Gå till innehåll

100 liter + 15 liter sump - Fredriks första självstartade


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Tänkte hålla till här och skriva av och till om mitt nystartade akvarium. Jag hoppas jag inte gjort några stora misstag, men isåfall kan ju någon säkert peka ut dom ;-)

Bakgrund

Köpte i februari ett 60 liters 6-kantigt akvarium av en kompis. Detta innehöll två pumpar, skummare, sten, sand samt en liten mjuk-korall (xenia tror jag).

Allt var inkört och det var verkligen "Just add fish!".

Det har gått utan några större missöden under hela denna period vilket gjort mig sugen på att skaffa ett lite större akvarium som kräver lite mindre underhåll, och (troligtvis) har möjlighet att hålla lite stabilare värden än vad det mindre akvariet har. Dessutom ville jag testa att göra allt själv från grunden.

Det gamla 60 liters ska för övrigt tjejen fortsätta med med egna fiskar:)

Nya akvariet

Nya akvariet innehåller..

- 100 liters med ramp. Det är begagnat och är utskuret i rampens plast för att husera en större skummare.

- 15 liters sump

- Avrinningsbox

- king 2 pump för returvattnet, en snedställd pump i akvariet för den generella cirkulationen samt en framåtriktad pump som ger lite flöde över raden av stenar.

- En nano skummare sitter i sumpen men där är planen att byta mot en lite effektivare skummare (byter med den som just nu sitter i 60litaren)

- Nivåsensorer som fyller på osmosvatten från en 10 liters dunk.

Så här långt

Har akvariet varit igång i en dryg månad. Däremot fick jag inte igång ytavrinningen förrän för två veckor sedan.

Stenen som ligger i akvariet är dels köpt helt ny (4 kg) samt köpt 8 kilo inkörd sten. Med i priset följde en del skivanemoner och några mjuk-koraller. (koraller och inkörda stenen for i akvariet för en vecka sedan)

Jag köpte förra helgen 8 turbosnäckor samt en sandvändande sjöstjärna. Sjöstjärnan såg efter två dagar jätte hängig ut, så han fick åka över till 60-liters akvariet på rehab, han mår nu toppen igen... antar det kan vara vattenvärden alternativt för lite mat i nya sanden..?

Första vattenbytet sker idag och då byter jag 10 liter vatten.

Jag har köpt några grundläggande tester för PH, nitrit och alkanitet som jag tänkte testa veckovis framöver.

- en liten fundering om sumpen, den är väldigt enkel och egentligen bara en box. Är det smart att ha ett internt filter däri?

Nedan är lite bilder från hur hela stället ser ut.

post-5119-14468920352975_thumb.jpg

post-5119-14468920353175_thumb.jpg

post-5119-14468920353437_thumb.jpg

post-5119-14468920353674_thumb.jpg

post-5119-14468920353876_thumb.jpg

post-5119-14468920354096_thumb.jpg

post-5119-14468920354309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick mina två clowner flytta över :) Har bara gått någon timme än så länge men dom verkar redan lugna och fina.

Det var en riktig pers att få tag på dom trotts att det andra akvariet bara är 60 liter.

Jag har ett par Grön Chromis som jag knappt vågar tänka på hur jag ska få över. Dom är MYCKET kreativa i att gömma sig. Clownerna spelar inte i samma division där inte..

post-5119-14468920369605_thumb.jpg

post-5119-14468920369764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna mår fint och snäckorna likaså, tycker att snäckorna hamnar på rygg väldigt ofta om man jämför med det mindre akvariet?? svårt med fästet kanske ;)

Funderar på att ha en sådan här skummare i sumpen:

http://www.pwss.se/product.php?productid=10170&cat=1431&page=1

Verkar prisvärd, hoppas den gör det den ska.

Planen framöver är att flytta över bandkorallräkan till akvariet.

Om vattenvärdena ser ok ut nästa vecka ska jag införskaffa två bangai kardinaler som jag tycker är riktigt fina (och lugna).

Nitrit en vecka efter clownernas isläpp ligger på 0,1. Föregående vecka var det 0,05.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

Dags för en liten uppdatering, jag hoppas få svar på två frågor också :)

Jag har köpt från akvarieleasing 2 stycken odlade Bangaier, passade även på att köpa en mjukkorall samt en putsarräka. Dagen innan fick min bandkorallräka flytta in vilket inte gick utan att riva halva gammla akvariet för att få tag på han (efter ett dygn åt han som vanligt igen).

Hela det nya gänget har sedan dess käkat mat så det hoppas jag att det ska ses som positivt!

Fråga 1: Är det någon som kan säga om Bangaierna är av samma kön eller ej? På den ena bilden är bakdelen suddig men den har en väldigt lång fena uppåt (kanske 50% längre än på andra bangaien).

