Gå till innehåll

En fan -f..king- tastic film om havet!


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Var inne och helghandlade i Frankrike igåt. Då hittade jag en helt ny fransk video som heter "Oceans" av Perrin och Cluzaud som ställer allt annat jag någonsin sett i skuggan. En skojig observation är att en av fotograferna faktiskt är svensk. Skall ni bara se en film om havet i ert liv, se till att det blir den här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! den ska genast letas :).

Väl spenderad tid! Återkom gärna med vad du tyckte om den. Finns scener med valar som inte liknar något jag tidigare set. Späckhuggare som käkar sälar, scener med mantisar, osv. Massor med fantastiska scener med våra vanligaste akvariefiskar. En scen med en blåval är fullständigt magnifik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som om Disney klippt om filmen lite inför nylanseringen med engelskspråkig speaker, och tagit bort en del av samhällskritiken:

http://movies.nytimes.com/2010/04/22/movies/22oceans.html

Kanske värt att försöka få tag i originalet. Finns det med svensk eller engelsk text?

Trist att de klippte bort den mycket effektiva samhällskritiken. Jag såg den på franska utan att kunna franska. Mao, texter behövs inte. Bilderna räcker mer än väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina 'bilder' i filmen måste jag säga, det jag tyckte var lite synd var att det inte fanns någon berättare som berättade vad det var eller vad som hände i filmen, som te.x då alla krabbor klättrade upp i en hög på varandra, varför gör dom det ?. Hur som hellst säger som Christer, väl spenderad tid!. Eller varför fåglarna skulle ta dom otroligt söta små sköldpaddsbäbisarna 'nature is crue:ledsen:l'

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina 'bilder' i filmen måste jag säga, det jag tyckte var lite synd var att det inte fanns någon berättare som berättade vad det var eller vad som hände i filmen, som te.x då alla krabbor klättrade upp i en hög på varandra, varför gör dom det ?. Hur som hellst säger som Christer, väl spenderad tid!. Eller varför fåglarna skulle ta dom otroligt söta små sköldpaddsbäbisarna 'nature is crue:ledsen:l'

yup. Naturen är grym. Som sagt, undrar vad krabborna gjorde? Var det krig eller fortplantning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Moderator's upplysning:
mod.gifRegelbrott i den högre klassen:
3.9 Locka inte till lagbrott -

Vi tillåter inte inlägg eller länkar som uppmanar till eller på annat sätt leder till information som direkt eller indirekt uppmanar till att begå lagbrott. Detta gäller oavsett vem som begår lagbrottet. Om någon form av lagbrott som du själv eller någon i din bekantskapskrets är skyldig till skulle ligga bakom nyttjandet av en viss produkt eller möjliggörandet av en viss händelse som diskuteras så får man inte berätta om detta lagbrott i inlägget.

8.1 Bryt inte & locka inte till brott mot upphovsrättslagen -

Alla diskussioner, uttalanden, frågor och länkar som tar upp, berättar om eller på annat sätt refererar till aktiviteten att begå brott mot upphovsrättslagen eller som leder till information om var olagliga kopior av upphovsrättsligt skyddat material kan påträffas är förbjudna. Givetvis är det inte heller tillåtet att själv bryta mot upphovsrättslagen genom att utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren lägga upp skyddat material på saltvattensguiden.se.

Upprepade brott mot våra regler kan leda till avstängning, antingen en kortare period eller permanent!

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste slå ett slag för filmen med! Jag har jobbat ihop med Eric Börjesson som i princip gjort alla undervattensscener i svensk spelfilmshistoria, han var med på flera av expeditionerna kring Oceans och har massa fina berättelser. Franska versionen är helt klart bättre, mer magi i den.

Grym film!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska fanatisk på att samla film. Framförallt på bluray. Jag tycker Oceans var ok. Bra foto, men för dåligt speakermanus. Man vill ha mer info om vad som händer på bilderna.

Tycker Planet Earth och Life är betydligt bättre. Dock har Oceans att mycket viktigt budskap som jag tycker man får fram på ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...