Gå till innehåll

DIY kaliumtillsats med Seltin


Claes_A

Rekommenderade inlägg

I en annan tråd frågades det om kaliumdosering. Enklast är ren kaliumklorid och det är troligen vad de flesta kommersiella produkter innehåller. Men det gäller att hitta en källa som säljer den rena kemikalien till konsument (det är en billig standardkemikalie i labsammanhang).

Näst bäst är kaliumsulfat som många växtakvarister använder för gödning av sina grönsaker. Det finns därmed lättillgängligt i handeln och t o m på stora säckar hos typ Granngården. Nackdelen med kaliumsulfat är att det kan hävdas höja sulfatandelen gentemot kloridandelen i saltvattnet om det doseras hårt. (Jag har dock inte räknat på om detta är ett reellt problem.)

En tredje idé som jag har för DIY kaliumdosering är kaliumklorid i livsmedelsförpackad form - nämligen produkten Seltin. Jag har inte testat om Seltin faktisk är OK för akvariet men med tanke på att det är livsmedelsklassat så är det troligen utmärkt.

Livsmedelsaffärens Seltin är en blandning av följande salter i livsmedelsklassad renhet: "Natriumklorid 50%, Kaliumklorid 40%, Magnesiumsulfat 10%. Dessutom innehåller Seltin jod." Inget av dessa komponenter är problematiska för saltvattensakvariet och Seltin innehåller 21% kalium, 1% magnesium och 0,005% jod.

Så för att höja kaliumhalten med 100 mg/l i 100 liter akvarievatten så krävs det 10 g kalium = 48 g Seltin som doseras långsamt över flera veckor. Det kommer också att resultera i en ökning av magnesiumhalten med marginella 5 mg/l. Jodtillsatsen är marginell (0,024 mg/l).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Seltin innehåller inte som vanligt salt några klumpförebyggande medel? E535 - Natriumferrocyanid eööer E536 - Kaliumferrocyanid. Vet inte hur akvarier reagerar på dem. Borde ju vara såpass små mängder, men jag har ju allmänt problem med dumma tillsatser som inte behövs för annat än människors lathet :).

Tycker det är en riktigt intressant fråga du tar upp dock. Man skulle ju önska att Kaliumklorid vore lättare att få tag på men finns väl inte nån större marknad för det hos privatpersoner. Får se vad man gör för att få till en kaliumtillsats, känner inte riktigt för att köpa KZ's kalium en gång till då priset är rent löjeväckande för en kaliumtillsats, och man vet inte vad den innehåller. Får se om det blir Seltin eller Kaliumsulfat från Haack för min del :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hittat någon uppgift att det skulle vara något annat än natriumklorid, kaliumklorid och magnesiumsulfat (+ minimala möngder jod) i Seltin. Kaliumklorid brukar kaka ihop sig en hel del så jag antar att magnesiumsulfaten är tillsatt för att den inte ska klumpa ihop sig. Men har någon ett paket Seltin stående hemma på hyllan - berätta för oss om E535 eller E536 finns listat under innehållsförteckningen!

Kollar man i vårt grannland Tyskland (ebay.de) så finns det webshopar som säljer kaliumklorid. Men frakten till Sverige går ju alltid på över hundralappen. Ett exempel på analytisk kvalité (tramsigt överrent för våra behov):

http://cgi.ebay.de/Kaliumchlorid-%28KCl%29-zur-Analyse-1kg_W0QQitemZ350399435072QQcmdZViewItem?rvr_id=152793980348&rvr_id=152793980348&cguid=fa77d8bb11f0a0e20393fbc3ff077b64

Ett annat livsmedelsklassat:

http://cgi.ebay.de/Kaliumchlorid-1-kg-PE-Flasche-Lebensmittelzusatz-E508_W0QQitemZ200297030837QQcmdZViewItem?rvr_id=152818036453&rvr_id=152818036453&cguid=fa77d8bb11f0a0e20393fbc3ff077b64

Ändrat av Claes_A
Jodet!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att Seltin numera innehåller E551 (kiseldioxid) som klumpförebyggande medel.

Det finns även som ett kvarnsalt som vad jag förstått ska vara helt fritt från klumpförbyggande medel.

Jag googlade på Seltin och E551 och fick fram en sida som visar att Seltin innehåller just E551/kiselsyra som klumpförebyggande medel. Jag har även skrivit till producenten och frågat.

Kiselsyra kanske inte är favorittillsatsen hos många akvarister - kisel ju har ju rykte om sig att ge kiselalger. Själv är jag inte helt övertygad kisels kiselalgsgynnande effekter men jag förstår att många fruktar detta ämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den sidan finns även Kvarn varianten. Ser inte ut att innehålla något klimpförebyggande och inte heller någon jod.

http://www.vegetariskamatguiden.se/Vmg11/Pr1854.html

Men retligt nog ser mina skarpa ögon E551 det listas på paketet i bild...

Nåja kan vara värt att utreda vilken mängd det handlar om - kanske blir det spårämnesnivåer i akvariet?

För den som vill fördjupa sig i kisel i akvariet finns en några år gammal artikel av Randy Holmes-Farley som jag tycker diskuterar det på ett nyanserat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu kom ett svar från tillverkaren Cederroth AB:

"Vårt Seltin innehåller enligt deklaration på paketen:

Natriumklorid 50%

kaliumklorid 40%

magnesiumklorid 10% [Måste vara ett typo, ska vara magnesiumsulfat]

jod 5mg/100g (bundet till kalium)

kiseldioxid E551 som klumpförebyggande medel.

