2010 - 09


NiXoN

Rekommenderade inlägg

NiXoN´s Fraggkar

post-2410-14468920273861_thumb.jpg

Normalt så tackar man för att folk tycker ens kar är snyggt och man har därav blivit ombedd att vara med som TOTM.

I mitt fall så blir det inte riktigt så även om jag gärna hade önskat att det var så.

Jag är med för att mitt kar representerar något som kommer att bli mer vanligt i framtiden och en ren nödvändighet om hobbyn skall utvecklas och spridas. Nu kan det låta som jag är moder Teresa eller någon halvradikal MP mupp som skall rädda värden, men så är nog inte fallet.

Jag har inte heller skaffat odlingen för någon ekonomisk vinning heller då jag inte driver det så pass hårt att det gör någon märkbar vinst.(Vill ni bli rika så finns det bättre saker att odla)

Mitt fraggkar är ett symptom av att jag är en packråtta som har svårt att slänga saker som små fraggar och kolonier som jag inte vill ha i mitt huvudkar.

”So my name is NiXoN and I ´m a Coral Hoarder”

Bakgrund

Blev intreserad av salt vid 12-13 års ålder, sen tog det några år innan man hade möjligheten att prova på.

Jag har haft ett odlingskar innan den här burken som jag byggt själv, den här versionen är lite mer förfinad och vissa ”snålhetsmissar” har eliminerats.

Eftersom jag gillar att samla på mig lite fraggar och varierande sorter av koraller så blir fraggburken ett bra alternativ till skillnad från ett normalt kar med begränsad ”optimal” yta.

Teknik

Hårdvaran är mycket till för att förenkla skötseln av akvariet, vissa saker som doserpumpar är dock nästintill ett krav för ett så packat kar.

Jag gillar prylar på gott o ont, men jag hävdar inte att dom gör akvariet bättre bara mer intressant. Det finns en del LPS/mjukisar i karet och därav så har jag en hel del zoner med lågt flöde. Däremot så skulle jag aldrig kunna tänka mig en omsättning på 10ggr volymen i timmen även med ett så öppet kar. Kan vi inte bara begrava den regeln bredvid powerheadsen den skapades för?

Såhär ser min leksakslista ut…

Akvarium b120 h25 d70, 2x25mm genomföringar.

Retur Aquabee 2000/1

Sump Deltec microreef med en inbyggd skummare samt filtermatta.

Tunze osmolator.

Grotech doserpump med EP2 expansion.

AM 2x39wT5 x3, ATI blue+ 3st, ATI actinic 2st, Duo 15k 1st.

Ett gammalt fluidiserande minifilter med kol+ alu-baserad remower(N/P pellets framöver)

Vortech MP10.

Seio 530, 2 st.

Grotech fläkt

Akvariet har dubbla rör ner med ett hävertsystem som gör att det är helt ljudlöst och återstartar automatiskt vid elavbrott. Jag har tidigare provat durson etc men det finns inget som slår ett hävertsystem.

Jag använder 6st 39w t5 rör som verkar ge mer än nog med effekt, dom är dock aningen korta till det här karet men det funkar när man placerar mindre ljuskrävande koraller ute på kanterna. Sen en tid tillbaka så har jag kört med mestadels blåa rör vilket jag tycker ger en estetisk behaglig effekt. Jag kan inte säga att tillväxten skulle lida av detta heller.

post-2410-14468920274418_thumb.jpg

post-2410-1446892027493_thumb.jpg

Magnetomröraren är en ypperlig leksak, blanda kemikalierna till testen o sen är det bara att droppa i reagensen medans omröraren blandar. Man slipper de enormt jobbiga arbetet av att skaka provet

Det funkar även bra till att blanda mindre mängder med kemikalier, upp till en halvliter ca.

Fiskar

Nja det är inte direkt prioriterat i dehär karet, det mesta är ”rester” från gamla kar och då jag köpt upp hela burkar med hårdvara o allt.

