Gå till innehåll

DIY kaliumtillsats med Seltin


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Red Seas kaliumtest är riktigt bra men väldigt omständig. Man gör 3-4 Salifert tester på samma tid som en Red Sea- test.

Använder man mineralsalt som tredje Ballinglösning får man en hel del kalium den vägen.

Är saliferts lätt läst som slutresultat ? O du skrev något om att man skulle ha nya varianten ?

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker Salifert är lättare att läsa av. Det klarar jag i vilket ljus som helst men med Red Seas test klarar jag inte att se skillnaden mellan purpur och blått om det kommer för mycket akvarieljus. I dagsljus är det hur lätt som helst att se omslaget.

De gamla varianterna av testen gjorde Fauna Marin, Aqua Light och Korallenzucht om jag kommer ihåg rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men varför inte bara köpa en liten flaska med kalium istället för att hålla på med seltin?

Tillgången bl.a. , sen gillar jag inte priset på den lilla blå.. Triton hade något easy kalium på flaska.. Verkar vara en ganska "vag" blandning.. Hade nog gått åt snabbt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du vet den lila montiporan Manne - som inte är lila här :). Kanske dags för lite seltin här också :)

MVH Lasse

Kanske en stenhård övergång av testerna Lasse , vore kul o veta om det är kalium som håller igen hos dig ang montiporan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men å andra sidan - jag doserar in kaliumnitrat just nu - så jag avvaktar

MVH Lasse

Grovräknade: Av den mest använda kaliumnitratreceptet (femtioelfte receptet :)) så höjer 1 ml kaliumhalten med 0,3 ppm per 100 liter. Jag har nu get cirka 20 ml per dag - och då har jag höjt mina 400 liter med ca 2,4 ppm kalium per dag. Doserat nu i 10 dagar så jag kan nog strunta i seltin :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag blanda ju till en 220 liters hink med TM pro reef salt när jag startade mitt nya akvarie och kolla då värdena. hade bara 230mg/ liter i kalium och trodde då det berodde på att jag inte blandat saltet innan anv. Jag tillsatte då 100 gram kaliumsulfat och mätte efter en stund. Då var det 380mg/ liter . så funkar gör det allt till skillnad mot att anv TM salt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag blanda ju till en 220 liters hink med TM pro reef salt när jag startade mitt nya akvarie och kolla då värdena. hade bara 230mg/ liter i kalium och trodde då det berodde på att jag inte blandat saltet innan anv. Jag tillsatte då 100 gram kaliumsulfat och mätte efter en stund. Då var det 380mg/ liter . så funkar gör det allt till skillnad mot att anv TM salt.....

finns det inte stor risk att mycket annat saknas som du inte mäter? lämna istället tillbaka saltet du köpte och få pengarna tillbaka om det är så kasst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...