Gå till innehåll

PBM:s Elos120


PBM:

Rekommenderade inlägg

Jag är inte så övertygad om dessa två varianter av Hanna Checker. Du borde nog köpa en referensvätska och kolla vilken som är noggrannast. Hanna eller Salifert.
Vad man läst o sett(youtube) om dessa Hanna så ska dom väl vara ganska exakta men det vart oroväckande stor skilnad.
Vilket fint akvarium!Otroligt fina LPS:er!!! :)
Jo dom verkar trivas, Tack
Riktigt snygg aquascape du fått till. Funderar också på det här med skillnaderna mellan Hanna och salifert. Nån av dom har ju fel. Läskigt att det skiljer så mycket i kh-värdet.. /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk
Håller med oroväckande stor skillnad, gör ett nytt test idag så får vi se om det blir samma resultat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade på resultatet från Hanna o den avger resultatet i PPM o i mitt fall så var det 135 PPM , jag fick för mig att man bara flyttade fram ett komma för att få resultatet i KH men så var det inte.Hittade en tabell som omvandlar PPM till dKH

http://www.saltyzoo.com/SaltyCalcs/AlkConv.php

Så mina 135 PPM blir alltså 7,56 dKH.

Ändrat av Laggeman
Fixat till länken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer bättre. Se här: http://www.advancedaquarist.com/2011/8/review Hanna visar för låga värden värden jämfört med industrstandarden.
Ser väl ut som att Hanna visar lite högre en Hach ... Tror nog dom är mer tillförlitliga en våra vanliga tester o speciellt när man ofta ska jämföra färger vilket inte är så lätt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en ny mätning av KH för skoj skull och båda värderna var lite mindre idag.

Kh= 8,6 (Salifert)

Kh= 7,33 (Hanna)

Så ska det vara inget annat...:)

8.6 eller 7.33 var ju lite närmare varandra. Det viktiga är väl att man är konsekvent och inte växlar mellan olika mätmetoder..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej på er...

Längesen jag uppdaterade tråden så det är väl på plats att jag gör det innan sommar värmen är här.

Karet rullar på som vanligt inga direkt missöden som hänt, någon ny Achanstrea samt en Scolymia har tillkomit, tänkte försöka skaffa två röd/vita Dragonets... vad dom nu heter men korallfisken fick inte hem några vid senaste leveransen får hoppas på nästa.

Jaja vi avslutar med några bilder.

post-4346-14468925512639_thumb.jpg

post-4346-14468925510464_thumb.jpg

post-4346-14468925510848_thumb.jpg

post-4346-14468925511049_thumb.jpg

post-4346-14468925511249_thumb.jpg

post-4346-14468925511465_thumb.jpg

post-4346-14468925511653_thumb.jpg

post-4346-14468925512048_thumb.jpg

post-4346-14468925512252_thumb.jpg

post-4346-14468925512429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart vackert, riktigt fint, helt i min smak!!
Supersnyggt!
Snyggt kar, med fina färger..... Elos120 blir mitt nästa kar....
Riktigt snyggt och välplanerat!!

Tack tack , är alltid roligt med uppskattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Riktigt snyggt!

Får man fråga om facit...?

Pumpar?

vattenbyten?

Tillsatser?

balling?

Ja facit ja ..

Finns väl inte direkt någott facit utan jag tror att det viktigaste är att man håller sig till dom rutiner man har o ser till att vattenvärderna hålls inom viss marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Hej på er alla... Längesedan jag skrev här, tänkte att det kanske vore dags att skriva en rad eller två.

som sagt längesedan... Nästan ett år har passerat sedan senaste inlägget så en kort summering på den gångna tiden kommer här.

Hösten gick o karet rullade på bra i början på vintern så drog Cynarinan ihop sig tänkte väl mest att den inte fick tillräckligt med ljus så den flyttades men utan resultat.

Kort därefter så uppvisade Hysterix och Stylophora Milka vävnadsdöd som blev värre o värre, dom klipptes ner o dom friska bitarna placerades ner i karet igen.