Scopasen är den mest ”praktiska” fisken i karet men han borde få ett större boende...

Clownerna leker ibland men ser såpass inavlade ut så jag vet inte riktigt om jag skall försöka rädda en kull någon gång.

Det finns även en lite grön korallväktare i karet som jag skaffade som min första fisk, därav får han gå kvar trots att han nafsar på acron ibland.

Frökenfisken åker ner i vita hissen om jag får tag på den någon dag, det är en riktig sabotör i en annars fredlig burk.

post-2410-14468920275704_thumb.jpg

Lägre djur

Några snäckor som gnatar runt och käkar alger, 5-6 st verkar vara nog för att karet skall hållas rent.

En eremit som lever på lånad tid, han har en förkärlek för att välta fraggar som inte sitter på ”pegs”.

Koraller

Ähum, jag skäms lite när jag måste medge att jag inte haft någon artspecifik lista till karet. Det mesta har jag fått tag på via byteshandel och enstaka fraggköp. Allt går genom karantän innan karet då jag haft AEFW en gång och lärt mig den hårda vägen.

Färgerna på mina koraller är riktigt urusla vilket är tråkigt då jag har en del fina arter som bara behöver komma i form. Det är nästan så man skäms o visa upp eländet.

Mycket i mitt kar sitter på Pegs nuförtiden, mest för att man kan ha flera koraller tätare ihop. Som det är nu så köper jag pegsen från ebay då det inte finns att hitta till ett rimligt pris i Sverige, speciellt när man köper 200st eller fler åt gången. Korallerna limmas för det mesta med vanlig Loctite men jag har tänkt försöka få tag på en tjockare variant av cyanoakrylat framöver. För fraggning använder jag lite varierande instrument, skalpell blad 11 är en favorit, dremmelkopia med diamantklinga för LPS, tänger för SPS. Jag har även skyddsglasögon då jag hanterar vissa koraller eller kapar större mängder med fraggar.

Här kommer dock en lite grov summering av arter.

Acropora

16st olika varianter i fraggkaret. En personlig favorit är den amerikanerna kallar för ”Red Planet”, några övriga jag fått namn på men dom är ej bekräftade.

Chesterfieldensis, Gomezi, Prostrata, Tenuis, Millepora, Florida, Desalwii.

post-2410-14468920276073_thumb.jpg

post-2410-14468920279114_thumb.jpg

Jag har ytterligare ett tiotal andra varianter i huvudkaret…

Dom flesta i fraggkaret är till för ”personligt bruk” dvs jag har bara 1-2 små ex. av dom.

Montipora SP

6st varianter. Tex confusa, kirch, undata, samt någon digitata och skivväxande.

post-2410-14468920276549_thumb.jpg

Seriatopora Hysterix

4st Olika färg varianter, gul, rosa, lila, och en gul/rosa.

post-2410-14468920277045_thumb.jpg

Pocillopora damicornis

Gul samt rosa.

post-2410-14468920277201_thumb.jpg

Porites

Med några maskar som envisas hänga kvar…

Stylophora

Echinopora lamellosa

post-2410-14468920277426_thumb.jpg

Euphyllia

2 Varianter…

post-2410-14468920277693_thumb.jpg

Pavona

decussata samt cactus

post-2410-14468920278106_thumb.jpg

Ricordea

4 Färgmorfer, den största är som ett tefat med rött o limegrönt när den puffar upp sig…

post-2410-14468920278498_thumb.jpg

Sarcophyton

1st liten grön ”hulk”

post-2410-14468920278744_thumb.jpg

Tillsatser och skötsel

Balling med NaCl fritt salt +Mg.

Salt 1,026

dKh 8,5

Ca 400+

Mg 1350+

Fosfat knappt mätbart med Rowa.

Nitrat 2 med M&N

Balling åtgången varierar med belastningen men jag har doserat historiskt mellan 80ml-150ml per dygn.

