Gå till innehåll

Veliferum - äter inte, står still, flagnar, dassig


Rekommenderade inlägg

Min veliferum hade lite vad jag tror/trodde var stressprick nån dag efter jag släppt i honom. Men det blev värre på några dagar. Nu står han bara still och äter inte. Ögonen är dimmiga och det har flagnat på hornhinnan. Kroppen är dassig och sliten.

Vad göra?

post-4741-14468920670614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp, har inget uv-c.. Skulle kunna låna men det ser ut som det gått lite för långt? Förra veliferumen klarade sig hur bra som helst... Tills han fastnade i min powersweep (slog sönder pumpen med hammare efter det)

Jag skulle iallafall pröva med UVC, skadar ju inte :). (Typiskt SAIK'are å sabotera saker me hammare!! :P )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist, hoppas den klarar sig.

Ett UV som ligger i hyllan hemma är aldrig fel att ha som backup när detta händer.

Matar du med vitlöksmarinerad mat?

Om inte så börja marinera fodret i lite pressad vitlök i någon timma innan du matar.

Visserligen botar inte vitlöken sjukdomen, men den stärker immunförsvaret och förebygger.

Kör detta varje dag ett tag framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle iallafall pröva med UVC, skadar ju inte :). (Typiskt SAIK'are å sabotera saker me hammare!! :P )

Tror den hamnat i crispan. Dyr mat, men då behöver jag inte mata anemonen iaf. Haha vem som helst hade blivit less på den pumpen :D

Trist, hoppas den klarar sig.

Ett UV som ligger i hyllan hemma är aldrig fel att ha som backup när detta händer.

Matar du med vitlöksmarinerad mat?

Om inte så börja marinera fodret i lite pressad vitlök i någon timma innan du matar.

Visserligen botar inte vitlöken sjukdomen, men den stärker immunförsvaret och förebygger.

Kör detta varje dag ett tag framöver.

Jag ska investera i ett UV, men prioriterade nyss ett osmosfilter istället.

Matar med ocean nutrition både formula ett och två mixat + artemia och annan frysmat. Det är väl vitlök i dom? Iofs åt aldrig kirurgen pellets. Käkade bara frysmat, hade inte lärt sig än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar klarar sig bättre med lägre salthalt. Men man ska absolut inte gå för lågt heller. Kan även notera att koraller klarar sig sämre med låg salthalt.

Okej, kör som standard 1,023-1,024. Men då har jag ett trick att testa om det händer igen :) Ska köpa UV när jag får en peng över.

Tack för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...