Några veckor gick o Milkan visade en liten tillväxt för att åter igen få vävnadsdöd, så dom togs bort helt, nu är vi framme vid Jul/Nyår och man började misstänka fosfat brist, fosfat testet jag använt är av märket JBL och det har aldrig visat någon utslag.

I början på Januari så började flera koraller få vävnadsdöd, Montipora, Acropora mm, börjar smått få panik nu....en Hannachecker fosfat beställs och jag börjar dosera fosfat.

Klipper ner flera koraller, några storpolypiga koraller börjar bli dåliga, Scolymia samt några hjärnkoraller.

Det går någon vecka innan Hannacheckern kommer men jag doserar fosfat under tiden, men JBL testet visar ändå inget,

första mätningen med Hannacheckern visar 0,04 i fosfat men då har jag säkert doserat Fofat motsvarande 1,0ppm för min vattenvolym.

Fosfaten får jag koll på ganska snabbt när väl Hannacheckern kom, vid den här tidpunkten så har jag ännu inte börjat dosera någon Nitrat, jag visste ju att nitraten var låg (1,0) men har inte trott att det skulle vara för lågt.

fler koraller får kastas, några storpolypiga.

Nytt Nitrat test köps (RedSea) och Saltpeter blandas i en halvlitersflaska o börjar dosera 6+6 ml/dag.

Fortsätter dosera Saltpeter under fleraveckor 6+6 ml/dag, några ytterligare koraller stryker med.

I dags lägget så är värderna under kontroll och jag börjar se tillväxt, även på restbitar av Montipora o Acropora, tottalt så har nog 70% av korallerna dött, det är naturligtvis väldigt tråkigt när så pass mycket av korallerna gå hädan men nu kan jag iaf börja hoppas igen.

Ja så roligt har jag haft det senaste tiden men hoppas verkligen att jag är på G igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Godkväll allesammans.

Karet puttrar på så sakteliga o det börjar gå åt rätt håll igen, men kommer ta det lugnt under sommaren o förhoppningsvis hitta några gobitar att förgylla karet med i höst.

några bilder på bl.a. Dom senaste lps:erna som varit i karet i två veckor nu.

post-4346-14468929560935_thumb.jpg

post-4346-14468929561225_thumb.jpg

post-4346-14468929561429_thumb.jpg

post-4346-14468929561677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hej på er.

jo som sagt så puttrar det på här hemma och det mesta är välmående, av någon anledning så är det några Riccordea som inte funkar.

senaste vattentestet visade bra värden någott högt dock på Mg o Ca.

här följer några bilder.

post-4346-14468932038019_thumb.jpg

post-4346-14468932038237_thumb.jpg

post-4346-14468932038439_thumb.jpg

post-4346-14468932038683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter lång, lång o åter lång väntan så kom då den efterlängtade trådlösa adapter till Ai Sol som pga ej fungerande jag reklamerade för längesedan.

Det är styrning från Ai:s Director som jag nu använder för att kontrollera belysningen, den fungerar alltså ifrån Ios

(Ipad, Iphone) finns som app men det går lika bra att surfa via Safari.

allt som allt fungerar den riktigt bra ljus mässigt iaf, det är väl under effekter som man önskar lite mer inställningar för att bestämma både dagar o tid när man vill ha Åska eller moln mm.

några bilder ifrån Director, Safari samt app:n

post-4346-14468932279432_thumb.jpg

post-4346-14468932279656_thumb.jpg

post-4346-14468932279886_thumb.jpg

post-4346-14468932280149_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt och drack kaffe i godan ro när det plaskade till ordentligt och sedan hördes en duns...jag for upp kikade runt o ser att Hawaiiensis kirurgen ligger på golvet o flämtar, som tur är så var jag vid akvariet så jag får i den relativt snabbt i vattnet.

Så här dan efter så ser man att den är lite sliten på bukfenorna samt ena sidan förövrigt så är den pigg, hoppas den reparsig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...