Gå till innehåll

Hur har ni er cirkulation?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är i planeringsfasen av uppstart utav ett lika stort akvarium som jag redan har i bruk.

I det som för tillfället körs har jag 2 rör utgående från min ytavrinning som sticker in under stenarna för att det skall bli cirkulation på botten och bakom all levande sten.

Men i det nya hade jag tänkt mig att ta bort ytavrinningen vilket gör att rören inte kommer att finnas med. Detta gör att jag har fått vissa ångestkänslor som jag går och ältar.

Till exempel funderar jag på om det kommeratt bildas "döda" fläckar som gör att alla mina koraller och fiskar dör på studs.

Planen är nämligen att "packa" den levande stenen hårdare så att jag får lite mera simyta för fiskarna. Denna "packning" kommer ju att göra så att det blir ännu svårare för friskt vatten att byta plats med ful-vattnet.

Jag hade planer på att sätta en pump på 4500 liter bakom den levande stenen så att vattnet skjuts längs långsidan. Men jag är lite tveksam eftersom det då blir en fruktansvärt stark stråle som skulle kunna skjuta bort sten och andra saker.

Alternativet är att jag sätter samma pump längs med långsidan och kopplar den till ett sådant där tjockt silikon-plast-rör som jag har sett att vissa använder i sina kar. Detta rör skulle sedan borras och läggas längs med botten så att detblircirkulation under stenarna.Utöver det skulle jag sedan sätta en tunze pump i motstående hörn som skjuter på frontrutan.

Tror ni det skulle kunna vara något?

Så sist poängen med hela tråden.

Hur har ni er cirkulation? Har ni rör under stenarna? Mycket pumpar gömda bland stenarna? Endast returrör från sumpen?

Behöver ha lite förslag på hur man lättast kan lösa cirkulationsproblemet eller lugna mina nerver så attjag slipper tänka på att allting kan gå åt skogen.

Övrig info som kan vara aktuell att veta är att jaghar ca200 kilo sten i mitt 540 liters akvarium och cirkulationen som är nu ligger någonstansmellan 12000-14000 l/h i form av ytavrinningsrören samt olika pumpar som ligger "gömda" bakom stenen.

Mängden cirkulation kommer således bli lika stor som tidigare det jag är fundersam över är om det är så smart att dela upp allting på endast pumpen längslångsidan och tunzen? Känns som om det inte kommer att bli likabrasprutt på vattnet imellan stenarna.

Mycket tacksam för svar.

mvh Andre

ps. Svaren behöver inte allsvara lika långa ochsegt formulerade som detinlägget jag har skrivit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på om man kanske skulle kunna flytta fram all levande sten så att fiskarna kan simma runt omkring.

Om man gör det så skulle man ju kunna sätta 2 pumpar vid bottnen på varje kortsida som sedan skjuter vattnet motvarandra så att strålarna möts i mitten av långsidan.

Nackdelen blir ju dock att fiskarna inte kan simma där för 4500 liter ifrån 2 håll lär ju inte vara någon höjdare. Särskilt inte då det handlar om en stark stråle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 80kg ls i ett 720, och cirkulationen är en tunze turbelle 6060. (6500lh) Deltec mce 600 skummare. och en powerhead pump. 4 clowneroch 2 damsel.Jag fick en mjölkaktig hinna på vattnet som inte gick att få bort trots att powerheaden och skummaren plaskade runt på ytan. Jag gjorde då en tillfälling inkoppling av sumpen med ett gammalt flumvalfilter i väntan på den ordinarie pumpen. Det tog bara 30 sek så försvann den mjökaktiga hinnan. 20 min senare såg hela karet bättre ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog försöka att minska mängden sten!Hälften räcker nog till ditt kar skulle jag tro! Då får du bättre cirkulation och mer simutrymme! Bygg "fluffigt" så blir cirkulationen i karet bättre, kolla på Rickards akvarium, han har byggt upp stenen med pvc rör! Då blir det mycket simutrymme och detriusen samlas inte så lätt i partier med dålig genomströmning och du får lättare att hålla bra vattenkvalitet!

Ytavrinning ska du ha tycker jag också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för åsikterna.

Det lutar faktiskt åt en ytavrinning i detta "nästa akvarium" också men jag är inte riktigt säker på hur jag skall lösa rörfrågan ifrån ytavrinningen.

Flera åsikter?

Har alla som inte har ytavrinning fått ytfilm vid något tillfälle?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...