Gå till innehåll

September 2010 - NiXoN's Fraggtank


Rekommenderade inlägg

Hupp, va mycke frågor de blev;)

Karet är specialbeställt just för att få maximalt utnytjande av mängden vatten och ljus.

Trots att karet är lågt så är det ändå gjort i 8mm flotglas pga volymen.

Strtar man om så vill man altid ha större, då skulle jag eventuellt satsa på ett kar som passar för 80w T5 rör. Orsaken är att det är de mest ekonomiska då rören bara skiljer ett par tior oavsett watt. Sen räcker de med 4 rör så har man en hel del yta med massor av ljus. Höjden skulle jag nog behålla runt 25 cm de verkar funka bra.

Magnetomröraren är en ypperlig leksak, blanda kemikalierna till testen o sen är det bara att droppa i reagensen medans omröraren blandar. Man slipper de enormt jobbiga arbetet av att skaka provet;)

Det funkar även bra till att blanda mindre mängder med kemikalier, upp till en halvliter ca.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vad sugen på att utveckla idén om en fraggdel i sumpen man blev när man läser detta. Det vore ju trevligt att ha någonstans där man kan dra upp fraggar att byta med andra nu medans man är i expansionsfasen iallafall. :)

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se du kör detta projekt! Helt klart en dröm att fler hade möjlighet och intresse att odla mer rationellt. Kanske ska värma källaren trots allt...

Några frågor:

- Korallerna verkar stå ganska tätt. Upplever du någonsin problem med att de inte gillar varandra - dvs kemiskt krigföring och liknande?

- Om man skulle odla koraller så rationellt som möjligt, dvs försöka skära ner på alla kostnader utan hänsyn till estetik och liknande, hur skulle du med dina erfarenheter göra? Vad upplever du som minimal teknik och skötsel? Finns det några trick för att som man aldrig skulle vilja tillämpa i sitt vardagsrumsakvarium man kan använda sig av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fraggdel i sumpen är det enklaste sättet att få lite avställnigsyta med bra värden, så de e bara att börja räkna o mäta. Ett tipps är att köra motsatt ljuscykel både för temp och ph utjämning.

Korallerna står riktigt tätt många gånger, jag har funderat om de inte hämmar tillväxten lite men det är inte för påtagligt.

Jag har funderat på att köra ozon för att döda av lite toxiner, det andra alternativet är Seachem Purigen som är en absorber man kan regenerera.

Vill man köra med riktigt låg budjet och försöka göra vinst så kan man använda plastbehållare, typ dom ikea har som passar under sängar.

Det är nog fortfarande effektivast med så långa T5 rör som möjligt, sen kan man satsa på billighetsvarianten där med Osram880 och osram67.(har dock inte provat själv)

Köper man rören per låda med 25 st så blir det relativt billigt.

LED kommer förr eller senare att vara förstahandsvalet, jag är sugen o täcka ändan av odlingskaret med en liten cree konstalation för att se hur de blir.

Annars så är det nog en fet kalkreaktor som gäller om man skall få riktig ekonomi på systemet.

Nu pratar jag dock om ett odlingssystem på 1-3 kubik. Små kar som mina har nog en bättre ekonomi med balling samt så är de enkelt att parera för variationer i åtgång.

Alternativen är växthusodling som kanske kan funka i södra sverige, men då pratar vi om volymer för europa för att få den typen av odlig ekonomiskt försvarbar.

Det man inte vill ha i sitt vardagsrum är eggcrathyllor med små pegs. Ser inte snyggt ut men de är praktiskt, lyft upp o damsug undan skräpet.

Man kan ju experimentera på ett helt annat sätt med ett fraggkar, tex lite HGH om man mot förmodan får tag på de;)

Det finns lite aplikationer som används i haven tex el, men där vet inte jag om någon privat som lyckats.

Vissa matar hårt i odlingskar och håller sig til en viss typ av korall som kan utnytja detta, det är nåt man inte gör i ett huvudkar.

Mitt bästa tipps gäller alla, använd någon form av karantän/behandlig för nya koraller.

Jag har inte sett nåt i mina system och jag badar lite olika arter ibland, men jag ger trots de inga garantier.

Om ni inte har ett separat kar så doppa dom i någon form av medel åtminståne.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt kar du har där, de flesta av mina sps:er kommer därifrån :)

Återkommer gärna igen om du återupptar försäljningen....Lasse har ju inte ett jota hemma :-/

Härligt att se en TOTM också, jag tycker det är fenomenalt format att läsa om ett kar! hoppas det fortsätter framöver

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade Anthony Calfos Book of Coral Propagation och den var en riktig inspirationskälla för att sätta igång med korallodling. Det tog inte många minuter av läsande innan jag började fundera på korallväxthus i trädgården. Men jag har nog varken intresse eller rutin nog för att mäkta med ens en liten korallodling...

När estetiken inte spelar så stor roll så dyker ju en mängd tekniska möjligheter upp. Går det t ex att odla koraller under fotosyntetiskt optimerat ljus? Rent blått ljus (Osram 67) t ex? Att odla koraller fritt hängande i fiskelina tycke jag också var en kul idé i Calfos bok även om metoden kanske inte skapar drömmaterialet för försäljning.

Ja tar du upp lite fraggförsäljning i Södertälje så stannar jag gärna till på väg hem från jobbet... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att få såpas possitiv feedback! Jag har en tendens att bli lite långrandig när jag föröker förklara nåt, hoppas jag inte tappade de röda tråden alltför många gånger.

Calfo är rätt rolig, han har en del riktigt bra ideer men ibland så är jag övertygad om att han odlar mer än koraller-ciggar-

Jag är själv dock ingen odlingsguru så ta inte mig på för stort alvar ;)

Jag får väl ta en funderare om försäljningen men det är lite tveksamt.

Har man varit med om att någon plötsligt bankar på dörren utan förvarning o börjar tjafsa med sambon o propsa på att få komma in så drar man örona åt sig...

Dom mindre farliga har vart dom som hävdar att man sålt dålig korall för att dom dör bara. Sen framkommer de att det ända dom mäter är salinitet med en vipparmsmätare, eller att dom har en bunt FO fisk.

Har haft någon som försökt köpa koraller till ett sötvattenskar men det kom fram i tid...

Domhär är dock undantag från normen, dom flesta är kunniga och de blir ofta roliga diskutioner och flera återbesök.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Riktigt snygga grejer du har Niklas, imponerad. Säg gärna till om du kan tänka dej att stänka iväg någon kul fragg/korall till försäljning nångång. Brukar ha vägarna förbi stockholm å hälsa på farsgubben. Du behöver inte oroa dej att jag parkerar ovanpå er bil, sparkar in dörren och skriker hejdlöst ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket, det ser lite bättre ut i dagsläget för de mesta.

Jag har dock tappat färgerna på vissa Acroporor pga kraftig matning av acanastreorna, men det löser sig nog frammöver.

Tillväxten har varit hyfsad den med så jag får väl börja göra mig av med en del snar för att få plats med nytt.

Vem vet kanske de blir en annons om jag känner att jag orkar;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket, det ser lite bättre ut i dagsläget för de mesta.

Jag har dock tappat färgerna på vissa Acroporor pga kraftig matning av acanastreorna, men det löser sig nog frammöver.

Tillväxten har varit hyfsad den med så jag får väl börja göra mig av med en del snar för att få plats med nytt.

Vem vet kanske de blir en annons om jag känner att jag orkar;)

//NiXoN

Säg bara till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...