Gå till innehåll

DIY kaliumtillsats med Seltin


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej jag kör med original. Det fanns inte kvarn när jag skulle ha. Så jag fick ta det som fanns.

Ok, men du har testat Seltin i alla fall! Den enda skillnaden mot Seltin Kvarn är ju lite kisel som möjligen kan ha en effekt på kiselalgstillväxten i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har nu äntligen skaffat ett kaliumtest, blev det från KZ. Detta har nu visat ~400 då jag mätt i gång i veckan under en dryg månad. Med tanke på att det var 4 månader sen jag slutade med seltinexperimentet ser inte förbrukningen ut att vara högre än att oregelbundna vatten byten och det lilla? som kommer från Bioptim räcker för att hålla värdet uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Spännande, har du för låga kaliumhalter och kan du mäta dem tillfredsställande så att du kan se effekten av doseringen?

Tyvärr så var mitt test slut och jag vet inte om jag vågar starta utan att kunna mäta det först

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Nu har jag kört klart mina doseringar av Seltin kvarnsalt, då jag inte haft något test för kalium så har jag inte kört jättetufft.

Jag har gjort en stamlösning med 48g/l. Totalt har jag höjt 60mg i steg om 5mg per dygn, under denna period har jag valt ut några koraller som jag studerat noga då jag ej haft test.

Efter att jag gjort en höjning på 35-40mg så drog skummaren igång rejält under ett dygn för att senare åter gå till normal nivå.

Jag har tidigare haft god PE, men har sett att seriatopora hystrixen fått något kraftigare PE, övriga koraller har oförändrad PE.

När det gäller färger så har seriatopora hystrixen blivit lite kraftigare i färgen, även en flakväxande montipora ser bättre ut. En annan acro ser ut att må lite bättre då den nu uppvisar en jämnare creméfärg.

Har en grön kaktuskorall som haft härlig grön färg.Man ser nu i tillväxtzonen att den har en helt galet intensiv färg skall bli kul att följa.

Det jag skall göra nu när jag är klar med doseringarna är att köpa ett test för att få in fingervisning av hur värdet ligger.

Jag har för avsikt att sluta med vodka under 3 veckor och mäta värdet för att sedan dosera vodka igen under 3 veckor och mäta om det blir någon skillnad i förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är mycket intressant att jag ser resultat redan under de 12dagarna som jag doserat. Hoppas kunna hitta som Claes_A var inne på ett samband mellan vodka och en höjd förbrukning.

Då jag byter mellan 10-20% vatten per vecka och doserar organotrace (mrutzek) dagligen som innehåller kalium så tycker jag att det är anmärkningsvärt att jag ser effekt av seltin doseringarna direkt.

Tyvärr gör jag bara vattenbyten Tropic Marine pro reef som på min batch kanske har lågt kaliumvärde. Skall köpa lite olika salter så jag kan variera mig vid vattenbyte.

Vore kul om fler kan skriva om sin erfarenheter då det gått en tid för endel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Hur går det med testet?

Vad "skall" man ha för kaliumvärde?

Jag testade precis mitt vatten (fauna marin) och fick det till ca 430 mg/l

(jag kör ju sedan någon månad med polyp labs grejer, vilket ju har vissa likheter med vodkametoden, så tänkte att det kunde vara intressant att testa om kaliumvärdet sjunkt så som vissa fått problem med som använt vodkametoden)

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inte kommit så mycket längre, lite ont om tid det sista. Jag har efter sista Seltin doseringen slutat med vodka helt.

Vad jag kan se på färgerna så verkar det inte vara någon direkt förbrukning, ser ut att räcka med vattenbyten på 10-20% i veckan då jaj ej doserar vodka.

Har tyvärr inte något test ännu, får bli när jag är i Kungsbacka/Lerum eller Mölndal nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Precis som tidigare har jag haft ont om tid det sista så tyvärr har jag inte hunnit inhandla något test. När jag slutat med vodka samt Seltin doseringar så var färgen mycket bra på korallerna och jag kunde inte se någon direkt förbrukning av kalium. För 2 veckor sedan drog jag igång med att dosera vodka igen och ser att kalium måste förbrukas i högre mängd.

De koraller jag tittat på tidigare får nu en svagare färg. Började idag att dosera Seltin igen för att få tillbaka färgerna.

När jag fått tillbaka fin färg på korallerna så skall jag börja med vodka igen men även dosera Seltin samtidigt för att se hur mycket Seltin det krävs tillsammans med vodka för att behålla den fina färgen.

Är det någon annan som testat detta nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Provat seltin ni 2 månader haft problem med vävnadsdöd på pocilloporor och upptäckte kalium brist

Vävnaden växer tillbaka och mycket bättre polypexpantion på alla sps montipororna har börjat växa ordentligt igen

Så för mig funka detta utan några bi effekter än så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Testade kalium med salifert o höjde med seltin, funkade kanon :)

Hade ett kaliumvärde runt el strax under 300 om jag minns rätt, inga problem att höja till runt 400 med instruktionerna i tråden (minns inte i huvudet riktigt hur jag doserade men följde råden här i tråden) Salifert testet var ganska lätt oxå tycker jag

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...