Gå till innehåll

PBM:s Elos120


PBM:

Rekommenderade inlägg

Äntligen så är jag på gång med det nya karet..efter Altan projekt o renovering av vardagsrum så börjar jag få lite tid över för det nya karet.

ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h.

Ska ordna till en MDF-skiva för att ha i botten i skåpet under veckan sedan så ska tekniken på plats.

Inte så mycket mer just nu men jag är på G.

post-4346-14468920436022_thumb.jpg

post-4346-14468920436182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har belysningen kommit på plats, tycker att upphägningen vart hyffsat bra.

Jag har valt o köra med Led-belysning från AquaIllumanation o deras nya tre färgers led SOL BLUE, Vit, Blå samt Royal blå, denna Royal blå går tydligen längre ner i vattnet än vad den vanliga blå gör.

Det är tre moduler som jag köpte men är lite osäker om ljuset kommer räcka till eller om ytterligare en modul måste köpas, det följer med en styrenhet till belysningen så dom är fullt programerbara med dimmerfunktion o tider samt att man skilljer på det vita o det blå ljuset, vill man inte lägga in tider själv så finns en auto funktion o då följer den sol och månfaser.

Belysningen passar även GHL:s akvarie datorer o då får man en hel del funktioner till men igentligen så klarar man sig gott med den kontroller som följer med.

Avsluter med några bilder.

post-4346-14468920442023_thumb.jpg

post-4346-14468920442162_thumb.jpg

post-4346-1446892044229_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Saltishenke då kan jag följa din uppstart för o få ytterligare lite ideer.

Idag så har det inte hänt så mycket med karet utom att jag skickade tanten till brädgården för o få MDF-skivorna till sågade.

En skiva till botten i bänken o sedan tänkte jag ha någon form av hylla på höger sida så nu ska dom bara målas först två gånger innan dom placeras i bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha belysningen frihängande som den är nu ? , vad är det för metal ram du har använt ?

mvh manne

Hej Manne

Jo belysningen är tänkt att hänga som den gör men det är möjligt att den ska höjas eller sänkas någott.

Ramen som belysningen hänger i är av aluminium och den följer faktiskt med Led-modulerna dock så betalade jag en liten peng extra för att få den i samma längd som akvariet, men det fungerar mycket smidigt bara att skjuta in modulerna i ramen så hänger dom där.

Idag vart det inte så mycket gjort men jag har iaf målat MDF-skivorna en gång.

post-4346-14468920457213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte lite olika kabellister ser riktigt bra ut med ordning och reda i dessa karen rena linjer gillar jag .....

Glöm inte lite bilder på karet själv ska jag upp med deras nya mh lampa i morn ska in med bilder när jag är klar med allt i morn !

Jag var nära att köpa samma kar som dig men det hade jag inte fått plats med just där jag vill ha ett kar och midi var det enda med rätta mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har inte hänt så mycket nu på en vecka, jag väntar på en Tunze Streamer som jag ska göra håll i bakgrunden för (Back to Nature slimline) så jag har bara väntat o väntat men ingen leverans har kommit.

Det mesta i sumpen är på plats dock så är jag inte speciellt nöjd med alla dessa kablar som det blir...vi får se om jag gör ett försök att snygga till det, är ganska många kablar bakom sumpen i en jäkla röra.

Uv röret monterade jag inne i skåpet högt upp på en klack som stack ner lite hoppas den placeringen funkar bara.

Avslutar med några bilder på Sumpen samt på belysningen 100% vit/blå samt 100% blå.

post-4346-144689205183_thumb.jpg

post-4346-14468920518441_thumb.jpg

post-4346-14468920518604_thumb.jpg

post-4346-14468920518741_thumb.jpg

post-4346-14468920518876_thumb.jpg

post-4346-14468920519014_thumb.jpg

post-4346-14468920519169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt var köpte du Armaturen ?

Lite sugen på en själv hittar ingen återförsäljare på deras sida.

Hallå Saltishenke

Aquailluminations hemsida är omgjord o nu så kan man bara söka på återförsäljare.. lite surt då det inte finns någon i Sverige eller Europa men jag köpte belysningen från ReefGeek

Greg som jag hade kontakten med på Reefgeek var väldigt hjälpsam o trevlig

inga problem med frakt o tull allt gick smidigt dock så var den ganska lång leveranstid på Led-modulerna då jag beställde eftersom det var en ny verision på väg ut nu så borde leveranserna gå betydligt snabbare.

Dom bilder på belysningen när den är tänd gör sig inte riktigt rättvis det ser mycket bättre ut live så att siga.

Tillverkare:

http://www.aquaillumination.com/

Återförsäljare:

http://www.reefgeek.com/

Ändrat av PBM:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inte vänta längre på Tunze streamern utan får chansa lite på hålstorleken för magnetfästet, då både sten o grus finns hemma nu.

Bakgrunden har blivit silikonad nu o vatten kommer förhoppningsvis i imorgon.

Några bilder på Back to Nature bakgrunden.

post-4346-14468920548785_thumb.jpg

post-4346-14468920548928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har 11kg salt kommit i burken så nu är det bara att avvakta någon dag så allt salt är upplöst ordentlikt, för att sedan mäta salthalten.

Är inte riktigt belåten med ljudet från ytavriningen... tycker det kluckar lite väl mycket, är det någon som har en lösning för att få det tystare så är det välkomment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har 11kg salt kommit i burken så nu är det bara att avvakta någon dag så allt salt är upplöst ordentlikt, för att sedan mäta salthalten.

Är inte riktigt belåten med ljudet från ytavriningen... tycker det kluckar lite väl mycket, är det någon som har en lösning för att få det tystare så är det välkomment.

ja har ett nytt elos 70 och det kluckade fint i början men jag limmade fast ett klippt kreditkort vid inloppet på ytavriningen för att vattnet ska få en annan riktning ner men inte att det blir mindre mängd vatten så att säga bara en annan väg och klucket försvann:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har ett nytt elos 70 och det kluckade fint i början men jag limmade fast ett klippt kreditkort vid inloppet på ytavriningen för att vattnet ska få en annan riktning ner men inte att det blir mindre mängd vatten så att säga bara en annan väg och klucket försvann:)

Synd på kreditkortet eller ?

Finns ju folk som har orginal delar som ska vara i hålet !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...