Gå till innehåll

Ozon fråga


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena, de flesta här verkar skriva om att rekomenderade är ca 10mg/l i timman. På på min aqua digital AQD-01 så har jag 4 alternativ,

Att den är på konstant,

Att den är på 1 timma och sen av 1 timma,

Att den är på 90min och sedan avstängt i 4 timmar,

Samt på 2timmar och avstängt i 4 timmar.

Är det bäst att köra på det konstanta eller är 10mg/l timman med 4timmars paus (vet inte om det är någon standard) inräknat?

Om inte 4 timmars paus är någon standard varför finns den ISF med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 5-10 mg/h i skummaren till mina 200 liter vatten för att få klart vatten - kör inget aktivt kol.

Jag ser inte riktigt funktionen med att ta pauser i ozoniserandet. I så fall tycker jag det är bättre att sänka dosen på den kontinuerliga tillförseln. Skummaren beter sig annorlunda med och utan ozon. Rent generellt skummar den lite bättre med en låg ozontillförsel jämfört med ingen tillförsel alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 5 mg/hr dygnet runt i mitt 240L, det funkar jättebra.

Vad har du för valmöjligheter vad gäller mg/hr?

Om du ska ha 10 mg/hr skulle jag testa med antingen 24/7 eller 90min/4hr.

Jag kan ställa den från 0-300mg / timman, får ställa in den lågt o ha på 24/7 då :) är nog lagom för mitt system som är på ca 420l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

fyller på här, räcker alltså 5mg/h per 100l vatten för att hålla vattnet klart? Eller t o m mindre än så? För att ha effekt på parasiter, vilka doser pratar vi då?

Mitt kar är på 630l, kan en 50mg/h ozonisator räcka även för att ha effekt på parasiter när det behövs? Har aldrig kört ozon men det verkar klart intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en 50mg/h i mitt 600, har man den på ca 15-20 så håller den vattnet kristallklart utan att man får nångon som helst ozonlukt i sumpen. Vrider man på mer får jag ganska kraftig ozonlukt i sumpen, vilket jag vill undvika. Om detta räcker mot parasiter vet jag inte, men fiskar med fenskador etc har läkt väldigt snabbt och fint utan komplikationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en redoxmätare kopplad till ozonisatorn och har redoxmätaren ställd på 400 mV.

När "syrgastrycket" sjunker under 400 mV startar ozoniseringen automatiskt varpå det likadeles stängs av när "syrgastrycket" går över 400 mV.

På det viset är jag inte orolig för överdosering.

Vidare har jag också en ozonbooster kopplad mellan luftpumpen och ozonisatorn som innehåller silica gel kulor för att få så torr luft som möjligt.

Silica gel kulorna är enkla att regenera i ugnen när de är mättade med fukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en redoxmätare kopplad till ozonisatorn och har redoxmätaren ställd på 400 mV.

När "syrgastrycket" sjunker under 400 mV startar ozoniseringen automatiskt varpå det likadeles stängs av när "syrgastrycket" går över 400 mV.

På det viset är jag inte orolig för överdosering.

Vidare har jag också en ozonbooster kopplad mellan luftpumpen och ozonisatorn som innehåller silica gel kulor för att få så torr luft som möjligt.

Silica gel kulorna är enkla att regenera i ugnen när de är mättade med fukt.

En ozonbooster kan nog vara riktigt bra att ha i denna sommarvärme, riktigt fuktig luft här just nu. Doserar just nu ca 50 mg/100l.

Var kan jag hitta en ozonbooster?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste lite i "the reef aquarium" igår och enligt den finns en gräns för mycket ozon en skummare kan ta innan skumningen blir lidande.... Hade med genomströmningen att göra bl a, men jag kör en Deltec Apf600 och den har ju inte så hög genomströmning av vatten, har oxå för mig att Deltec anger ett max-värde för ozon(men det har jag inte kollat än).... Men då verkar det vara så att det räcker gott och väl med 50mg/h(förmodligen måste den ändå skruvas ner en bit..), åtminstone för vattnets klarhet, sen får jag väl se om det också kan ha effekt vid eventuella parasit-angrepp

Någon som fler idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...