Gå till innehåll

Mitt första-Redan lite problem


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu efter mycket läsande tog jag steget.

Köpte ett begagnat akvarium på 200 liter för att köra igång.

Dock märkte jag att det fanns mycket alger redan från början.

Karet började sin cykel efter flytten och det blev ganska grönt i hela karet.

Efter ett par veckor verkade en del ha försvunnit, men tills idag är det fortfarande mycket kvar.

Jag har för första gången kört lite Deltec phostafadsorber (0,5 dl) i en strumpa, i en vecka och gick nu upp till 1,5 dl.

Mina värden är:

Ca: 475

Mg: 1275

Kh: 9,6

Po4: enligt salifert väldigt väldigt lite.0,02 kanske.

No2: 0,1 eller närmare 0.

Som sagt, har varit svårt med att greppa allt i början, men uppskattar all hjälp och kritik man kan få.

Det tog tyvärr 1 dygn innan jag fick i stenen, så kanske något läcker?

Eller är det bara att vänta ut? Är inne på 6e veckan för övrigt.

Tackar för all hjälp man redan fått här av alla trevliga akvarister!

post-4913-14468920319465_thumb.jpg

post-4913-14468920319598_thumb.jpg

post-4913-14468920319776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du lyset på?

Har du mätt nitrat (No3)?

Kör du med osmos?

Kör på med fosfatremovern, försök hitta ett ställe för strumpan där det cirkulerar mycket vatten.

Rensa ur så mycket alger du kan manuellt, den binder näring. Genom rensning tar du bort en del av näringen.

Kanske kan minska matningen något, så du minskar tillförsel av näringsämnen.

Det finns inte särskilt många djur som äter av algen när dom blivit så långa.

Ser att du kar några snäckor, hur många?

Blåbenade eremiter är ganska duktiga på att ta en del alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium såg ungefär ut sådär ett tag också. jag körde på med saliferts phosphate eliminator och ågon kirurg som hjälpte till. tror jag introducerade en sjöhare efter en tid också som hjälpte till, tog ett litet tag men går gör det :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du lyset på?

Har du mätt nitrat (No3)?

Kör du med osmos?

Kör på med fosfatremovern, försök hitta ett ställe för strumpan där det cirkulerar mycket vatten.

Rensa ur så mycket alger du kan manuellt, den binder näring. Genom rensning tar du bort en del av näringen.

Kanske kan minska matningen något, så du minskar tillförsel av näringsämnen.

Det finns inte särskilt många djur som äter av algen när dom blivit så långa.

Ser att du kar några snäckor, hur många?

Blåbenade eremiter är ganska duktiga på att ta en del alger.

No3: 0,3

Har lyset på ca. 10 timmar, 6x39 watt. 2 blåa på någon 30 min längre.

Kör med osmos, picobello, dock är det över 1 år gammal och kanske dags att se över...

har haft i ca 10 turbosnäckor och några eremiter.

Hjälper detta med felsökningen? eller är det bara att dra bort/borsta så mycket som det går och köra därifrån?

Tackar för tipsen, kanske en sjöhare är någon ide??

Tror mycket av denna alg redan fanns när jag fick stenen, kanske borde gjort rent redan då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... jag dubbekollade och märkte att jag faktiskt är inne på 5 veckan, vilket betyder att massa saker är i obalans än. Det svänger lite verkar det som detta med algerna.

Men tycker ni man skall ha 4ggr vita i 5 timmar per dag? eller ännu mindre.

Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt tycke ser det fint och levande ut med algerna och någon större skada en att vissa tycker dom är fin gör dom ju inte.Men sjöhare,kirurg,blenid och eremiter är ju inte dumma förslag.Eller att intrudisera någon macro alg att konkurera om phosphaten.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, detta med skada, den växer i och mellan korallerna, så jag kan nog inte ha detta kvar eftersom det kanske kommer "kväva" andra organismer. Efter lite läsande kan jag konstatera att algen heter Debresia. (inte som den fjäderliknande Bryopsisen).

Det betyder att även fast jag hade begagnad sten och vatten fick jag en kort nitrit topp och algblomning.

Enligt det jag läst mig till kan debresia vara i karet först 2-3 månaderna.

Därmed vet jag inte hur mycket jag skall fightas mot det.

Stämmer det eller är man ute och cyklar själv? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har man "storstäda" dragit ut alger och så vidare.

Men mina 2 clowner som verkade vara väldigt starka blev lite bleka och en verka må väldigt dåligt. Det var himla konstigt, för de andra gångerna jag har städat, har jag ej uppfattad några problem.. Är det något man kan göra för att de skall komma till sig snabbare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du är i och drar i grejerna stressar du ju allt annat i baljan. Koraller, anemoner, svampar, knappar osv kan teoretiskt släppa lite kemi i vattnet som får kamraterna de delar utrymme med att bli lite bleka om nosen. Sen kan du ju ha råkat få med dig något ned i baljan som inte riktigt skulle varit där.

Själv hade jag kört aktivt kol om jag såg det där, och börjat tappa upp vatten. Om det inte såg bättre ut på ett par timmar hade jag gjort ett vattenbyte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det låter som en bra tanke, men om man cementerar fast till stora block, är man lite illa ute kanske. har inte gjort det än, men bara säger...

Sedan har jag lite levande på många av stenarna och då är jag rädd att ta ut just dessa stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ok, det är långt ifrån snyggt, men det går iaf åt rätt håll.

Är dock lite oroligt att mina vissa koraller tappat färg, samt att alla inte öppnar upp sig helt.

Kan det bero på att vattnet är för "rent"?

post-4913-14468920759659_thumb.jpg

post-4913-14468920759777_thumb.jpg

Ändrat av Hirez
bilderna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det är långt ifrån snyggt, men det går iaf åt rätt håll.

Är dock lite oroligt att mina vissa koraller tappat färg, samt att alla inte öppnar upp sig helt.

Kan det bero på att vattnet är för "rent"?

Tror inte vattnet är för rent.Kan ha med spårämnen eller belysning vad jag tror.

Dock så skall du inte vara självkritisk utan jag tycker det ser kanon fint ut.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, det känns bättre när du säger det....

Man får kämpa på, problemet är när det redan växer massa saker på stenarna, kan man inte riktigt ta sig tid för att flytta runt allt för mycket.

Nåja, jag har full belysning på i ca. 6 timmar och flyttat min stenkorall åt skugghållet. Får vi se om det hjälper. Iodine, kör jag med varje dag för övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min Iodine buffer (Red sea) ska man inte ha för mycket iodine (jod) i.

"Iodine levels in excess of 0.08 ppm can cause serious harm to beneficial bacteria and to the delicate soft tissues of corals. The concentration of Iodine in a heavily stocked reef tank with soft corals and macro algae, should be maintained between 0.05-0.07 ppm and never exceed 0.08 ppm! Iodine should be tested on a regular basis before replenishing with Iodine supplement."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...