VB sker varannan vecka med ca 15%, ibland gör jag 50% byten för att friska upp spårämnen lite mer. Det är även ett sätt att bli av med eventuella toxiner som korallerna producerar i ett så packat kar. Oavsett vad tanken är bakom de hela så ger det en viss boost åt tillväxten…

Tester brukar jag köra varje söndag, jag har fått tag på en magnetomrörare(som man har på labb) vilket gör de hela lite mer bekvämt. Man har även mindre risk att stjälpa ut allt precis innan testet är klart. Vågen jag använder är även den arvegods från ett nerlagt labb så det blir exakt o fint när allt skall vägas o blandas.

Jag har även en grön skivväxande monti som fungerar utmärkt som mätsticka för kalium, den grånar till och blir gul då värdena droppar för mycket.

Spårämnen jag kör med nu är tropic marines A och K, kan inte säga om dom gör så mycket men det lär man se framöver. Utöver det så blir de Saliferts Strontium o jod, jag vet att Strontium är lite kontroversiellt angående huruvida det är till nytta. Vissa hävdar dock att det behövs för en starkare skelettstruktur vilket är orsaken till att jag börjat dosera.

Jag använder även lite Alu-remower samt aktivt kol för att fintrimma värdena, tanken är att börja med biopellets även i dehär karet under hösten.

post-2410-14468920278961_thumb.jpg

Framtidsplaner

Få färg på korallerna.

Jag har länge haft nyanser av brunt, just när vändningen börjat komma så har alltid något nytt hänt som gjort att jag tagit ett steg bakåt igen.

Jag har även en hel hög men Acanthastrea på vägen in som blir en ny dimension i karet.

En detalj som bör göras om är sumpen, det behövs mer utrymme och jag är sugen på ett litet refugium för min LS+ lite macroalger. Som det är nu så har jag 1½cm till kanten på sumpen när elen går, känns lite sisådär.

Saker jag gjort annorlunda.

Karet är version 2 så det mesta är fixat, en större sump är det som ligger högst på önskelistan just nu.

Det är dock möjligt att jag borde ha gjort karet lite större, men det är som vanligt…

Övrigt

Min försäljning har mest gått ut på att frigöra utrymme så jag har inte direkt blodlåtit köparna. Jag har dock inte sålt koraller till privatpersoner på ett tag pga allt strul det innebär, majoriteten är trevliga och sakliga men så finns vissa stjärnor. Jag har haft såpass dåliga erfarenheter att jag i princip lagt ner korallförsäljningen, till privata och skickar det överblivna/överproduktionen till den lokala handeln.

post-2410-14468920279746_thumb.jpg

Tackar…

Er som har överseende med bildkvaliteten, det är länge sen jag höll i en systemkamera men jag försökte få färgerna hyggligt representativa.

Min alldeles för snälla sambo, hon har oväntat bra koll på salt(gäller även priser beklagligt nog).

SVG´s medlemmar, många bidrar med kunskap som underlättar för oss andra och det uppskattas.

Det goda folket på Reef Central som alltid kan stå för det bästa och sämsta inom hobbyn.

Slutligen ett speciellt tack till Sveriges seriösa saltbutiker, jag hoppas ni orkar kämpa vidare i det bistra ekonomiska klimatet som finns idag.

Diskutera artikel här

post-2410-14468920274006_thumb.jpg

post-2410-14468920274217_thumb.jpg

post-2410-14468920274626_thumb.jpg

post-2410-14468920274791_thumb.jpg

post-2410-14468920275073_thumb.jpg

post-2410-14468920275273_thumb.jpg

post-2410-14468920275477_thumb.jpg

post-2410-14468920275917_thumb.jpg

post-2410-14468920276353_thumb.jpg

post-2410-14468920276834_thumb.jpg

post-2410-14468920277897_thumb.jpg

post-2410-14468920278314_thumb.jpg

post-2410-14468920279332_thumb.jpg

post-2410-14468920279546_thumb.jpg

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...