Fråga 2: Korallen jag satte ner sitter i mitten lite till vänster på akvariet och är brun och ganska fet. Som ni ser så sitter det en grön pump längst till höger. Tror ni det blir lagom genomströmning av vatten för korallen i fråga?

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468920470938_thumb.jpg

post-5119-14468920471099_thumb.jpg

post-5119-14468920471256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tyvärr inte svara om bangaierna då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem.

Gällande korallen, sitter pumpen och blåser rakt på den, så det är därför den ligger ner åt vänster? Det ser ut som en liten pump som inte flyttar allt för mycket vatten, du kanske skulle gå upp en storlek och satsa på en streampump istället, då får du ett bredare flöde som inte behöver punktbelasta någon korall på samma sätt.

Jag tycker ditt kar ser bra ut och du verkar ta det lugnt och städat framåt, det är bra det! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tyvärr inte svara om bangaierna då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem.

Gällande korallen, sitter pumpen och blåser rakt på den, så det är därför den ligger ner åt vänster? Det ser ut som en liten pump som inte flyttar allt för mycket vatten, du kanske skulle gå upp en storlek och satsa på en streampump istället, då får du ett bredare flöde som inte behöver punktbelasta någon korall på samma sätt.

Jag tycker ditt kar ser bra ut och du verkar ta det lugnt och städat framåt, det är bra det! :)

Hallå!

Tack för svaret Laggeman!

Jag har skaffat en riktig cirkulationspump som ersätter den gröna nu. 2000 liter i timmen. Korallen ser ut att må riktigt fint nu och svajar mer lagom än tidigare.

Tyvärr har en av Bangaierna gått och försvunnit över helgen då jag var borta. Har ingen aning om vad som hänt, den andra bangaien ser ut att ha en liten rispa vid ena fenan. Det kanske vart en tuppfight?

Det enda positiva med det hela är väll att han är helt borta, hittar inget av honom, antar att dom lägre levande djuren har gjort det dom ska.

Ska avvakta till tisdag eller onsdag samt göra ett vattenbyte. Sen får det bli en ny bangai (Om den andra mår bra fortfarande vid det tillfället, käkar fint nu iaf!)

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dag efter pumpbytet ser det bra ut! Småjusterar lite bara för att ge ett bra lagom flöde över korallerna.

Ljuset är tänt mellan 16 - 23 nu.

Ska köpa ett par stora turbosnäckor som kanske kan hålla efter algerna lite bättre.

post-5119-14468920492415_thumb.jpg

post-5119-1446892049253_thumb.jpg

post-5119-14468920492678_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga 1: Är det någon som kan säga om Bangaierna är av samma kön eller ej? På den ena bilden är bakdelen suddig men den har en väldigt lång fena uppåt (kanske 50% längre än på andra bangaien).

"Q: I want to breed these fish, How do I sex them?

Good question. If they are around 1.0-1.5 inches SVL.....good luck. These are juvenile animals and Iխ a full 50/50 at this size (meaning Iխ either 100% right or Iխ totally wrong). These fish become sexually mature around 10-14 months of age, and in my experience its almost impossible to visually sex them until they reach sexual maturity. However when they do become sexual mature, the best indication is a "squaring off" of the jawline (a more bulldog appearance) in male fish compared to females. The best overall indicator is the second dorsal or "banner" fin, it quite long in males, as compared to females, however it gets chewed off by other fish."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ocikatten och stigigemla tack för era svar gällande Bangaierna. Tyvärr slutade det inte väl denna gång och ska fundera på varför och låta akvariet köra in sig lite bättre.

Mina nya pumpar har gjort susen, nu väntar jag bara på en skummare som jag hoppas ska ge bättre prestanda.

Mina räkor mår fint i nya akvariet och även clownerna ser pigga och bra ut!

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-1446892053061_thumb.jpg

post-5119-14468920530764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för ett par nya bilder!

Har köpt en ny korall och även en ricordea florida.

Ett par funderingar någon kanske kan hjälpa mig med:

- Anses räkor vara belastande för ett akvarium på ett motsvarande sätt som fiskar?

- Är koraller belastande för ett system? Eventuellt vill jag skaffa någon mer korall innan jag är nöjd.

- Min ricordea florida står på lite småsten på botten i akvariet. Tror ni på läget där den är nu? Den verkar ok så här långt men det har bara gått 24 timmar sen den åkte i.

Trevlig kväll alla!

post-5119-14468920665941_thumb.jpg

post-5119-14468920666041_thumb.jpg

post-5119-14468920666154_thumb.jpg

post-5119-14468920666266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...