Gå till innehåll

En titt på skummareluat i mikroskop


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Vad skummare plockar ut och inte har ju diskuterats sedan säkert 70-talet. Till en början antogs skummarna fraktionera ut rena proteiner från vattnet och kallades för proteinavskummare eller äggviteavskummare. Och visst tar skummaren ut en del proteiner om man tillsätter det till vattnet men det verkar inte vara huvudfunktionen.

På senare tid har vi förstått att skummaren oftast plockar ut partiklar, t ex alger, bakterier eller döda partiklar av organisk eller oorganisk (t ex kalciumkarbonatpartiklar) natur.

Jag tog idag en titt på den pelleterbara fraktionen i skummarkoppen. Skummaren går i mitt akvarium och skummar blött. Jag tillsätter kolkälla till akvariet (NP Biopellets och acetat). Eluatet är ungefär 24 h gammalt (senast skummarkoppen rengjordes).

Jag pelleterade partiklar från 2 ml skummareluat genom centrifugering 14000 rpm i 2 minuter (bordscentrifug). Sedan löste jag upp pelleten i ungefär 20 mikroliter 30% glycerollösning och tog en titt i ljusmikroskopet (63X förstoring):

post-2082-14468920634209_thumb.jpg

Till min förvåning var det inte så mycket alger i skummareluatet. Det var bara enstaka celler här och där men de var enkla att hitta pga sin storlek och eftersom de fluorescerar kraftigt när jag slog fluorescensfunktionerna i mikroskopet. På bilden ovan har jag markerat två alger med "A". Är den övre algen en kiselalg?

Istället bestod provet av något troligen organiskt dött material i klumpar (D) och bakterier. Hela provet var överfullt av simmande bakterier i alla olika former och rörelsemönster (det lite oskarpa "gruset" på hela bilden ovan är bakterier alltihop). Om dessa bakterier kommer från akvarievattnet direkt eller om de har vuxit till kraftigt i skummarkoppen kan jag inte säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräckt inlägg,,snacka om nördigt:)

Organiskt material låter bra o bakterier oxå, har själv sett att smegget i skummaren ibland blir gele-artat som om ett sker en kraftig bakterietillväxt i koppen.

Sitter o grunnar lite på det där med proteinexport. Om man odlar lättflyttade bakterier med en kolkälla, borde dom inte isig binda upp protein oxå.

Jamenar att skillnaden mellan rent protein och bundet protein borde spela kvittar ingen roll, när huvudsaken är att proteinet försvinner ur akvariet??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fräckt inlägg,,snacka om nördigt:)

Inte nördigt, det är snarare passionerat!

Tyckte att det var en bra laboration, fortsätt så lilla professorn. :smiley20:

Det var en mycket intressant redovisning. Jag vet bl.a. att reningsverken i Stockholm (slutgiltiga steg, kallad ”biologisk reningsfilter”) ”luftar” vattnet för att öka syrehalten så de mikroorganismer som finns i vattnet lättare kan bryta ner döda partiklar.

Kan det vara av samma anledning som du såg så mycket bakterier i mikroskopet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o grunnar lite på det där med proteinexport. Om man odlar lättflyttade bakterier med en kolkälla, borde dom inte isig binda upp protein oxå.

Jamenar att skillnaden mellan rent protein och bundet protein borde spela kvittar ingen roll, när huvudsaken är att proteinet försvinner ur akvariet??????

Ett liknande sätt att se det på är ju att celler, inklusive bakterieceller, är små paket av koncentrerat protein. Så om skummaren tar ut bakterier (verkar ju vara så) så tar den därmed ut de protein som bakteriecellerna byggt åt sig själva av kol och kväve.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en mycket intressant redovisning. Jag vet bl.a. att reningsverken i Stockholm (slutgiltiga steg, kallad ”biologisk reningsfilter”) ”luftar” vattnet för att öka syrehalten så de mikroorganismer som finns i vattnet lättare kan bryta ner döda partiklar.

Kan det vara av samma anledning som du såg så mycket bakterier i mikroskopet?

Ja det är svårt att veta om den höga bakteriekoncentrationen kommer från att skummaren plockat ut dessa bakterier direkt från vattnet eller om de vuxit till i skummet och i skummarkoppen. Jag gissar att det rör sig om en kombination - att skummaren verkligen tar ut bakterier från vattnet men att dessa också växer till i den gosiga miljön i skummarkoppen.

Jag kan ju testa detta genom att göra en tiddserie och räkna halten bakterier i skummareluatet för att se om de växer till kraftigt eller inte. Men det kräver mer än 10 minuters arbetsinsats...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det något speciellt med nördar, ingen nämnd, ingen glömd.;)

Det är svårt att säga om det är kiselalger på bilden. Jag kan dock dela med mig av en länk till lite text om dem: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/alger/kiselalger.1666.html

Ja nördar är bra konstiga...

Ska kolla in länken - det fanns en tid när jag kunde skilja alger åt i mikroskop men alla botanik jag läst är glömd och förlåten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett liknande sätt att se det på är ju att celler, inklusive bakterieceller, är små paket av koncentrerat protein. Så om skummaren tar ut bakterier (verkar ju vara så) så tar den därmed ut de protein som bakteriecellerna byggt åt sig själva av kol och kväve.

Jepp precis vad ja menade:)

Missförstå mig inte när ja säger nörd för att i mina ögon är det ett mycke possitivt uttryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...