Inget annat finns med i vårt seltin som är mätbart.

Vi blandar och packar Seltin på vår egen fabrik och samtliga använda råvaror är av livsmedelskvalite."

Så kisel finns däri. Jag måste skaffa mig ett kaliumtest så jag kan se om det är värt att testdosera lite Seltin i mitt akvarium. Det värsta som kan hända är lite kiseltillsats vilket jag ändå får in via kranvattnet och kalciumhydroxiden som jag gör mitt kalkvatten av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frivillig? Nä, vi kör med med majoritetsbeslut. Jag nominerar Claes :)

Nä, men kvarnsaltet såg ju riktigt bra ut. Får ta och köpa en när man blivit frisk igen, och lura på om man vågar vara först ut med seltin-metoden =)

Jag tror på att lösa upp det i osmosvatten i en känd koncentration och dosera detta, rätt lätt att räkna på koncentrationer av de olika ämnena genom att vi vet proportionerna. Sen får man börja dosera försiktigt för att se effekten av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis det är bara att räkna. Ett förslag till stamlösning och doseringar:

Gör man en stamlösning genom att lösa upp 48 g Seltin kvarnsalt i slutvolymen 1 liter osmosvatten (kranvatten). Dosera enligt följande:

100 ml till 100 liter akvarievatten ger en höjning på 10 mg/l

200 ml till 100 liter akvarievatten ger en höjning på 20 mg/l

300 ml till 100 liter akvarievatten ger en höjning på 30 mg/l

osv...

Förslagsvis höjer man max en 10 mg/l och dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blandat 2 liter enligt Claes recept.

Har inget kaliumtest så jag vet inte om jag har någon brist, men mina montiporor har sett ganska dassiga ut ett tag och det kan ju vara en indikation...

Hällde i en dl igår kväll (borde ge en höjning på ca 5 mg/l), forsätter lite försiktigt ett tag och ser vad som händer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blandat 2 liter enligt Claes recept.

Har inget kaliumtest så jag vet inte om jag har någon brist, men mina montiporor har sett ganska dassiga ut ett tag och det kan ju vara en indikation...

Hällde i en dl igår kväll (borde ge en höjning på ca 5 mg/l), forsätter lite försiktigt ett tag och ser vad som händer...

Några som helst effekter av Seltinet så här långt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några som helst effekter av Seltinet så här långt?

Inte någon större skillnad vad jag har kunnat se, har ju inte doserat så mycket än. Gissar att det tar ett tag innan man kan se någon förändring.

Jag forsätter med samma dos ett tag till så får vi se hur det utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observationer så här långt:

- Dom gröna Montipororna börjar få bättre färg, inte som när dom varit som grönast men bättre.

- Flakmontiporan har fått tillbaka sin färg.

- Hysterixen har fått starkare färg.

- Halimedan som börjat växa som ogräs.

- Skummaren producerar mer skum.

- Sanden har blivit mycket vitare.

- Anemonerna ser piggare bättre ut.

Vet inte vad som kan förklaras med med Kalium tillsatsen.

Har inte sett några negativa effekter, tycker snarare att det mest i karet ser piggare och färggladare ut.

Fortsätter ett tag till och ser om Montipororna får tillbaka färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju som lovande effekter av Seltin Kvarn! Ungefär samma som beskrivs för vilken kaliumdosering som helst. Det förvånar mig att skummaren har vaknat till liv - tyder det på att kalium är begränsande för tillväxt av bakterier/alger i ditt kar och att denna tillväxt kommer igång när du doserar? Det skulle i så fall förklara den vitare sanden - tillväxten binder upp kväve/fosfor och det blir mindre algtillväxt på sanden.

Hur resonerar du med vidare dosering? Varje dl lösning du häller i höjer ju kaliumhalten med 5 mg/l. 10 doseringar ger en höjning med 50 mg/l och 20 st doseringar ger en höjning med 100 mg/l - det är kring 25% av den normala havsvattenkoncentrationen - en hel del. Vågar man dosera med bara korallerna som indikatorer för kaliumhalt?

Själv misslyckades jag med att köpa Seltin Kvarn igår - matvaruaffären hade inte sorten Kvarn bara de silikatinnehållande varianterna. Men å andra sidan vet jag inte om jag har något behov av kaliumdosering ännu. Jag har läst att kaliumåtgången kan vara hög i två fall:

1. Man använder Zeovitsystemet och reaktorn kommer då att binda kaliumjoner.

2. Man doserar organiskt kol (vodka, socker, ättika, Biopellets, Zeovitprodukter, etc) och det kommer att leda till ökad tillväxt av kaliuminnehållande bakterier som skummas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte göra 3 doseringar till, då har jag höjt kalium med ca 50 mg/l. Sen vågar jag nog inte köra på så hårt utan att kunna mäta kalium halten.

Får väl ta och beställa ett test, men vad jag förstått är dom inte så lätta att läsa av?

Elos hade väl ett nytt kaliumtest på gång, nån som testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag avslutat experimentet. Om jag blandat rätt borde jag nu ha höjt kalium halten runt 50mg/l.

Har inte sett något negativt, tvärt om allt är färggladare och mer expanderat.

Får väl observera ett tag och se vad som händer.

Nästa steg blir att skaffa ett kaliumtest och se om jag behöver höja mer, kanske borde haft ett från början, men det hade ju varit fegt... :)

Sen ska jag försöka att uppskatta förbrukningen och se om det behövs nån daglig/veckovis dos eller om det räcker med vattenbyten för att hålla nivån uppe.

Hoppas nån fler testar så vi får lite fler resultat att redovisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...