Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej, jag går det tredje året i gymnasiet och ska, tillsammans med två vänner, odla koraller till vårt projektarbete.

Vi har fått tillgång till akvarium samt ett antal koraller av bl.a. arterna: Anthelia, Capnella, Lobophytum, Sinularia och Sarcophyton.

Vi hade tänkt fästa korallerna på olika sätt för att se vilket som fungerar bäst samt vilket underlag de fäster bäst på. Jag tänkte fråga er här på forumet om ni kan hjälpa mig med vilka olika sätt man kan fästa koraller på?

Att fästa med superlim eller tandpetare och gummiband verkar vara de vanligaste sätten, men vad finns det mer som man kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat enkelt sätt är annars att bara klämma in dem i en skreva så att de hålls fast både när de expanderar och är ihopdragna. All form av fasthållning kräver lite fingertoppskänsla, klämmer ni dem för hårt kommer korallen att offra den delen och klippa av sig själv. Har själv aldrig limmat mjukkoraller då jag tycker de blir lite slemmiga men det kanske är det lättaste sättet om man inte har möjlighet att övervaka dem dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad du menar med att de blir slemmiga vid limning? men tycker det är den bästa metoden, om du även har ryckt bort dem från en sten innan hjälpter limmningen vid roten till att läka korallen så den inte som du säger väljer att lossa den delen för att det är skadat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de "kladdigt" mjuka, typ xenia och liknande brukar jag lägga i ett lagom lager på stenen och klämma fast ett plastnät (sånt man får runt kiwiförpackningar) över... de växer fast på typ en vecka...

sarco, sinularia och liknande har jag klämt in i en skreva så de sitter fast, sen växer de fast på nolltid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...