Gå till innehåll

AquariumSystems Skim. Nyhet!


naso

Rekommenderade inlägg

Jag har precis bytt ut min Deltec MCE600 mot en Aquarium Systems Skim 800, och är mycket imponerad. Enkel att installera och ställa in, efter bara ett dygn skummar den perfekt utan bubblor i returvattnet och en tjock sörja i skummarkoppen. MCE600 fick rengöras i koppen varannan dag, annars kom det inte upp något gegg, men denna kan gå en vecka minst utan att rengöras(har haft den en vecka nu). Är också tystare och lättare att rengöra än MCE600:an. EN RIKTIG KANONSKUMMARE! För er som vill ha en "hang on"-skummare, kan jag rekommendera denna med gott samvete! Finns i modellerna: Skim 400, 800, 1200 och Skim 1600

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har en skim 400 och tycker precis detsamma, men jag har ingen annan att jämföra med eftersom detta är min första och enda skummare

Det va kul att höra, då är det bevisat att det är en bra nybörjar-skummare också. Skim 400 kostar under 2000:- och Skim 800 c:a 2400:-, och dom är faktiskt välbyggda och lättskötta. När jag hade sump-skummare så hade jag en Deltec som var mycket bra o effektiv,näst intill ljudlös. Så för mig var det givet med ännu en Deltec(mce600) när det va dags att starta upp igen utan sump,men av utrymmes-skäl för rengöring o.dyl. så fick jag leta efter en med bättre överblick av skummarkopp och lättare att rengöra utan att lyfta av sargen runt akvariet. Och detta inköp är jag mycket nöjd med. Skim-skummaren har precis vad en bra o pålitlig "hang on-skummare" ska ha: lätt att hålla koll på med genomskinligt på allt utom pvc-rören, lätt att rengöra, lätt att ställa in med luft och vattennivå, flexibilitet, kapacitet och godkänt tyst för att ha i vardagsrummet. Ett bra tips till nybörjare som inte vill ha sump eller något som tar plats i akvariet(mer än pumpen),och inte kostar skjortan. Hoppas att den läggs in i produktguiden,då får den lätt en nia av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni att en sådan här kan funka till ett percula 90, Har tagit bort en av glasbitarna i sumpen så jag kan få in en Mc500, Stämmer måtten med 43 i höjd och 8 i diameter är det allt den bygger på bredden? Detta får bli något att fundera på.

Mvh Nexus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej, Lägger inte en fråga här i tråden.

Jag har kört med samme skummare i både 800 och 400 varianten i snart 1 års tid utan problem.

Men idag började det komma bubblor i akvariet från skummaren. Har sett att det varit lite tidigare men idag explodera det. Vad kan vara felet? har testat att skumma med luftventilen fullt öppen stängd osv blir inget bättre...

Tacksam för svar.

EDIT: Löste det temporärt med en av frugans strumpbyxor och en gummisnodd.. hoppas bara vi inte får fotsvamp i hela akvariet...

Sköljde igenom dom i kallt vatten 5-10min

Ändrat av spoix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...